Teatr jako antidotum na cyberprzemoc?

fot. Teatr Kamienica

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Każdego dnia docierają do nas nowe, niepokojące informacje: codziennie czworo dzieci próbuje odebrać sobie życie, według badania przeprowadzonego przez L1GHT przemoc internetowa wzrosła nawet do 70% ze względu na pandemię, a tymczasem Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży traci państwowe dofinansowanie… Cyberprzemoc ma się niestety dobrze - musimy szukać nowych sposobów docierania do młodzieży i przeciwdziałania jej rozwojowi wśród młodych ludzi. Można wykorzystać między innymi metody pracy teatralnej i sztukę teatralną.

18 stycznia br. odbył się specjalny pokaz spektaklu Wawrzyńca Kostrzewskiego „Wszechmocni w sieci” w Teatrze Kamienica, po którym zorganizowano debatę ekspercką pt. Rola teatru w kształtowaniu osobowości młodego człowieka. Wydarzenie adresowane było do dyrektorów szkół i nauczycieli, aby wskazać teatr jako oręże w walce z narastającym problemem wirtualnej przemocy. W debacie wzięli udział specjaliści pracujący z młodzieżą i twórcy kultury: Emilian Kamiński i Justyna Sieńczyłło (Teatr Kamienica), Łukasz Wojtasik (Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę), Grażyna Karwowska-Winiarek (Szkoła Artystyczna KamArti), Krystyna Mucha (Mazowieckie Kuratorium Oświaty), Wawrzyniec Kostrzewski (reżyser i scenarzysta spektaklu), a także Olga Sarzyńska (aktorka, odtwórczyni jednej z głównych ról w spektaklu). W efekcie udało się stworzyć przestrzeń do owocnej rozmowy o problemie cyberprzemocy i pokrewnych kwestiach dotykających młodych ludzi. Artystycznym wrażeniom towarzyszył merytoryczny dialog osób zaangażowanych w kształtowanie osobowości młodego człowieka na drodze edukacji poprzez sztukę.

Podczas debaty podkreślona została rola teatru w tym procesie. Osobiście proponowałabym, aby spektakl był pokazywany dla szkół zamiast inscenizacji lektur obowiązkowych – dobitnie spuentowała Krystyna Mucha, dyrektorka Wydziału Kształcenia Ogólnego w Mazowieckim Kuratorium Oświaty. Szczególną uwagę zwrócono na kwestię nowego języka, który daje możliwości pełniejszej komunikacji z młodzieżą, a którego potencjał nie jest wykorzystywany na polskiej scenie teatralnej – „Wszechmocni w sieci” jest jednym z nielicznych spektakli dedykowanym specjalnie dla młodych ludzi, skonstruowanym ich językiem.

Ten spektakl musi być mocny, głośny, multimedialny. To jest krzyk młodych ludzi. Każdy z nich bowiem miał styczność z hejtem. W dzisiejszych czasach nie ma młodych ludzi, którzy choć raz nie mieliby do czynienia z tym zjawiskiem – zauważył Emilian Kamiński. Walorem spektaklu jest jego intermedialny charakter i wciągający sposób opowiadania (obrazem, dźwiękiem i dynamiką) o trudnych społecznie tematach, które współcześnie nas otaczają. Starałem się wiele rzeczy wyczytać, nauczyć się i tak to skonstruować, żeby miało to uzasadnienie w faktach i prawdziwych, psychologicznych aspektach, na czym polega to uczucie wstydu, strachu, jak przebiega ten proces – mówił Wawrzyniec Kostrzewski.

Spotkanie było społeczną inicjatywą warszawskiego teatru i Szkoły Rzemiosł Artystycznych KamArti. Bardzo nam zależy, żeby poprzez nasze spektakle, zajmować stanowisko wobec współczesnych problemów, szczególnie mając na względzie tych, którzy takiego wsparcia aktualnie potrzebują. Współczesny teatr powinien być misyjny, a istota tej misji nabiera od 2020 roku coraz większego znaczenia – podkreśla Emilian Kamiński, dyrektor naczelny i artystyczny Kamienicy.

Zapis debaty dostępny jest w YouTube – zachęcamy do posłuchania:

 

(Źródło: Teatr Kamienica)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie