Teatr jako antidotum na cyberprzemoc?

fot. Teatr Kamienica

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Każdego dnia docierają do nas nowe, niepokojące informacje: codziennie czworo dzieci próbuje odebrać sobie życie, według badania przeprowadzonego przez L1GHT przemoc internetowa wzrosła nawet do 70% ze względu na pandemię, a tymczasem Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży traci państwowe dofinansowanie… Cyberprzemoc ma się niestety dobrze - musimy szukać nowych sposobów docierania do młodzieży i przeciwdziałania jej rozwojowi wśród młodych ludzi. Można wykorzystać między innymi metody pracy teatralnej i sztukę teatralną.

18 stycznia br. odbył się specjalny pokaz spektaklu Wawrzyńca Kostrzewskiego „Wszechmocni w sieci” w Teatrze Kamienica, po którym zorganizowano debatę ekspercką pt. Rola teatru w kształtowaniu osobowości młodego człowieka. Wydarzenie adresowane było do dyrektorów szkół i nauczycieli, aby wskazać teatr jako oręże w walce z narastającym problemem wirtualnej przemocy. W debacie wzięli udział specjaliści pracujący z młodzieżą i twórcy kultury: Emilian Kamiński i Justyna Sieńczyłło (Teatr Kamienica), Łukasz Wojtasik (Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę), Grażyna Karwowska-Winiarek (Szkoła Artystyczna KamArti), Krystyna Mucha (Mazowieckie Kuratorium Oświaty), Wawrzyniec Kostrzewski (reżyser i scenarzysta spektaklu), a także Olga Sarzyńska (aktorka, odtwórczyni jednej z głównych ról w spektaklu). W efekcie udało się stworzyć przestrzeń do owocnej rozmowy o problemie cyberprzemocy i pokrewnych kwestiach dotykających młodych ludzi. Artystycznym wrażeniom towarzyszył merytoryczny dialog osób zaangażowanych w kształtowanie osobowości młodego człowieka na drodze edukacji poprzez sztukę.

Podczas debaty podkreślona została rola teatru w tym procesie. Osobiście proponowałabym, aby spektakl był pokazywany dla szkół zamiast inscenizacji lektur obowiązkowych – dobitnie spuentowała Krystyna Mucha, dyrektorka Wydziału Kształcenia Ogólnego w Mazowieckim Kuratorium Oświaty. Szczególną uwagę zwrócono na kwestię nowego języka, który daje możliwości pełniejszej komunikacji z młodzieżą, a którego potencjał nie jest wykorzystywany na polskiej scenie teatralnej – „Wszechmocni w sieci” jest jednym z nielicznych spektakli dedykowanym specjalnie dla młodych ludzi, skonstruowanym ich językiem.

Ten spektakl musi być mocny, głośny, multimedialny. To jest krzyk młodych ludzi. Każdy z nich bowiem miał styczność z hejtem. W dzisiejszych czasach nie ma młodych ludzi, którzy choć raz nie mieliby do czynienia z tym zjawiskiem – zauważył Emilian Kamiński. Walorem spektaklu jest jego intermedialny charakter i wciągający sposób opowiadania (obrazem, dźwiękiem i dynamiką) o trudnych społecznie tematach, które współcześnie nas otaczają. Starałem się wiele rzeczy wyczytać, nauczyć się i tak to skonstruować, żeby miało to uzasadnienie w faktach i prawdziwych, psychologicznych aspektach, na czym polega to uczucie wstydu, strachu, jak przebiega ten proces – mówił Wawrzyniec Kostrzewski.

Spotkanie było społeczną inicjatywą warszawskiego teatru i Szkoły Rzemiosł Artystycznych KamArti. Bardzo nam zależy, żeby poprzez nasze spektakle, zajmować stanowisko wobec współczesnych problemów, szczególnie mając na względzie tych, którzy takiego wsparcia aktualnie potrzebują. Współczesny teatr powinien być misyjny, a istota tej misji nabiera od 2020 roku coraz większego znaczenia – podkreśla Emilian Kamiński, dyrektor naczelny i artystyczny Kamienicy.

Zapis debaty dostępny jest w YouTube – zachęcamy do posłuchania:

 

(Źródło: Teatr Kamienica)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie