Cele i zadania (nowej) szkoły

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
debaty edukacyjneKażde skuteczne działanie człowieka powinno zaczynać się od postawienia celu, jaki ma być osiągnięty, do jakiego należy dążyć. Bywa, że realizacja jest długotrwała i pełna trudów. Cel oddala się, a nawet znika, rozmywa się. Dotyczy to szczególnie działań zespołowych, społecznych. W szczególności dotyczy to tak ważnej dziedziny, jaką jest powszechna oświata.
 
Ważne jest, aby cele były jasno sprecyzowane, aktualizowane wraz ze zmieniającymi się okolicznościami i warunkami ich realizacji. Jakie cele stawia szkoła przed sobą w obecnej chwili? Zapytajmy o to nauczycieli, uczniów, dyrektorów, rodziców, władze oświatowe i ekspertów. Mają teraz czas, po zakończeniu roku szkolnego. Czy ich odpowiedzi będą podobne, zbieżne? Czy powinny takie być?
 
Czy z określeniem zadań szkoły nie jest jak z konstytucją? Wszyscy wiemy, że to jest najważniejszy dokument państwowy, fundament państwa, ale zazwyczaj, prócz wąskiej grupy ekspertów, nikt go nie zna. 

Czy w powodzi edukacyjnych dokumentów, zarządzeń, opisów procedur, projektów i wizji nie rozmywa się i nie gubi to co najistotniejsze: dążenie do postawionych celów? Czy nauczyciel i dyrektor powinni mieć ciągle przed sobą jasny „dekalog celów”, który byłby drogowskazem i miarą dla wszelkich działań? Przede wszystkim w codziennej pracy, a nie tylko od święta?

Czy istnieje potrzeba sformułowania dokumentu przedstawiającego cele i zadania szkoły XXI wieku? Napisanego nie językiem naukowym lub urzędowym (oświatowym), lecz klarownym i powszechnie  zrozumiałym. Dokumentu czytelnego dla pracowników oświaty, rodziców i uczniów. Napisanego tekstem inspirującym do myślenia i działania. Czy jest to możliwe? 

Spróbujmy jakoś zacząć. Poniżej propozycja budowy takiego dokumentu – notatki, hasła, brudnopis (piewsza wersja, a z czasem powstawać będą kolejne, jeśli będą odpowiedzi)

1. ROZWÓJ JEDNOSTKI
Elementy, postawy, umiejętności, ćwiczenia, doskonalenie:
- budowa i umacnianie poczucia własnej wartości
- akceptuj siebie
- doskonal się
- szkoła poszukuje u ucznia i wzmacnia pozytywne-mocne cechy, umiejętności, podkreśla je stale
- pierwszeństwo chwalenia przed ganieniem, podkreślanie zalet i osiągnięć
- samokontrola i dyscyplina wewnętrzna
- pozytywne myślenie, optymizm, radość, entuzjazm, życzliwość
- stawianie celu i dążenie do realizacji
- co jest dla mnie korzystne, a co groźne; co mnie wzmacnia, a co może osłabić
- spójność wewnętrzna

2. KOMUNIKACJA
Elementy, postawy, umiejętności, ćwiczenia, doskonalenie:
- z drugim człowiekiem
- w grupie
- fundamenty: dialog i szacunek
- werbalna
- niewerbalna
- język, słownik komunikacji
- wyrażanie emocji i uczuć
- przekazywanie i odczytywanie informacji
- dyscyplina w komunikacji
- każda moja czynność jest komunikatem dla innych 

3. SYSTEM(Y) WARTOŚCI
Elementy, postawy, umiejętności, ćwiczenia, doskonalenie:
- dylemat człowieka: co jest dobre?
- to jest dobre, bo sprawia mi przyjemność; to sprawia mi przyjemność, bo jest dobre
- to jest przyjemne, dobre, wartościowe, etyczne, moralne, piękne – czy może nie jest?
- piękno
- odwoływanie się do wartości wszędzie: na matematyce, WF-ie, na przerwie i wycieczce
- o wartościach trzeba rozmawiać
- słownik wartości
- szczęście jako wartość i cel
- realizuj swoje marzenia
- realizuj cudze marzenia
- co nadaje życiu sens (rozrywka, przyjemność, zabawa, dawanie, poświęcenie, współpraca...)
- wątpliwości

4. EDUKACJA OBYWATELSKA
Elementy, postawy, umiejętności, ćwiczenia, doskonalenie:
- zaangażowanie; nie bądź neutralny
- odwaga
- poparcie słowne i czynne
- postawa sprzeciwu, postawa buntu
- miej własne zdanie, wyraź swoją opinię
- różnica zdań, spór, konflikt – plusy
- przyłącz się do jednej ze stron, poprzyj
- gromadź swoich zwolenników
- poszukaj mediatora
- złóż reklamację, skargę, protest
- prawa i obowiązki obywatelskie
- wolność i swobody obywatelskie – podporządkowanie i dyscyplina
- ograniczenia, rezygnacja z części swojej wolności

5. MEDIA, CZYLI KOMUNIKACJA ZE ŚWIATEM
Elementy, postawy, umiejętności, ćwiczenia, doskonalenie:
- posługuj się mediami, nie pozwól, aby posługiwały się tobą
- korzystaj z mediów, nie pozwól, żeby wykorzystywały ciebie
- szkoła powinna wyprzedzać uczniów w stosowaniu nowych technologii
- bądź krytyczny, korzystaj z opinii, wybieraj samodzielnie
- korzystaj z telewizji, internetu, komputera i innych nowych narzędzi tak, abyś czuł, że to ciebie wzmacnia, a nie osłabia
- szkoła korzysta z wszystkich mediów i narzędzi komunikacji: książka, prasa, TV, film, internet, komputer, telefon komórkowy, komunikatory, gry komputerowe, itp.
- nowe technologie: narzędzia pracy, komunikacji i spędzania wolnego czasu
- poznawanie ludzi, świata, osiągnięć kultury i sztuki

6. WIEDZA - POZNAWANIE ŚWIATA, ZDOBYWANIE WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI
Elementy, postawy, umiejętności, ćwiczenia, doskonalenie:
- poznawanie, okrywanie, działanie
- ciekawość
- wybór, selekcjonowanie informacji i wiedzy: możliwość i konieczność
- edukacja bierna, aktywna
- poszukiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji
- aktywizacja obu półkul mózgu
- nauka: przybliżanie, stawianie hipotez, budowanie modeli i teorii (nie objawianie prawdy)
- rola i znaczenie nauki
- nauka a religia

[Wersja 1.1 dokumentu]

Osoby chcące rozwijać i współtworzyć taki dokument, zachęcam do kontaktu: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie