Szkoła wspierająca rozwój kreatywności i zdolności

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy to jest możliwe? Szkoła to idealne miejsce dla ujawniania się twórczości, kreatywności, zdolności i talentów zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Zawód nauczyciela od dawna był uważany za twórczy, ale dopiero w ostatnich latach problematyka „twórczego nauczyciela” jest szczególnie mocno akcentowana. Twórczość nauczycieli jest zawsze pożądanym stylem pracy w tym zawodzie.PHOTO: SXC.HU

Twórczość (a więc kreatywność, nie-rutynowe zachowania) są niezbędne zwłaszcza podczas: unowocześniania procesu dydaktycznego (dopasowywania do potrzeb współczesnych dzieci), tworzenia programów autorskich, twórczego rozwiązywania problemów edukacyjnych (w nauce i zachowaniu), których jest niemało a w dodatku każdy jest niepowtarzalny!

Wszystkie te działania wymagają wyobraźni, intuicji pedagogicznej, nie-rutynowego podejścia – jeśli mają mieć efektywne rozstrzygnięcie! Warto sobie uświadomić iż nauczyciele tworzą przyszłość i w dużym sensie są odpowiedzialni za losy świata! To w szkole przez tysiące godzin uczniowie dowiadują się KIM SĄ, formatują się ich zainteresowania, rozwijają się (bądź nie) ich zdolności i talenty.

„Nauczyciel twórczy nie może być dogmatyczny i konformistyczny, ale musi mieć odwagę, niezależność w myśleniu i zdolność do asymilacji nowych informacji bez poczucia zagrożenia. Nauczyciel twórczy ciągle podaje w wątpliwość gotowe schematy wychowawcze, sztywne formuły i tzw. „recepty wychowawcze”. Równocześnie musi wykazywać się wytrwałością, odpornością i wewnętrzną integracją. Nauczyciel twórczy działa nowatorsko i innowacyjnie ale również twórczo modyfikuje własną osobowość zawodową”( M. Lejman).

Twórczy nauczyciel to… nauczyciel pracujący nad własnym rozwojem. Bycie nauczycielem twórczym, kreatywnym, innowacyjnym to sytuacja dość trudna psychologicznie z wielu powodów, między innymi składają się na to: nie zawsze akceptujące reakcje otoczenia (trudności środowiskowe), brak wsparcia, czasem jawna krytyka, możliwe porażki (innowacje to ścieżki nieprzetarte, zupełnie nowe!).

A teraz na temat wspierania twórczości i kreatywności uczniów. To wielkie zadanie, zwłaszcza wobec „mapy społecznych umiejętności człowieka 21.wieku” (zobacz w Edunews.pl).

Od razu nasuwają się pytania:

  • W szkole najważniejszym problemem jest to czy wspierane są wszystkie zdolności i talenty?
  • Czy tylko te klasyczne szkolne, które „nakładają” się na szkolne przedmioty i olimpiady?
  • Czy wszystkie dzieci, zwłaszcza te tzw. „prawopółkulowe” mają okazję, aby swoje zdolności i kreatywność ujawnić w szkolnej przestrzeni? 
  • Jakiej kreatywności szkoła „nie lubi”?
  • Jak rozwiązać dylemat wspieranie twórczości i kreatywności wobec KLUCZA „właściwych odpowiedzi” (nie tylko na sprawdzianach i egzaminach)?

Moim zdaniem twórczość i kreatywność uczniów jest rozumiana w szkole zbyt standardowo. Codziennie przejeżdżając przez Warszawę widzę ogromne plakaty z Szymonem Majewskim, który nie miał łatwego życia w szkole. Zastanawiam się co teraz myślą o nim jego nauczyciele? Myślę także o dzieciach podobnych jemu – prawopółkulowych z kinestetycznymi preferencjami przetwarzania informacji, dla których szkoła nie ma żadnej oferty edukacyjnej! Cóż dziecko o takiej strategii uczenia się nie doświadcza „radości z uczenia się”, wręcz jest defaworyzowane! W tradycyjnej szkole preferowane są osoby (uczniowie) lewopółkulowe, o słuchowo-wzrokowych preferencjach sensorycznych, analitycznie przetwarzające informacje, siedzące „grzecznie” w ławce, udzielające poprawnych odpowiedzi, zgodnie z kluczem.

Uczeń (człowiek) o strategii uczenia się prawopółkulowej (gestaltowej) z kinestetycznymi preferencjami przetwarzania informacji doświadcza w szkole nieustająco stresu, a nawet traumy jak Marysia. Marysia jest ekstremalnie kreatywna, stale nad czymś pracuje (rysuje komiksy, maluje, wykonuje rzeźby z jedzenia lub innych dostępnych materiałów), ma silnie rozwinięty umysł ekologiczny (dba o świat), jej pasją są konie. Pisze opowiadania, wierszyki, śpiewa, tworzy spontanicznie przedstawienia. Ale ma czarny pas w osiąganiu najgorszych wyników z matematyki.

Dlaczego tego typu twórczość jest lekceważona w szkole? Przeglądając programy i konkurencje w zakresie olimpiad i wspierania tzw. uczniów zdolnych (w systemie oświaty i fundacji) wyraźnie widać, że liczą się talenty „naukowe”, odwzorowujące przedmioty szkolne i dyscypliny akademickie. Dlaczego jedne diamenty są cenniejsze od innych? Toż to duże marnotrawstwo kapitału ludzkiego!

Świat zmienia się dzięki ludzkiej kreatywności – brutalnie nieco sprawę ujmując, grzeczny uczeń prochu nie wymyśli!

(Notka o autorce: Małgorzata Taraszkiewicz: psycholog edukacyjny, trener, członek Grupy Edukacyjnej XXI, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie