Sidebar

22
Cz, Maj

W stronę wysokiej rangi nauczyciela

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

2 tysiące lat temu uczniowie o swoim Mistrzu mówili - Nauczycielu. Brzmi dumnie. Uczniowie lubiących swoich nauczycieli mówią pewnie podobnie. Konieczność przywrócenia odpowiedniej rangi nauczycielom oraz zasadniczej zmiany struktury i organizacji szkoły wraz z egzaminowaniem - jest oczywista. To ważna obywatelska potrzeba - ale jak ją zrealizować?PHOTO: ISTOCKPHOTO

Kto kogo ignoruje?

Ignorancję widać dziś na każdym niemal kroku. Profesor Łukasz Turski w wywiadzie dla „Dyrektora Szkoły” twierdzi, że w naszym szkolnym systemie widać ignorowanie rewolucji technologicznej. Wykorzystywanie TIK - nowoczesnych technologii informacyjno-technicznych może uatrakcyjnić edukację, ale dobrego (bardzo dobrego) nauczyciela - mistrza nie zastąpi.

Jeśli coś naprawdę się w Polsce ignoruje od lat, to jest to właściwa ranga zawodowa nauczyciela i niedocenianie jego ogromnego wpływu na edukację oraz rozwój młodych ludzi. Oczywiście, w rankingach społecznego zaufania - lekarze, profesorowie i nauczyciele prawie niezmiennie zajmują bardzo wysoką ocenę, ale to zasługa przede wszystkim wysokiego morale, wytężonej pracy i dużej bezinteresowności tych grup społecznych, a nie prawdziwego prestiżu.

Jaki zawód jest najważniejszy?

Niektórzy twierdzą, że nie ma zawodów pierwszych i ostatnich. Wszystkie są ważne i nie ma pierwszego. Profesor Ł. Turski uważa, że w Sejmie powinien wisieć duży napis: Nauczyciel to najważniejszy zawód w kraju! Ciekawy pomysł, ale co by na to powiedzieli sami nauczyciele i ludzie innych zawodów? Można by to skomentować, ale może tu przywołać interesującą myśl Wilhelma Reicha: „Jeśli chcemy naprawdę zmienić świat na lepsze za życia jednego pokolenia, to prowadzi do tego prosta droga – płacić nauczycielom tyle, ile płacimy politykom i wojskowym.” (W. Reich za: Lubczyński 2011).

Wielu nauczycieli by się ucieszyło z realizacji ww. postulatu. Nie miejsce tu, aby napisać, co myślą ludzie o politykach i wojskowych, ale nad ww. sentencją mógłby się nowy premier zastanowić. Podstawowym warunkiem myślenia o podwyższeniu rangi naszego zawodu jest ustalenie trafnej odpowiedzi na pytanie o obecne potrzeby szkolnego kształcenia i szkoły, realizowanych w duchu przyszłościowej orientacji edukacji, oraz pożądane cechy i zawodową sylwetkę nauczyciela. Niektórzy twierdzą, że o społecznej randze danego zawodu decyduje wysokość pensji - być może?

Warto te problemy badać i poszukiwać trafnych odpowiedzi, ale oczywiście najpierw trzeba się zastanowić: Jakiego nauczyciela potrzebuje szkoła XXI wieku? (Sawiński 2008).

Jakie innowacje są dziś potrzebuje szkole?

Podstawowym warunkiem realizacji ww. innowacji są fundusze, a warunkiem dotarcia dziś do młodzieży (cyfrowych tubylców) jest zasadnicza zmiana treści kształcenia i stylu prowadzenia szkolnych zajęć. Potrzebne jest też przebudowanie mentalności oświatowych decydentów i nauczycieli. Szkole dziś potrzebni są nowocześnie wykształceni i silni nauczyciele, bo: edukacja potrzebuje mocnych osobowości. Jej także potrzebne są nowoczesne innowacje edukacyjne, które przede wszystkim:

  1. Wprowadzą nowe treści kształcenia >>> Chodzi o nową podstawę programową!
  2. Promują nowoczesny styl pracy szkoły >>> Potrzebny jest nowy styl pracy nauczycieli!
  3. Zmienią (poprawią) styl myślenia ludzi >>> Ważna jest szkoła ucząca myślenia!
  4. Zmienią strukturę i organizację szkoły >>> Potrzebna jest elastyczna organizacja pracy!
  5. Zmienią system egzaminowania >>> Warto sprawdzać i oceniać przyrost myślenia!
  6. Preferują >>> cechy i zawodową sylwetki nowoczesnego nauczyciela XXI wieku!
  7. Zasadniczo zmienią system kształcenia nauczycieli i postawią na wysokie wymagania oraz ich samodzielność, kreatywność i odpowiedzialność!
  8. Przyczynią się do autonomii szkoły i podniesienia rangi zawodu nauczyciela!
  9. Zlikwidują radykalnie szkolną biurokrację!
  10. ................................................................. (miejsce na inną propozycję).

Gdzie jest klucz do sukcesu szkoły?

Prof. Turski w ww. wywiadzie twierdzi także, że ponosimy i będziemy ponosić konsekwencje nieprzeprowadzenia reformy edukacji całościowo – od przedszkola do doktoratu. Wskazuje też na konieczność przywrócenia odpowiedniej rangi zawodowi nauczyciela oraz zasadniczej przebudowy struktury i organizacji szkoły wraz z systemem egzaminów. To jest ważna potrzeba obecnych czasów. Warto przeczytać i przemyśleć oraz podsunąć decydentom!

Myśląc o jakościowej reformie edukacji, warto mieć świadomość, że, najsilniejszym motywatorem do uczenia się był, jest i pozostanie sam nauczyciel - ciekawy, kulturalny i skuteczny. Wielu z nas przecież dobrze rozumie, że: „Kluczem do sukcesu w oświacie są ludzie. Jest wielu wspaniałych nauczycieli i to z nimi trzeba zmieniać polską oświatę.” (Katarzyna Hall - b. minister edukacji narodowej).

Niedawno ujawniono wizję rządowych strategów - Strategię Rozwoju Kapitału Ludzkiego (SRKL). Zapowiada się cyfrowa rewolucja i „optymalizacja” kadr w oświacie. Strategia dotyczy przede wszystkim uczenia się przez całe życie, kadr i edukacji szkolnej oraz pozaszkolnej. Mamy dziesięcioletnią perspektywę (Kosztulanis, Strategia bez tajemnic. GN 2011/49). Warto poznać te plany!

Jak wdrożyć najważniejszą innowację edukacji XXI wieku?

Podstawowymi warunkami wdrożenia tej innowacji, skierowanej w stronę wysokiej rangi nauczyciela są przede wszystkim:

  1. Zmiana myślenia o znaczeniu podwyższania rangi naszego zawodu;
  2. Zrozumienie jego misji nie tyle przez nauczycieli, ale przez decydentów, polityków;
  3. Wskazanie pożądanych cech oraz osobistej i zawodowej sylwetki nauczyciela XXI wieku, który potrafi nie gonić uczniów przed sobą, ale za sobą ich pociągnąć (motywować);
  4. Zasadnicza zmiana systemu kształcenia nauczycieli;
  5. Zmiana ustawy budżetowej (oczywiste);
  6. Postawienie na mądrość, samodzielność i odpowiedzialność nauczycieli;
  7. Znalezienie oszczędności - od Sejmu zaczynając, w którym nie 460, ale 112 posłów najzupełniej wystarczy (7 x 16 woj. = 112), przez administrację, którą można zredukować co najmniej o 30%; - itp. Nauczyciele wskazują, że w szkołach też marnują się finanse. Tylko trzymać kciuki za powodzenie innowacji, która podniesie rangę naszego zawodu!

(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)

Komentarze (1)
This comment was minimized by the moderator on the site
Jak Autor artykułu widzi ocenianie "przyrostu myślenia"? W końcu myślenie to "dość" skomplikowany proces - zależny nie tylko od doświadczenia, ale także od wieku (pewnych granic nie można przeskoczyć - mózg musi mieć czas na rozwój). Zatem co?...
Jak Autor artykułu widzi ocenianie "przyrostu myślenia"? W końcu myślenie to "dość" skomplikowany proces - zależny nie tylko od doświadczenia, ale także od wieku (pewnych granic nie można przeskoczyć - mózg musi mieć czas na rozwój). Zatem co? Testy inteligencji? Rozwiązywanie ich na masową skalę sprawi, że przestaną być rzetelne. W dodatku sam test to tylko narzędzie, na bazie którego można wnioskować o prawdziwym wyniku (granica błędu w testach jest różna, nie wiem ile w testach IQ, ale za pewne o jedno odchylenie standardowe).
Style myślenia są różne - jak uznać, który jest poprawny, a który nie? Myślenie konwergencyjne jako gorsze od dywergencyjnego? A wnioskowanie - jak bardzo jest "ważne"?

Chyba, że autorowi chodzi o rozwój "poprawności" myślenia. Jednak i to nie wydaje mi się łatwe do zbadania. Czy myślenie można rozwijać bez końca? Czy będą brane pod uwagę czynniki środowiskowe - brak snu, zmęczenie, itd. zaburzają możliwość efektywnego myślenia. A myślenie twórcze? To nie jest coś, co można zbadać w ciągu 60 minut.

Dość trudny temat.

Mam nadzieję, że Autor rozwinie swoją myśl w przyszłych artykułach :)
More
M
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
😀 🧑🏻 ❤️ 🍀 🍌 💡 ✈️
No Emojis found
😀😃😄😁😆😅🤣😂🙂🙃😉😊😇🥰😍🤩😘😗😚😙😋😛😜🤪😝🤑🤗🤭🤫🤔🤐🤨😐😑😶😏😒🙄😬🤥😌😔😪🤤😴😷🤒🤕🤢🤮🤧🥵🥶🥴😵🤯🤠🥳😎🤓🧐😕😟🙁☹️😮😯😲😳🥺😦😧😨😰😥😢😭😱😖😣😞😓😩😫🥱😤😡😠🤬😈👿💀☠️💩🤡👹👺👻👽👾🤖😺😸😹😻😼😽🙀😿😾🙈🙉🙊
👋🤚🖐️🖖👌🤏✌️🤞🤟🤘🤙👈👉👆🖕👇☝️👍👎👊🤛🤜👏🙌👐🤲🤝🙏✍️💅🤳💪🦾🦿🦵🦶👂🦻👃🧠🦷🦴👀👁️👅👄👶🧒👦👧🧑👱👨🧔👨‍🦰👨‍🦱👨‍🦳👨‍🦲👩👩‍🦰🧑‍🦰👩‍🦱🧑‍🦱👩‍🦳🧑‍🦳👩‍🦲🧑‍🦲👱‍♀️👱‍♂️🧓👴👵🙍🙍‍♂️🙍‍♀️🙎🙎‍♂️🙎‍♀️🙅🙅‍♂️🙅‍♀️🙆🙆‍♂️🙆‍♀️💁💁‍♂️💁‍♀️🙋🙋‍♂️🙋‍♀️🧏🧏‍♂️🧏‍♀️🙇🙇‍♂️🙇‍♀️🤦🤦‍♂️🤦‍♀️🤷🤷‍♂️🤷‍♀️🧑‍⚕️👨‍⚕️👩‍⚕️🧑‍🎓👨‍🎓👩‍🎓🧑‍🏫👨‍🏫👩‍🏫🧑‍⚖️👨‍⚖️👩‍⚖️🧑‍🌾👨‍🌾👩‍🌾🧑‍🍳👨‍🍳👩‍🍳🧑‍🔧👨‍🔧👩‍🔧🧑‍🏭👨‍🏭👩‍🏭🧑‍💼👨‍💼👩‍💼🧑‍🔬👨‍🔬👩‍🔬🧑‍💻👨‍💻👩‍💻🧑‍🎤👨‍🎤👩‍🎤🧑‍🎨👨‍🎨👩‍🎨🧑‍✈️👨‍✈️👩‍✈️🧑‍🚀👨‍🚀👩‍🚀🧑‍🚒👨‍🚒👩‍🚒👮👮‍♂️👮‍♀️🕵️🕵️‍♂️🕵️‍♀️💂💂‍♂️💂‍♀️👷👷‍♂️👷‍♀️🤴👸👳👳‍♂️👳‍♀️👲🧕🤵🤵‍♂️🤵‍♀️👰👰‍♂️👰‍♀️🤰🤱👩‍🍼👨‍🍼🧑‍🍼👼🎅🤶🧑‍🎄🦸🦸‍♂️🦸‍♀️🦹🦹‍♂️🦹‍♀️🧙🧙‍♂️🧙‍♀️🧚🧚‍♂️🧚‍♀️🧛🧛‍♂️🧛‍♀️🧜🧜‍♂️🧜‍♀️🧝🧝‍♂️🧝‍♀️🧞🧞‍♂️🧞‍♀️🧟🧟‍♂️🧟‍♀️💆💆‍♂️💆‍♀️💇💇‍♂️💇‍♀️🚶🚶‍♂️🚶‍♀️🧍🧍‍♂️🧍‍♀️🧎🧎‍♂️🧎‍♀️🧑‍🦯👨‍🦯👩‍🦯🧑‍🦼👨‍🦼👩‍🦼🧑‍🦽👨‍🦽👩‍🦽🏃🏃‍♂️🏃‍♀️💃🕺🕴️👯👯‍♂️👯‍♀️🧖🧖‍♂️🧖‍♀️🧗🧗‍♂️🧗‍♀️🤺🏇⛷️🏂🏌️🏌️‍♂️🏌️‍♀️🏄🏄‍♂️🏄‍♀️🚣🚣‍♂️🚣‍♀️🏊🏊‍♂️🏊‍♀️⛹️⛹️‍♂️⛹️‍♀️🏋️🏋️‍♂️🏋️‍♀️🚴🚴‍♂️🚴‍♀️🚵🚵‍♂️🚵‍♀️🤸🤸‍♂️🤸‍♀️🤼🤼‍♂️🤼‍♀️🤽🤽‍♂️🤽‍♀️🤾🤾‍♂️🤾‍♀️🤹🤹‍♂️🤹‍♀️🧘🧘‍♂️🧘‍♀️🛀🛌🧑‍🤝‍🧑👭👫👬💏👩‍❤️‍💋‍👨👨‍❤️‍💋‍👨👩‍❤️‍💋‍👩💑👩‍❤️‍👨👨‍❤️‍👨👩‍❤️‍👩👪👨‍👩‍👦👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👧‍👧👨‍👨‍👦👨‍👨‍👧👨‍👨‍👧‍👦👨‍👨‍👦‍👦👨‍👨‍👧‍👧👩‍👩‍👦👩‍👩‍👧👩‍👩‍👧‍👦👩‍👩‍👦‍👦👩‍👩‍👧‍👧👨‍👦👨‍👦‍👦👨‍👧👨‍👧‍👦👨‍👧‍👧👩‍👦👩‍👦‍👦👩‍👧👩‍👧‍👦👩‍👧‍👧🗣️👤👥👣
💘💝💖💗💓💞💕💟❣️💔❤️🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍💋💌💯💢💥💫💦💨🕳️💣💬👁️‍🗨️🗨️🗯️💭💤🏧🚮🚰🚹🚺🚻🚼🚾🛂🛃🛄🛅⚠️🚸🚫🚳🚭🚯🚱🚷📵🔞☢️☣️⬆️↗️➡️↘️⬇️↙️⬅️↖️↕️↔️↩️↪️⤴️⤵️🔃🔄🔙🔚🔛🔜🔝🛐⚛️🕉️✡️☸️☯️✝️☦️☪️☮️🕎🔯🔀🔁🔂▶️⏭️⏯️◀️⏮️🔼🔽⏸️⏹️⏺️⏏️🎦🔅🔆📶📳📴♀️♂️⚧️✖️♾️‼️⁉️〰️💱💲⚕️♻️⚜️🔱📛🔰☑️✔️〽️✳️✴️❇️©️®️™️#️⃣*️⃣0️⃣1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣6️⃣7️⃣8️⃣9️⃣🔟🔠🔡🔢🔣🔤🅰️🆎🅱️🆑🆒🆓ℹ️🆔Ⓜ️🆕🆖🅾️🆗🅿️🆘🆙🆚🈁🈂️🈷️🈶🈯🉐🈹🈚🈲🉑🈸🈴🈳㊗️㊙️🈺🈵🔴🟠🟡🟢🔵🟣🟤🟥🟧🟨🟩🟦🟪🟫◼️◻️▪️▫️🔶🔷🔸🔹🔺🔻💠🔘🔳🔲
🐵🐒🦍🦧🐶🐕🦮🐕‍🦺🐩🐺🦊🦝🐱🐈🐈‍⬛🦁🐯🐅🐆🐴🐎🦄🦓🦌🐮🐂🐃🐄🐷🐖🐗🐽🐏🐑🐐🐪🐫🦙🦒🐘🦏🦛🐭🐁🐀🐹🐰🐇🐿️🦔🦇🐻🐻‍❄️🐨🐼🦥🦦🦨🦘🦡🐾🦃🐔🐓🐣🐤🐥🐦🐧🕊️🦅🦆🦢🦉🦩🦚🦜🐸🐊🐢🦎🐍🐲🐉🦕🦖🐳🐋🐬🐟🐠🐡🦈🐙🐚🐌🦋🐛🐜🐝🐞🦗🕷️🕸️🦂🦟🦠💐🌸💮🏵️🌹🥀🌺🌻🌼🌷🌱🪴🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘️🍀🍁🍂🍃🌑🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘🌙🌚🌛🌜🌡️☀️🌝🌞🪐🌟🌠🌌☁️⛈️🌤️🌥️🌦️🌧️🌨️🌩️🌪️🌫️🌬️🌀🌈🌂☂️⛱️❄️☃️☄️🔥💧🌊
🍇🍈🍉🍊🍋🍌🍍🥭🍎🍏🍐🍑🍒🍓🥝🍅🥥🥑🍆🥔🥕🌽🌶️🥒🥬🥦🧄🧅🍄🥜🌰🍞🥐🥖🥨🥯🥞🧇🧀🍖🍗🥩🥓🍔🍟🍕🌭🥪🌮🌯🥙🧆🥚🍳🥘🍲🥣🥗🍿🧈🧂🥫🍱🍘🍙🍚🍛🍜🍝🍠🍢🍣🍤🍥🥮🍡🥟🥠🥡🦀🦞🦐🦑🦪🍦🍧🍨🍩🍪🎂🍰🧁🥧🍫🍬🍭🍮🍯🍼🥛🍵🍶🍾🍷🍸🍹🍺🍻🥂🥃🥤🧃🧉🧊🥢🍽️🍴🥄🔪🏺
🎃🎄🎆🎇🧨🎈🎉🎊🎋🎍🎎🎏🎐🎑🧧🎀🎁🎗️🎟️🎫🎖️🏆🏅🥇🥈🥉🥎🏀🏐🏈🏉🎾🥏🎳🏏🏑🏒🥍🏓🏸🥊🥋🥅⛸️🎣🤿🎽🎿🛷🥌🎯🪀🪁🎱🔮🧿🎮🕹️🎰🎲🧩🧸♠️♥️♦️♣️♟️🃏🀄🎴🎭🖼️🎨🧵🧶
👓🕶️🥽🥼🦺👔👕👖🧣🧤🧥🧦👗👘🥻🩱🩲🩳👙👚👛👜👝🛍️🎒👞👟🥾🥿👠👡🩰👢👑👒🎩🎓🧢⛑️📿💄💍💎🔇🔈🔉🔊📢📣📯🔔🔕🎼🎵🎶🎙️🎚️🎛️🎤🎧📻🎷🎸🎹🎺🎻🪕🥁📱📲☎️📞📟📠🔋🔌💻🖥️🖨️⌨️🖱️🖲️💽💾💿📀🧮🎥🎞️📽️🎬📺📷📸📹📼🔍🔎🕯️💡🔦🏮🪔📔📕📖📗📘📙📚📓📒📃📜📄📰🗞️📑🔖🏷️💰🪙💴💵💶💷💸💳🧾💹✉️📧📨📩📤📥📦📫📪📬📭📮🗳️✏️✒️🖋️🖊️🖌️🖍️📝💼📁📂🗂️📅📆🗒️🗓️📇📈📉📊📋📌📍📎🖇️📏📐✂️🗃️🗄️🗑️🔒🔓🔏🔐🔑🗝️🔨🪓⛏️⚒️🛠️🗡️⚔️🔫🏹🛡️🔧🔩⚙️🗜️⚖️🦯🔗⛓️🧰🧲⚗️🧪🧫🧬🔬🔭📡💉🩸💊🩹🩺🚪🛏️🛋️🪑🚽🚿🛁🪒🧴🧷🧹🧺🧻🧼🧽🧯🛒🚬⚰️⚱️🗿
🌍🌎🌏🌐🗺️🗾🧭🏔️⛰️🌋🗻🏕️🏖️🏜️🏝️🏞️🏟️🏛️🏗️🧱🏘️🏚️🏠🏡🏢🏣🏤🏥🏦🏨🏩🏪🏫🏬🏭🏯🏰💒🗼🗽🕌🛕🕍⛩️🕋🌁🌃🏙️🌄🌅🌆🌇🌉♨️🎠🎡🎢💈🎪🚂🚃🚄🚅🚆🚇🚈🚉🚊🚝🚞🚋🚌🚍🚎🚐🚑🚒🚓🚔🚕🚖🚗🚘🚙🚚🚛🚜🏎️🏍️🛵🦽🦼🛺🚲🛴🛹🚏🛣️🛤️🛢️🚨🚥🚦🛑🚧🛶🚤🛳️⛴️🛥️🚢✈️🛩️🛫🛬🪂💺🚁🚟🚠🚡🛰️🚀🛸🛎️🧳⏱️⏲️🕰️🕛🕧🕐🕜🕑🕝🕒🕞🕓🕟🕔🕠🕕🕡🕖🕢🕗🕣🕘🕤🕙🕥🕚🕦
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Świetnie napisane. Daje do myślenia i w zasadzie jak się tak zastanowić to ma Pan absolutną rację. Z...
Ogólnopolskie wytyczne skończą się tym, że nic się nie zmieni...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Czy sztuczna inteligencja osłabia nasze kompetencje?
W jakimś stopniu na pewno osłabia. Uzależnia. Tak integrujemy się w większy system. Podobnie jest w ...
AI nie zastąpi naszej odpowiedzialności za własny rozwój ;)
Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie