O zdolności myślenia obrazami

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wśród bogatych zbiorów TED znajdziemy świetne wystąpienie Temple Grandin, u której w dzieciństwie zdiagnozowano autyzm. Opowiada ona o tym, jak działa jej umysł, opisuje umiejętność „myślenia obrazami“, która umożliwiła jej rozwiązanie problemów, które „zwykły“ mózg mógłby po prostu przeoczyć. Przekonuje, że światu potrzeba osób ze spektrum autystycznego: tych myślących wizualnie, tych myślących „wzorami“ i tych myślących „werbalnie“, oraz osób typu inteligentnego pasjonata czy komputerowca.photo: sxc.hu

Temple Grandin uważa, że w dzisiejszym systemie oświaty takiego Einsteina, Mozarta czy Teslę zapewne zdiagnozowanoby jako przedstawicieli spektrum autyzmu. Testy i egzaminy z reguły zabijają w uczniach kreatywność, hamują ponadprzeciętną aktywność mózgu, którą możnaby spożytkować na wymyślanie wielu innowacyjnych rozwiązań. "Dręczy mnie kwestia, jak sprawić, by takie dzieciaki wynalazły kiedyś następne rozwiązania energetyczne" – mówi Grandin, bo świat potrzebuje przecież nowych Einsteinów i Tesli.

Na czym polega myślenie obrazami? „To filmy w głowie. Mój umysł działa jak wyszukiwanie obrazków w Google. Jako dziecko sądziłam, że wszyscy myślą obrazami. Pracując nad książką "Myślenie obrazami" rozmawiałam z ludźmi o tym, jak myślą. I zaskoczyło mnie, że ja myślę zupełnie inaczej.“ – opowiada Grandin. "Jeśli powiem: pomyśl o wieży kościelnej, u większości pojawi się "ogólny" obraz (...) Ja widzę tylko obrazy konkretne. Pojawiają się mi w pamięci, jak w wyszukiwarce obrazków (...) ktoś mówi "but" i w mojej wyobraźni pojawia się pełno butów z lat 50-60."

"Martwi mnie, że obecnie w polityce, w różnych rozwiązaniach jest za dużo abstrakcji. Odchodzi się od praktyki. Martwi mnie, że szkoły rezygnują z zajęć praktycznych, bo w plastyce i podobnych przedmiotach osiągałam najlepsze wyniki." – mówi Grandin komentując minusy współczesnych systemów oświaty. I zauważa, że nauczyciele często nie mają pojęcia, co robić z genialnymi dziećmi. Światu potrzeba przecież umysłów różnego rodzaju.

Zapraszamy do obejrzenia wystąpienia Temple Grandin podczas konferencji TED (warto je przypomnieć, choć nagrane zostało w 2010 r.):

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie