Jedzenie i chodzenie na lekcjach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jedzenie na lekcjach zasadniczo mi nie przeszkadza – wprost przeciwnie: pomaga - widzę, jak kto je, i co je! Widzę, jak kto pije. I co pije! Dlatego staram się sprawdzać, czy uczniowie i uczennice zjedli śniadanie z dużą ilością świeżych owoców. Czy zjedli drugie śniadanie, najlepiej świeże warzywa. Jak to wygląda z tłuszczami rybimi i roślinnymi...(C) Edunews.pl - cykl felietonów Aleksandra Lubiny

Praca nie tylko mózgu zależy od diety, wiadomo, że pamięć wspomagają – orzeszki ziemne, soja i kiełki pszenicy. Brak kwasu linolowy powoduje/może powodować osłabienie koncentracji, utratę pamięci, paranoję, apatię, drżenie lub halucynację – jedna łyżeczka oleju kukurydzianego dziennie.

Bez kwasu linolowego organizm nie odbuduje osłonek mielinowych. Brak żelaza podobno powoduje zmniejszenie zdolności skupienia uwagi i umiejętności rozumowania, opóźnia rozwój zrozumienia, upośledza pamięć i zdolność uczenia się oraz ogólnie pogarsza wyniki dziecka w szkole. Sód i potas – każdy z miliarda neuronów posiada do miliona pomp sodowych, niezbędnych w przekazywaniu sygnałów przez mózg. Sód i potas dostarczają tym pompom energii. Potas znajduje się głównie w owocach i warzywach. Jeżeli nadmiernie ograniczymy ilość spożywanego sodu, to zmniejszą się przepływy impulsów elektrycznych w naszym mózgu oraz liczba informacji, które mózg może odebrać. Znaczne zmniejszenie spożywanych ilości potasu może spowodować anoreksję, mdłości, wymioty, senność oraz zamroczenie.

Podobnie jest z chodzeniem i innymi formami ruchu podczas lekcji. Jeśli chodzący, nie przeszkadza koleżankom i kolegom, jeśli idzie pomóc lub zobaczyć wartościowe rozwiązanie. Jeśli potrafi zrobić to kulturalnie i używa stosownych zwrotów uprzejmościowych. Najpierw po polsku/angielsku, a następnie po niemiecku.

Chodzenie sprzyja sile umysłu. Chodzenie powoduje, że do mózgu dopływa krew z glukozą, źródłem energii, i tlenem, który zbiera odpady w postaci toksycznych elektronów. Poza tym stymulują białko, które wspomaga połączenia między neuronami oraz pamięć komórkową.

Uczeń nie musi też siedzieć 45 minut twarzą do tablicy – zwłaszcza, że tablice mam na trzech ścianach. Nie wymagam też, aby cały czas był zwrócony twarzą do mnie, bo nie jestem jedynym mówiącym w klasie. Staram się mówić niewiele, a podczas lekcji się przemieszczam. Jestem w ciągłym ruchu.

To uczniowie mówią i powinni zwracać się do słyszących ich kolegów i koleżanek - efektywizacja interakcji. 

Oczywiście uczniowie chcący zabrać głos, zgłaszają to prowadzącemu/ prowadzącym lekcje przez podniesie ręki.

Notka o autorze: Aleksander Lubina – nauczyciel języka niemieckiego w Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach, 20 lat doradca i konsultant, 10 lat w komisjach ds. awansu zawodowego nauczycieli, pracował 9 lat w szkołach podstawowych, 10 lat w gimnazjach, 13 lat w liceach, 6 lat na uniwersytecie. Autor skryptów, poradników, śpiewnika – publicysta, pisarz, poeta.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie