Czy wasi uczniowie nie nudzą się na lekcjach matematyki? Chyba nazbyt często w naszych szkołach nauczyciel prowadzi monolog na zajęciach, a udział dzieci jest ograniczony do krótkich odpowiedzi: tak, nie, ew. podanie wyniku. To nie o to chodzi w nauczaniu matematyki (i nie tylko tego przedmiotu). Takie podejście jest pedagogicznie szkodliwe i nie uczy w żaden sposób rozumowania. Podobnie jeśli lekcje polegają na przepisywaniu z tablicy, nawet tej interaktywnej.
"Dzieci oczekują wyzwań." - mówiła podczas konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2018 prof. dr hab. Małgorzata Żytko z Uniwersytetu Warszawskiego. Uczenie się matematyki może być emocjonującą przygodą, ale nie zawsze nią jest w polskich szkołach. Będzie nią tylko wtedy, gdy „pozwolimy dzieciom myśleć, rozwiązywać problemy, pokonywać trudności, odkrywać różne strategie rozwiązania, cieszyć się ciekawymi pomysłami, emocjonować procesem dochodzenia do rozwiązania, dyskutować i argumentować” – mówiła prof. Żytko, przytaczając m.in. doświadczenia z bydgoskiego „bąbla” matematycznego.
Kształcenie poprzez odkrywanie polega nie tyle na doprowadzaniu uczniów do odkrycia, co jest „tam” – na zewnątrz, ile na odkrywaniu przez nich samych tego, co znajduje się „tu”, w ich głowach (J. Bruner).
Zapraszam do obejrzenia wystąpienia prof. Małgorzaty Żytko poświęconego różnym strategiom nauczania matematyki w edukacji wczesnoszkolnej. Ten materiał jest też cenny dla nauczycieli uczących w starszych klasach:
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).
***
INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2018 odbyły się w Warszawie w dniach 10-11 lutego 2018. Uczestniczyło w nich ponad 340 edukatorów i nauczycieli z całej Polski. Zdjęcia z konferencji dostępne są w galerii Edunews.pl na Flickr.com.