Coraz mniej nauki w szkole?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Od kilku lat jako rodzic obserwuje, jak szkoły publiczne realizują swój… nazwijmy to tak: „obowiązek szkolny”. I muszę powiedzieć, że z roku na rok, coraz mniej jest tej nauki w szkole. Świąt i dni wolnych od nauki jest za to coraz więcej. Jak się ułożą odpowiednio, to dzieci mają „ferie” kilka razy w roku szkolnym… Zawsze znajdzie się w szkole jakiś dobry powód do tego, aby zajęć nie było. Dzieci starsze i młodsze oczywiście cieszą się z zawsze takiego obrotu sprawy, ale…

W ostatnim tygodniu zajęć szkolnych przed wakacjami następuje zazwyczaj kulminacja nic-nie-robienia. Dzieciom mniej zależy na czymkolwiek, bo przecież oceny już znane. Nauczyciele i dyrektorzy mają tyle ważnych spraw na głowie (w związku z zakończeniem roku i rekrutacją), że najchętniej nie widzieliby dzieci w szkole (a jeszcze trzeba przecież wypełnić papierki i tabelki dla ministra, kuratora i naczelników wydziałów edukacji…). No więc odwiedzają dzieci szkołę i marnują swój czas…

„Od lat nikt nie jest w stanie wyegzekwować od nauczycieli i dyrektorów szkół publicznych tego, by w ostatnim tygodniu roku szkolnego miała w tych placówkach miejsce prawdziwa i rzetelna edukacja. To jest wprost skandaliczne i demoralizujące, że nauczyciele, także szkół prywatnych, lekceważą swoje obowiązki zawodowe nie prowadząc w tym tygodniu już żadnych zajęć dydaktycznych. Takiego poziomu nierzetelności pedagogicznej, nieuczciwości wobec dzieci i młodzieży nie powinno się tolerować.” – napisał w swoim blogu prof. Bogusław Śliwerski (Najgorszy tydzień szkolnej edukacji). Trudno się z tym nie zgodzić. Na pewno nie wszystkie szkoły tak postępują – ale z osobistego doświadczenia znam takie, które pasują do tego modelu.

Pisaliśmy już jakiś czas temu, że ostatnie tygodnie szkolne stwarzają możliwość do realizacji w szkołach wielu innowacyjnych i rzeczywiście angażujących uczniów działań edukacyjnych i projektów. Trzeba je oczywiście nieco wcześniej zaplanować - mamy do dyspozycji wiele ciekawych propozycji (zobacz przykładowe inspiracje). To prawda - szkoła wszystkich przygniata swoim ciężarem – nauczycieli papierkami, których wymagają biurokraci z różnych urzędów z namaszczeniem obserwujący tzw. rozwój oświaty. Uczniów – ilością materiału „do przerobienia”, często także i nudą standardowych zadań, które trzeba rozwiązać i oczywiście rutyną metod nauczania stosowanych od czasów króla Ćwieczka. Ale warto pomyśleć o jakości zajęć, nawet kiedy pachnie już wakacjami…

Pomysł skrócenia roku szkolnego o tydzień nie ma sensu – warto się wycofać z tych praktyk, ponieważ efektywnego czasu nauki jest coraz mniej. Nie sposób zdążyć z tzw. realizacją podstawy programowej, albo realizuje się zajęcia „po łebkach”, zrzucając obowiązek „doczytania” na dzieci. Wiedzą dziś coś na ten temat zwłaszcza dzieci w klasach siódmych SP. 

Spraw, które wymagają przewartościowania i ułożenia na nowo jest w polskiej szkole całkiem sporo. Do wielu istniejących zaniedbań dołożyła się także tzw. „dobra zmiana”, bo ta nie do końca przemyślana reforma pogłębiła tylko niektóre negatywne zjawiska w szkole. Organizacja roku szkolnego jest jedną z wielu spraw, które warto byłoby przedyskutować i zaproponować nowe podejście.

Oczywiście dziś już świadectwa rozdane, dzieci na wakacjach... Więc teraz temat ten nie ma żadnego znaczenia… Ale za rok prawdopodobnie będzie tak samo! Spróbujmy coś zmienić.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie