Nauczanie dwujęzyczne szansą na wszechstronny rozwój

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W dobie postępującej globalizacji nauczanie dwujęzyczne stało się wyzwaniem coraz częściej i coraz chętniej podejmowanym przez rozmaite środowiska edukacyjne ze względu na szeroki wachlarz korzyści jakie za sobą niesie.

Nauczanie dwujęzyczne (bilingwalne) CLIL (ang. Content and Language Integrated Learning) jest nowoczesną i innowacyjną metodą nauczania języka obcego, która skupia się na zintegrowanym nauczaniu przedmiotowo – językowym. Założeniem CLIL jest dążenie do posługiwania się przez uczniów swobodnie w mowie i piśmie dwoma językami: językiem ojczystym oraz językiem obcym na porównywalnym poziomie. W praktyce przekłada się to na równorzędne realizowanie materiału dydaktycznego w języku natywnym oraz poznawaniu i zrozumieniu tych samych konceptów za pośrednictwem języka obcego.

Korzyści dla ucznia

Liczne badania prowadzone nad dwujęzycznością dowodzą, iż bilingwizm wpływa dodatnio na rozwój struktur inteligencji, co w rezultacie przejawia się większą wrażliwością językową, doskonale rozwiniętą zdolnością do myślenia krytyczno-analitycznego oraz wysokim poziomem kreatywności pobudzającym do działalności twórczej. Ponadto, osoby dwujęzyczne naturalnie cechuje większa tolerancja oraz otwartość względem szeroko pojętej odmienności i różnorodności kulturowej. Co ciekawe, wiele wskazuje na to, iż osoby dwujęzyczne są w znacznie mniejszym stopniu narażone na choroby podeszłego wieku mające podłoże neurologiczne, takie jak Alzheimer czy demencja starcza – biegłe operowanie dwoma językami naraz może być postrzegane w kategoriach nieustannego treningu pamięci i umysłu.

Dla młodzieży stawiającej pierwsze kroki na ścieżce dorosłego życia dwujęzyczność ma jeszcze jeden niewątpliwie ważny atut. Biegłe posługiwanie się dwoma językami wpływa korzystnie na konkurencyjność absolwentów szkół na rynku pracy i pozwala im na większą elastyczność zawodową, stwarzając tym samym możliwości znalezienia zatrudnienia w różnego rodzaju branżach zarówno w Polsce, jak i poza granicami kraju. Osoby dwujęzyczne zazwyczaj chętniej podejmują decyzję o rozwoju osobistym i zawodowym nieograniczonym zahamowaniami związanymi ze strachem przed zmianą środowiska czy też ewentualną „barierą językową”. Absolwenci sekcji dwujęzycznych są chętnie rekrutowani na uniwersytetach dysponujących ofertą kierunków wykładanych w języku obcym, których ukończenie otwiera im kolejne ścieżki rozwoju kariery zawodowej, między innymi – w środowisku międzynarodowym.

Nauczanie dwujęzyczne w praktyce

Przykładowo w Liceum Paderewski w Lublinie program dwujęzyczny jest realizowany z zachowaniem metody CLIL na przedmiotach takich jak: matematyka, fizyka z astronomią, chemia, biologia z higieną i ochroną środowiska, oraz elementy geografii powszechnej. Treści dydaktyczne z danego zakresu wykładane są najpierw w języku polskim, tak aby ułatwić uczniom ogólne rozumienie konkretnych zagadnień. Następnie na przedmiotach dwujęzycznych wprowadzane jest słownictwo angielskojęzyczne oraz zadania praktyczne dotyczące tych samych konceptów. Wiedza uzyskana na zajęciach prowadzonych w języku polskim pozwala uczniom na odpowiednie zastosowanie terminologii angielskiej w kontekście omawianych zagadnień na przedmiotach dwujęzycznych. Dzięki przełożeniu treści na język angielski, zakres słownictwa zostaje stopniowo poszerzany, gwarantując uczniom możliwość jego praktycznego zastosowania oraz rozwijając ich zdolności myślenia analitycznego i metajęzykowego. Nauka w klasach dwujęzycznych daje także możliwość zdawania matury tzw. dwujęzycznej z języka angielskiego i wybranych przedmiotów profilowych.

Ponadto, liczne projekty interdyscyplinarne i wymiany międzynarodowe realizowane w ramach programu dwujęzycznego w Paderewskim, nie tylko umożliwiają uczniom doskonalenie swobodnej ekspresji w języku obcym, ale są także źródłem cennej wiedzy i niezapomnianych doświadczeń kształtujących ich umiejętności poznawcze i świadomość kulturową.

Podsumowując, znajomość języka obcego oraz posługiwanie się nim w ramach bilingwizmu jest umiejętnością bardzo wartościową i pożądaną w dobie prężnego rozwoju globalizacji oraz rosnących wymagań dzisiejszego rynku pracy.

Dwujęzyczność umożliwia nie tylko zdobywanie cennej wiedzy i nowych doświadczeń, ale także pomaga przekraczać istniejące granice oraz postrzegać świat w szerszej i bardziej globalnej perspektywie. Ponadto, badania prowadzone nad zjawiskiem bilingwizmu dowodzą, iż istnieje silna korelacja między dwujęzycznością a rozwojem struktur inteligencji związanych z myśleniem krytyczno-analitycznym, zarówno w sferze edukacji, jak i życia codziennego.

Może warto więc podjąć to wyzwanie i przyłączyć się do ambitnej grupy bilingwistów?

 

Notka o autorce: Wiktoria Ludian jest absolwentką klasy dwujęzycznej (Título de Bachiller), aktualnie nauczyciel geografii i ESS w Międzynarodowym Liceum Paderewski w Lublinie. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Edukacja i Inspiracje, licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie