Zderzenie egoizmów - szkoła

fot. Stanisław Czachorowski

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zapowiada się ciężki rok w szkole. Nakładają się trendy światowe i nasze rodzime zaniedbania. Co raz bardziej brakuje nauczycieli i sporo jest wolnych etatów (nie ma komu uczyć, coraz więcej jest osób przypadkowych i "z łapanki"). Luki kadrowe łatane są nadgodzinami i pracą emerytów. Do tego dochodzą coraz powszechniejsze nowe technologie, ułatwiające uczenie się zdalne. Jako społeczeństwo stoimy na zakręcie cywilizacyjnym. Zmiany organizacyjne zachodzą jednak wolno. Zbyt wolno do potrzeb i obecnej sytuacji społeczno-cywilizacyjnej.

Poza wymienionymi trendami mocniej ujawni się jeszcze jeden - zderzenie egoizmów młodego pokolenia: rodziców i nauczycieli. Rodzice oczekują od nauczycieli, nauczyciele od rodziców. Nikt nie chce wziąć odpowiedzialności, coraz trudniej wychowawczo radzić sobie w edukacji. Dziecko/uczeń przerzucane jest jak gorący kartofel. Albo jak sprzęt AGD do naprawy.

Odchodzi pokolenie "Judymów", traktujących pracę w szkole jako misję. A do tego dochodzą bardzo głębokie zmiany społeczne, związane ze zmianami klimatu i rozwojem nowych technologii. Decydujące znaczenie będzie miała inteligencja instytucjonalna, czyli umiejętność dostosowania się wynalazczego całych instytucji. Obarczone są one jednak odziedziczoną kulturą pracy i działaniem w stabilnych warunkach ("dawniej to działało"). Nie będzie jednak stabilnie. Znakomicie o tym pisze Rob Dunn w książce pt. "Historia naturalna przyszłości. Co prawa przyrody mówią o losie człowieka". Wydana w 2023 r. przez Copernicus Center Press. Czytam i jestem pod wrażeniem.

 

Notka o autorze: Stanisław Czachorowski jest biologiem, ekologiem, nauczycielem i miłośnikiem filozofii przyrody, profesorem i pracownikiem naukowym Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, a także członkiem grupy Superbelfrzy RP. Prowadzi blog Profesorskie Gadanie: https://profesorskiegadanie.blogspot.com

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...
Szkoła podstawowa i liceum Spark Academy w Poznaniu stosują spotkania trójstronne zamiast wywiadówki...
Ppp napisał/a komentarz do Komu pomaga ocena kształtująca?
Widzę w tym wszystkim jeden problem: dany przedmiot nie sprawia mi wielkich problemów, ale mnie nie ...
Jeśli 25% dzieci uważa, że są łamane ich prawa, to znaczy, że 75% w ogóle nie wie, że je posiada. Sa...
Problem istnieje i jest poważny. Z tym, że nie jest niczym nowym. Co najwyżej zauważanym i diagnozow...
Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie