Ile matmy jest na polskim, czyli dlaczego interdyscyplinarność jest ważna?

fot. Joanna Krzemińska

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Włączenie matematyki do zajęć z języka polskiego może się wydawać niektórym niemożliwe. Może też zostać odczytane jako prowokacja. I w drugim stwierdzeniu jest ziarenko prawdy. Dla mnie takie zestawienie to pretekst do zatrzymania się i zastanowienia, na ile omawiane treści pozwalają młodemu człowiekowi lepiej zrozumieć świat. A ten, jakby na złość polskiej szkole, nie chce się dzielić na poszczególne przedmioty.

Nie bez powodu przywołałam jednak matematykę. Zwykle, gdy proponuję zabawę w szyfrowanie, słyszę: ułamki na polskim?! Tak, ułamki na polskim. A właściwie to nawet nie same ułamki, a zaklęte w ten sposób słowa. Doskonale pamiętam moment, gdy w podstawie programowej kształcenia ogólnego znalazły się zapisy związane z włączaniem do omawianych treści elementów programowania. Na część nauczycieli padł blady strach. Zadania związane z kodowaniem, czy nawet programowaniem wydawały się nieosiągalnym kosmosem. Tymczasem w prostej formie, wskazującej na określone porządkowanie rzeczywistości w odniesieniu do jasnych zasad, okazuje się to nie tylko przyjemne, ale niezwykle inspirujące i rozwijające. Między innymi stąd pomysł na szyfrowanie (w pas kłaniam się moim harcerskim przewodnikom, którzy wyposażyli mnie w stosownym czasie w wiedzę i umiejętności).

Interdyscyplinarność to dla mnie jednak o wiele więcej. Projekty, które proponuję moim uczniom często wychodzą poza ramy jednego, a nawet dwóch przedmiotów. Z radością zapraszam młodych ludzi do działań, które "zahaczają" o wybrane zagadnienia przyrodnicze, informatyczne czy dotykające obszarów języków obcych. Tak rodzą się np. multimedialne prezentacje "Zwierzęta Afryki" przy okazji omawiania tekstu "W pustyni i w puszczy", czy "Atlas gatunków zagrożonych wyginięciem", co miało miejsce podczas zajęć wokół tekstu "Dzika". Za każdym razem widziałam ogromną korzyść płynącą z tego, że możemy poszerzać edukację polonistyczną.

Jeszcze innym przykładem działań, które łączą wiedzę i umiejętności z zakresu języka polskiego z innymi przedmiotami, są projekty ukierunkowane na współpracę pomiędzy grupami uczniowskimi z różnych szkół. Ciekawą inicjatywą może być w tym kontekście "Usłysz legendę". W ramach szeroko zakrojonej współpracy młodzież z różnych regionów Polski dokonała nagrania i zilustrowania legend poświęconych różnym zakątkom naszego kraju. Łatwo zatem zaobserwować przenikanie się treści polonistycznych, historycznych, informatycznych, ale również artystycznych (muzycznych, plastycznych czy technicznych). Wszystko to okraszone treningiem kompetencji przyszłości. Czego chcieć więcej?

Ktoś może pomyśleć: takie duże projekty, to nie dla mnie. I to jest oczywiście w porządku. Warto bowiem znaleźć najlepsze możliwe rozwiązanie, w którym dajemy młodym ludziom szansę na rozwój, ale też sami czujemy się komfortowo. Najlepiej wypróbować metodę "małych kroków", zacząć od drobnych elementów i z czasem, oswoiwszy się z możliwościami, sięgać po więcej. Tak jak różnią się nasi uczniowie, tak i my sami się różnimy. W swoim tempie, na miarę własnych możliwości, twórzmy przestrzeń do pracy. Twórzmy szkołę na miarę naszych czasów. Taką, w której nie same narzędzia są celem, ale służą osiąganiu celów. Po więcej zapraszam do Akademii Młodego Superbelfra:

 

Notka o autorce: Joanna Krzemińska jest nauczycielką języka polskiego w Szkołach Prywatnych "Mikron" w Łodzi. Prowadzi własny blog edukacyjny Zakręcony Belfer. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów. Licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie