Sidebar

02
Pt, Maj

Zanurzeni w cyfrowym oceanie…

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zafascynowani zakupami sprzętów i oprogramowania, które nasycają, żeby nie powiedzieć przesadnie wypełniają szkolną przestrzeń, rzadko zastanawiamy się nad skutkami cyfrowej inwazji na szkoły (i rodziny). Pojawiają się wyniki badań, które pokazują, że nadużywanie narzędzi cyfrowych wpływa na zmniejszanie się możliwości rozwoju umiejętności czytania, pisania, liczenia – czyli generalnie uczenia się. Co więcej, badacze ludzkiej inteligencji odnotowali zatrzymanie, a nawet cofanie się dotychczas obserwowanego stałego wzrostu poziomu inteligencji kolejnych pokoleń (Efekt Flynna). Wiele wskazuje na to, że obserwowane zdarzenia to między innymi konsekwencja wszechobecności cyfrowanych mediów i uzależnienia znacznej części z nas od ich używania.

Kiedy Manfred Spitzer pisał swoją słynną książkę zatytułowaną „Cyfrowa demencja” wydawało się, że zobrazował w niej wszystkie szkody jakie może nam przynieść uzależnienie od narzędzi cyfrowych. Nie minęło dziesięć lat, a okazało się, że autor w gruncie rzeczy nie dotknął nawet wierzchołka góry. W maju 2012 roku, w corocznym sprawozdaniu pełnomocniczka niemieckiego rządu ds. uzależnień, Mechthild Dyckmans napisała: Około dwustu pięćdziesięciu tysięcy osób między czternastym a dwudziestym czwartym rokiem życia uznaje się za uzależniony od internetu, a milion czterysta tysięcy użytkowników internetu zalicza się do grupy zagrożonych tym uzależnieniem. Kilka lat wcześniej lekarze w Korei Południowej, państwie z najlepiej w tym czasie rozwiniętą techniką informacyjną, zaczęli coraz częściej odnotowywać u nastolatków zakłócenia pamięci, uwagi i koncentracji, a także deficyt emocjonalny i objawy ogólnego otępienia. Uzgodniono, że mechanizm korzystania z mediów społecznościowych podobny jest do uzależnienia od gier hazardowych. Kiedy czekamy na nagrody w postaci komentarzy czy lajków, w mózgu wydziela się więcej dopaminy i odczuwamy przyjemność. Zależność od źródeł cyfrowej satysfakcji wpływa na ograniczenie decyzyjności oraz sprawczości działania do możliwości jakie wyznacza nam dominująca nad nami używka. Konsekwencja nadużywania narzędzi cyfrowych powoduje pogorszenie sprawności umysłowej, w szczególności pamięci krótkotrwałej. Nasilają się trudności w samodzielnym radzeniu sobie z codziennymi czynnościami, w tym utrata zdolności poznawczych.

W 1994 roku James R. Flynn profesor psychologii z University of Otago w Nowej Zelandii opublikował badania mówiące o tym, że IQ kolejnych populacji stale rośnie. Opisane zjawisko określone zostało mianem efektu Flynna i wzbudziło zainteresowanie użytkowników testów badających poziom inteligencji dzieci i młodzieży.

Joe Rodgers z University of Oklahoma wskazał, że ponieważ wzrost inteligencji występuje systematycznie co roku, konieczna jest zmiana powszechnie używanych testów takich chociażby jak Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC). Wydawać by się mogło , że przyszłość ludzkości idzie w parze ze znacznie bardziej wykwalifikowanymi i inteligentnymi umysłami, które będą reprezentować o wiele wyższy potencjał niż przedstawiciele poprzednich rodziców i dziadków. Niestety, opublikowane w Proceedings of the National Academy of Sciences badania norweskich naukowców (PNAS, 2018) mogą sugerować, że coś się zmieniło. Efekt Flynna przestał działać, a IQ zaczęło się obniżać nawet o 7 punktów na pokolenie. Badania wykazują spadek ilorazu inteligencji nawet w obrębie jednej rodziny, co każe odrzucić tłumaczenie o akumulacji słabszych genów. Podobny regres odnotowano w badaniach prowadzonych w Danii, Wielkiej Brytanii i Australii. Co więcej, opisywany efekt wydają się też potwierdzać badania PISA (zob. Roczniki Pedagogiczne 2019/11(47)/3). Okazuje się, że wyniki 15-latków z USA, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Polski, Rosji, Grecji, Japonii, Singapuru i Korei Południowej z lat 2012 i 2015 wskazują, w zdecydowanej większości (z wyjątkiem Rosji) spadek wyników w umiejętnościach matematycznych i umiejętność czytania.

Kolejne pokolenia systematycznie tracą potencjał wypracowany przez poprzednie. I jest to poważne wyzwanie dla systemów edukacji, nad którym warto pochylić się także w Polsce przy okazji toczącej się debaty o reformowaniu / naprawianiu polskiej oświaty.

 

Notka o autorze: Jarosław Kordziński – obserwator rzeczywistości edukacyjnej w Polsce i na świecie. Autor, między innymi wydanej w 2022 roku przez Wydawnictwo Wolters Kluwer książki „Edukacja wyzwolenia szkól i nauczycieli”.

Komentarze (6)
This comment was minimized by the moderator on the site
Spitzerowska "demencja" i tym podobne lamenty są bezproduktywne. Rozwoju technologii (nie mylić z postępem) nikt nie zatrzyma. Biadolenie nad wpływem Internetu na inteligencję jest równie sensowne, co użalanie się nad zanikiem zdolności...
Spitzerowska "demencja" i tym podobne lamenty są bezproduktywne. Rozwoju technologii (nie mylić z postępem) nikt nie zatrzyma. Biadolenie nad wpływem Internetu na inteligencję jest równie sensowne, co użalanie się nad zanikiem zdolności memoryzacji, po upowszechnieniu pisma. To nie narzędzia są winne temu, że ktoś nie umie z nich korzystać i na dodatek nie chce się tego nauczyć.
W skali oświaty publicznej, za postępująca "demencję" odpowiada dominujące podejście, a nie taka czy inna technologia...
More
Robert Raczyński
This comment was minimized by the moderator on the site
I jeszcze zupełnie na marginesie, za ludzką (zupełnie bezprzymiotnikowa) inteligencję I jej rozwój odpowiadają "krew, pot i łzy", a nie troska o to, żeby się podmiot edukacji nie zmęczył...
Robert Raczyński
This comment was minimized by the moderator on the site
Tak, sam mam wiele wątpliwości co do Spitzera. Zaczęły się od zestawienia faktu nawoływania do ograniczenia korzystania z tzw. nowych technologii i systematycznego wykorzystywania ich do promocji własnych idei i po prostu zarabiania na tym...
Tak, sam mam wiele wątpliwości co do Spitzera. Zaczęły się od zestawienia faktu nawoływania do ograniczenia korzystania z tzw. nowych technologii i systematycznego wykorzystywania ich do promocji własnych idei i po prostu zarabiania na tym pieniędzy. Z drugiej strony sporo danych potwierdza, że korzystanie z różnych narzędzi skutkuje konkretnymi następstwami w kształtowaniu nawyków, rozwoju bądź zaniku umiejętności i wreszcie zmian zachodzących w naszych mózgach. Nie oznacza to jednak, że czas wrócić do jaskiń i malowania na ścianach kolorową glinką. Raczej to, że tworzącą nowe rozwiązania powinniśmy przyłożyć więcej uwagi i ćwiczeń do praktyki ich wykorzystywania.
More
Jarek
This comment was minimized by the moderator on the site
Tu nawet nie chodzi o wątpliwości co do merytorycznej jakości [LINK=https://eduopticum.wordpress.com/2017/02/03/analogowa-prudencja/]objawień takich interesownych alarmistów[/LINK] (i tak spóźnionych przynajmniej o dekadę), ale właśnie o...
Tu nawet nie chodzi o wątpliwości co do merytorycznej jakości [LINK=https://eduopticum.wordpress.com/2017/02/03/analogowa-prudencja/]objawień takich interesownych alarmistów[/LINK] (i tak spóźnionych przynajmniej o dekadę), ale właśnie o niemożliwość reakcji w czasie rzeczywistym. Nie było takiej technologii, która nie zostałaby w swoim czasie odsądzona od czci i wiary i która nie niosłaby realnie negatywnych skutków dla użytkowników. Internet nie jest wyjątkiem, choć jego siła rażenia jest nieporównywalna.
Problem polega na tym, że ogólnie rozumianemu rozwojowi ludzkości towarzyszy nieunikniona tendencja do unikania wyzwań. Niestety nie jest to jedynie odejście od prac żmudnych i nużących lecz także ograniczenie wysiłku poznawczego. Inteligencja jest zaś wynikiem ewolucyjnej walki o przetrwanie. Na nasze nieszczęście udało nam się właśnie niemal zupełnie uniezależnić codzienne działanie jednostek od jego efektów. Oświata publiczna robi wszystko, by taki związek przyczynowo skutkowy wyplenić z mózgów, nie dziwmy się więc, że średni poziom intelektualny będzie się obniżał. Jest to rachunek jaki natura każe nam płacić za ekspansję gatunku społecznego. Tutaj nie pomoże "przyłożenie więcej uwagi i ćwiczeń do praktyki wykorzystywania rozwiazań" - tu trzeba zmiany priorytetów, poprzez oddanie jednostce realnego wpływu na jej los. Możemy być pewni, że tak się nie stanie, prawda?
Szkole nigdy w jej historii nie chodziło specjalnie o ludzką inteligencję, ona raczej na niej żerowała. Do pewnego momentu średnia się podnosiła, bo należała do sfery aspiracji. Ten etap mamy jednak definitywnie za sobą. Teraz to średniej trzeba się podlizywać. Internet "zabija" inteligencję nawet nie poprzez "kształtowanie nawyków, rozwoju bądź zanik umiejętności", ale poprzez powszechne odróżnorodnienie, pauperyzację i ujednolicenie dążeń. Demokratyzacja zawsze obecnego resentymentu wobec wiedzy i wiedzących właśnie osiąga swą pełnię.
More
Robert Raczyński
This comment was minimized by the moderator on the site
Jedno z wydawnictw zbudowało dla siebie bardzo atrakcyjne przesłanie mówiące o tym, że edukacja jest podróżą. Przez moment byłem tym hasłem zauroczony, ale też czasy były inne a i moje spojrzenie na warunki rozwoju uczniów wyglądały nieco inaczej...
Jedno z wydawnictw zbudowało dla siebie bardzo atrakcyjne przesłanie mówiące o tym, że edukacja jest podróżą. Przez moment byłem tym hasłem zauroczony, ale też czasy były inne a i moje spojrzenie na warunki rozwoju uczniów wyglądały nieco inaczej niż obecnie. Dziś, także dzięki poznaniu konsekwencji nadużywania rozwiązań cyfrowych patrzę na to nieco inaczej. Również na szkołę patrzę w inny sposób niż przed laty. Kiedyś wydawało się, że sprawne posługiwanie się wiedzą oraz zgrabnymi algorytmami postępowania pozwolą nam skutecznie czynić sobie ziemię poddaną a dzięki temu ludzkość będzie rosła w siłę a sami ludzie będą żyli dostatnie. To jednak się skończyło. Także dzięki temu, że dostęp do informacji mamy na wyciągnięcie palca, a i procedury postępowania w każdej niemal sytuacji znaleźć można wśród milionów propozycji praktyk sfilmowanych przez osoby, które żyją w przekonaniu, że wiedzą i potrafią. Wygląda na to, że dziś warto się uczyć jak odróżnić prawdę od fałszu, jak się odkleić od gotowych rozwiązań i jak wrócić do własnych zasobów, zamiast posługiwać się cyfrową papką z internetu. Nawiasem mówiąc ta "papka" też jest po coś, jeśli tylko potrafimy w konkretnym celu z niej korzystać. I cały ten zbiór programów i aplikacji włącznie ze sztuczną inteligencją mogą być nam wszystkim przydatne jest nauczymy się po co i w jaki sposób ich używać. Tak, szkoła, uczenie się i rozwój wymagają zaangażowania. Nie wiem czy zawsze muszą się odwoływać do zasady Churchilla nakazującej zwiększenie zaangażowania i pracy w obszarze skutecznego wprowadzenia zmian w sobie i w świecie, w jakim żyjemy. Zmian z wszech miar koniecznych, bo ostatnia zarówno my sami jak i środowisko, którym żyjemy każe nam żyć w przekonaniu, że wszystko nam się należy. Tak, należy się, ale nie bez naszej osobistej pracy i zaangażowania.
More
Jarek
This comment was minimized by the moderator on the site
Absolutnie. Jasne, że "dziś warto się uczyć jak odróżnić prawdę od fałszu, jak się odkleić od gotowych rozwiązań i jak wrócić do własnych zasobów". Problem w tym, że to tylko nominalnie jest cel szkoły - podstawowym błędem oświaty jest obecnie...
Absolutnie. Jasne, że "dziś warto się uczyć jak odróżnić prawdę od fałszu, jak się odkleić od gotowych rozwiązań i jak wrócić do własnych zasobów". Problem w tym, że to tylko nominalnie jest cel szkoły - podstawowym błędem oświaty jest obecnie przedstawianie się jako jedynego autorytetu (łącznie z obecną oficjalną receptą na nauczanie i wychowanie) i podlizywanie się podmiotowi w obawie, że oczekiwanie "osobistej pracy i zaangażowania" kłóci się z jego oczekiwaniami i autonomią. I to jest właśnie populizm - odejście od swoistej elitarności edukacji na rzecz schlebiania średniej. W ten sposób owa średnia staje się coraz nizsza.
More
Robert Raczyński
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
😀 🧑🏻 ❤️ 🍀 🍌 💡 ✈️
No Emojis found
😀😃😄😁😆😅🤣😂🙂🙃😉😊😇🥰😍🤩😘😗😚😙😋😛😜🤪😝🤑🤗🤭🤫🤔🤐🤨😐😑😶😏😒🙄😬🤥😌😔😪🤤😴😷🤒🤕🤢🤮🤧🥵🥶🥴😵🤯🤠🥳😎🤓🧐😕😟🙁☹️😮😯😲😳🥺😦😧😨😰😥😢😭😱😖😣😞😓😩😫🥱😤😡😠🤬😈👿💀☠️💩🤡👹👺👻👽👾🤖😺😸😹😻😼😽🙀😿😾🙈🙉🙊
👋🤚🖐️🖖👌🤏✌️🤞🤟🤘🤙👈👉👆🖕👇☝️👍👎👊🤛🤜👏🙌👐🤲🤝🙏✍️💅🤳💪🦾🦿🦵🦶👂🦻👃🧠🦷🦴👀👁️👅👄👶🧒👦👧🧑👱👨🧔👨‍🦰👨‍🦱👨‍🦳👨‍🦲👩👩‍🦰🧑‍🦰👩‍🦱🧑‍🦱👩‍🦳🧑‍🦳👩‍🦲🧑‍🦲👱‍♀️👱‍♂️🧓👴👵🙍🙍‍♂️🙍‍♀️🙎🙎‍♂️🙎‍♀️🙅🙅‍♂️🙅‍♀️🙆🙆‍♂️🙆‍♀️💁💁‍♂️💁‍♀️🙋🙋‍♂️🙋‍♀️🧏🧏‍♂️🧏‍♀️🙇🙇‍♂️🙇‍♀️🤦🤦‍♂️🤦‍♀️🤷🤷‍♂️🤷‍♀️🧑‍⚕️👨‍⚕️👩‍⚕️🧑‍🎓👨‍🎓👩‍🎓🧑‍🏫👨‍🏫👩‍🏫🧑‍⚖️👨‍⚖️👩‍⚖️🧑‍🌾👨‍🌾👩‍🌾🧑‍🍳👨‍🍳👩‍🍳🧑‍🔧👨‍🔧👩‍🔧🧑‍🏭👨‍🏭👩‍🏭🧑‍💼👨‍💼👩‍💼🧑‍🔬👨‍🔬👩‍🔬🧑‍💻👨‍💻👩‍💻🧑‍🎤👨‍🎤👩‍🎤🧑‍🎨👨‍🎨👩‍🎨🧑‍✈️👨‍✈️👩‍✈️🧑‍🚀👨‍🚀👩‍🚀🧑‍🚒👨‍🚒👩‍🚒👮👮‍♂️👮‍♀️🕵️🕵️‍♂️🕵️‍♀️💂💂‍♂️💂‍♀️👷👷‍♂️👷‍♀️🤴👸👳👳‍♂️👳‍♀️👲🧕🤵🤵‍♂️🤵‍♀️👰👰‍♂️👰‍♀️🤰🤱👩‍🍼👨‍🍼🧑‍🍼👼🎅🤶🧑‍🎄🦸🦸‍♂️🦸‍♀️🦹🦹‍♂️🦹‍♀️🧙🧙‍♂️🧙‍♀️🧚🧚‍♂️🧚‍♀️🧛🧛‍♂️🧛‍♀️🧜🧜‍♂️🧜‍♀️🧝🧝‍♂️🧝‍♀️🧞🧞‍♂️🧞‍♀️🧟🧟‍♂️🧟‍♀️💆💆‍♂️💆‍♀️💇💇‍♂️💇‍♀️🚶🚶‍♂️🚶‍♀️🧍🧍‍♂️🧍‍♀️🧎🧎‍♂️🧎‍♀️🧑‍🦯👨‍🦯👩‍🦯🧑‍🦼👨‍🦼👩‍🦼🧑‍🦽👨‍🦽👩‍🦽🏃🏃‍♂️🏃‍♀️💃🕺🕴️👯👯‍♂️👯‍♀️🧖🧖‍♂️🧖‍♀️🧗🧗‍♂️🧗‍♀️🤺🏇⛷️🏂🏌️🏌️‍♂️🏌️‍♀️🏄🏄‍♂️🏄‍♀️🚣🚣‍♂️🚣‍♀️🏊🏊‍♂️🏊‍♀️⛹️⛹️‍♂️⛹️‍♀️🏋️🏋️‍♂️🏋️‍♀️🚴🚴‍♂️🚴‍♀️🚵🚵‍♂️🚵‍♀️🤸🤸‍♂️🤸‍♀️🤼🤼‍♂️🤼‍♀️🤽🤽‍♂️🤽‍♀️🤾🤾‍♂️🤾‍♀️🤹🤹‍♂️🤹‍♀️🧘🧘‍♂️🧘‍♀️🛀🛌🧑‍🤝‍🧑👭👫👬💏👩‍❤️‍💋‍👨👨‍❤️‍💋‍👨👩‍❤️‍💋‍👩💑👩‍❤️‍👨👨‍❤️‍👨👩‍❤️‍👩👪👨‍👩‍👦👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👧‍👧👨‍👨‍👦👨‍👨‍👧👨‍👨‍👧‍👦👨‍👨‍👦‍👦👨‍👨‍👧‍👧👩‍👩‍👦👩‍👩‍👧👩‍👩‍👧‍👦👩‍👩‍👦‍👦👩‍👩‍👧‍👧👨‍👦👨‍👦‍👦👨‍👧👨‍👧‍👦👨‍👧‍👧👩‍👦👩‍👦‍👦👩‍👧👩‍👧‍👦👩‍👧‍👧🗣️👤👥👣
💘💝💖💗💓💞💕💟❣️💔❤️🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍💋💌💯💢💥💫💦💨🕳️💣💬👁️‍🗨️🗨️🗯️💭💤🏧🚮🚰🚹🚺🚻🚼🚾🛂🛃🛄🛅⚠️🚸🚫🚳🚭🚯🚱🚷📵🔞☢️☣️⬆️↗️➡️↘️⬇️↙️⬅️↖️↕️↔️↩️↪️⤴️⤵️🔃🔄🔙🔚🔛🔜🔝🛐⚛️🕉️✡️☸️☯️✝️☦️☪️☮️🕎🔯🔀🔁🔂▶️⏭️⏯️◀️⏮️🔼🔽⏸️⏹️⏺️⏏️🎦🔅🔆📶📳📴♀️♂️⚧️✖️♾️‼️⁉️〰️💱💲⚕️♻️⚜️🔱📛🔰☑️✔️〽️✳️✴️❇️©️®️™️#️⃣*️⃣0️⃣1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣6️⃣7️⃣8️⃣9️⃣🔟🔠🔡🔢🔣🔤🅰️🆎🅱️🆑🆒🆓ℹ️🆔Ⓜ️🆕🆖🅾️🆗🅿️🆘🆙🆚🈁🈂️🈷️🈶🈯🉐🈹🈚🈲🉑🈸🈴🈳㊗️㊙️🈺🈵🔴🟠🟡🟢🔵🟣🟤🟥🟧🟨🟩🟦🟪🟫◼️◻️▪️▫️🔶🔷🔸🔹🔺🔻💠🔘🔳🔲
🐵🐒🦍🦧🐶🐕🦮🐕‍🦺🐩🐺🦊🦝🐱🐈🐈‍⬛🦁🐯🐅🐆🐴🐎🦄🦓🦌🐮🐂🐃🐄🐷🐖🐗🐽🐏🐑🐐🐪🐫🦙🦒🐘🦏🦛🐭🐁🐀🐹🐰🐇🐿️🦔🦇🐻🐻‍❄️🐨🐼🦥🦦🦨🦘🦡🐾🦃🐔🐓🐣🐤🐥🐦🐧🕊️🦅🦆🦢🦉🦩🦚🦜🐸🐊🐢🦎🐍🐲🐉🦕🦖🐳🐋🐬🐟🐠🐡🦈🐙🐚🐌🦋🐛🐜🐝🐞🦗🕷️🕸️🦂🦟🦠💐🌸💮🏵️🌹🥀🌺🌻🌼🌷🌱🪴🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘️🍀🍁🍂🍃🌑🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘🌙🌚🌛🌜🌡️☀️🌝🌞🪐🌟🌠🌌☁️⛈️🌤️🌥️🌦️🌧️🌨️🌩️🌪️🌫️🌬️🌀🌈🌂☂️⛱️❄️☃️☄️🔥💧🌊
🍇🍈🍉🍊🍋🍌🍍🥭🍎🍏🍐🍑🍒🍓🥝🍅🥥🥑🍆🥔🥕🌽🌶️🥒🥬🥦🧄🧅🍄🥜🌰🍞🥐🥖🥨🥯🥞🧇🧀🍖🍗🥩🥓🍔🍟🍕🌭🥪🌮🌯🥙🧆🥚🍳🥘🍲🥣🥗🍿🧈🧂🥫🍱🍘🍙🍚🍛🍜🍝🍠🍢🍣🍤🍥🥮🍡🥟🥠🥡🦀🦞🦐🦑🦪🍦🍧🍨🍩🍪🎂🍰🧁🥧🍫🍬🍭🍮🍯🍼🥛🍵🍶🍾🍷🍸🍹🍺🍻🥂🥃🥤🧃🧉🧊🥢🍽️🍴🥄🔪🏺
🎃🎄🎆🎇🧨🎈🎉🎊🎋🎍🎎🎏🎐🎑🧧🎀🎁🎗️🎟️🎫🎖️🏆🏅🥇🥈🥉🥎🏀🏐🏈🏉🎾🥏🎳🏏🏑🏒🥍🏓🏸🥊🥋🥅⛸️🎣🤿🎽🎿🛷🥌🎯🪀🪁🎱🔮🧿🎮🕹️🎰🎲🧩🧸♠️♥️♦️♣️♟️🃏🀄🎴🎭🖼️🎨🧵🧶
👓🕶️🥽🥼🦺👔👕👖🧣🧤🧥🧦👗👘🥻🩱🩲🩳👙👚👛👜👝🛍️🎒👞👟🥾🥿👠👡🩰👢👑👒🎩🎓🧢⛑️📿💄💍💎🔇🔈🔉🔊📢📣📯🔔🔕🎼🎵🎶🎙️🎚️🎛️🎤🎧📻🎷🎸🎹🎺🎻🪕🥁📱📲☎️📞📟📠🔋🔌💻🖥️🖨️⌨️🖱️🖲️💽💾💿📀🧮🎥🎞️📽️🎬📺📷📸📹📼🔍🔎🕯️💡🔦🏮🪔📔📕📖📗📘📙📚📓📒📃📜📄📰🗞️📑🔖🏷️💰🪙💴💵💶💷💸💳🧾💹✉️📧📨📩📤📥📦📫📪📬📭📮🗳️✏️✒️🖋️🖊️🖌️🖍️📝💼📁📂🗂️📅📆🗒️🗓️📇📈📉📊📋📌📍📎🖇️📏📐✂️🗃️🗄️🗑️🔒🔓🔏🔐🔑🗝️🔨🪓⛏️⚒️🛠️🗡️⚔️🔫🏹🛡️🔧🔩⚙️🗜️⚖️🦯🔗⛓️🧰🧲⚗️🧪🧫🧬🔬🔭📡💉🩸💊🩹🩺🚪🛏️🛋️🪑🚽🚿🛁🪒🧴🧷🧹🧺🧻🧼🧽🧯🛒🚬⚰️⚱️🗿
🌍🌎🌏🌐🗺️🗾🧭🏔️⛰️🌋🗻🏕️🏖️🏜️🏝️🏞️🏟️🏛️🏗️🧱🏘️🏚️🏠🏡🏢🏣🏤🏥🏦🏨🏩🏪🏫🏬🏭🏯🏰💒🗼🗽🕌🛕🕍⛩️🕋🌁🌃🏙️🌄🌅🌆🌇🌉♨️🎠🎡🎢💈🎪🚂🚃🚄🚅🚆🚇🚈🚉🚊🚝🚞🚋🚌🚍🚎🚐🚑🚒🚓🚔🚕🚖🚗🚘🚙🚚🚛🚜🏎️🏍️🛵🦽🦼🛺🚲🛴🛹🚏🛣️🛤️🛢️🚨🚥🚦🛑🚧🛶🚤🛳️⛴️🛥️🚢✈️🛩️🛫🛬🪂💺🚁🚟🚠🚡🛰️🚀🛸🛎️🧳⏱️⏲️🕰️🕛🕧🕐🕜🕑🕝🕒🕞🕓🕟🕔🕠🕕🕡🕖🕢🕗🕣🕘🕤🕙🕥🕚🕦
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Rafał Kapica napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
tak tablice są bardzo dobrym rozwiązaniem - polecam
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Świetnie, nareszcie! Acz poprzez 'reductio ad absurdum' niestety (starożytnym wystarczyło że wyobraz...
Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie