Test na pedagoga

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
debaty edukacyjneNabór na studia już trwa w najlepsze. Tysiące młodych ludzi zastanawia się nad kierunkiem swojego rozwoju. Od kilku lat wśród najpopularniejszych kierunków studiów znajduje się również pedagogika. Pomyślałam: co bym zrobiła, gdybym dziś miała przygotowywać się do studiów na kierunku pedagogicznym. Co się składa na dobrego pedagoga?
 
Odpowiedź wydała mi się banalnie prosta: Uczysz tak, jak myślisz, że należy uczyć!

Na to składają się:
a)
Znane ci i akceptowane przez ciebie koncepcje dydaktyczne, które opisują jak właściwie uczyć uczniów (a z zasadzie twój „model” tych koncepcji i faktyczny poziom kompetencji w tym zakresie);
b)
Znane ci i akceptowane przez ciebie teorie wychowania, które opisują jak właściwie oddziaływać wychowawczo na uczniów (a w zasadzie twój prywatny „model” dziecka, twoje poczucie odpowiedzialności w tym zakresie, przypisanie sobie sprawstwa i faktyczny poziom kompetencji w radzeniu sobie z konkretnymi problemami);
c)
Znane ci, akceptowane i wykorzystywane koncepcje psychologiczne, na podstawie których budujesz funkcjonalną wiedzę na temat: jak „działa” człowiek (uczeń) i jak się rozwija;
d)
Znane ci, akceptowane i wykorzystywane w praktyce koncepcje socjologiczne (a w zasadzie twój poziom kompetencji w rozumieniu i budowaniu procesów grupowych);
e)
Wyobrażenie własnej roli zawodowej (czujesz się jak: ekspert, mentor, trener, przewodnik, opiekun, interpretator, sędzia?; to formułuje aspekt przekonań na temat roli zawodowej i determinuje zachowania np. związane z ocenianiem. Jakie jest twoje przekonanie o roli oceny? Kto jest odpowiedzialny za efekty nauczania? Kto tak naprawdę otrzymuje „stopień”?);
f)
Duże porcje medycyny i higieny pracy; elementy psychiatrii, umiejętność zarządzania grupami ludzkimi, organizacja pracy w tym zarządzanie czasem (własnym i innych!)
 
debaty edukacyjne
 
Na etapie egzaminów i testów na kierunku pedagogicznym wprowadziłabym tylko jeden test – polegający na opracowaniu koncepcji własnej pracy z uczniami. Powinni wygrać ci, którzy przytomnie powiedzą: „Uczniowie będą starali się rozrabiać i próbować wyprowadzić mnie z równowagi. A ja mimo wszystko będę starał się ich zainteresować tym, co mam im do zaoferowania. I tego chciałbym się nauczyć na tej uczelni.”
 
(Notka o autorce: Małgorzata Taraszkiewicz: psycholog edukacyjny, trener, członek Grupy Edukacyjnej XXI, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)
 
 
Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Jak to najczęściej w szkolnej praktyce bywa, regułą jest, że nie ma reguły. Jakość podręczników, spo...
  • Written by Kinga
    ..."Pedagog z wykształcenia i powołania"... dokładnie tak !!!! Pani Małgosiu, wspaniały i mądry arty...
  • Written by Robert Raczyński
    Czytając lead miałem nadzieję na ciekawą refleksję nad wyciągniętym w nim wnioskiem, a otrzymałem ko...
  • Written by Yuyy
    Co za czasy. Ja też okaleczalam się i nie była to wina moich rodziców tylko rówieśników w szkole. Dz...
  • Written by Robert Raczyński
    Od bardzo dawna nie czytałem materiału promocyjnego o tak dużym ładunku społecznej użyteczności. Bra...
  • Written by Ppp
    Podane przykłady brzmią bardzo sztucznie (warto przeczytać sobie tekst na głos!), ale sama zasada sł...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie