Nabór na studia już trwa w najlepsze. Tysiące młodych ludzi zastanawia się nad kierunkiem swojego rozwoju. Od kilku lat wśród najpopularniejszych kierunków studiów znajduje się również pedagogika. Pomyślałam: co bym zrobiła, gdybym dziś miała przygotowywać się do studiów na kierunku pedagogicznym. Co się składa na dobrego pedagoga?
Odpowiedź wydała mi się banalnie prosta: Uczysz tak, jak myślisz, że należy uczyć!
Na to składają się:
Na to składają się:
a) |
Znane ci i akceptowane przez ciebie koncepcje dydaktyczne, które
opisują jak właściwie uczyć uczniów (a z zasadzie twój „model” tych
koncepcji i faktyczny poziom kompetencji w tym zakresie); |
b) |
Znane ci i akceptowane przez ciebie teorie wychowania, które opisują
jak właściwie oddziaływać wychowawczo na uczniów (a w zasadzie twój
prywatny „model” dziecka, twoje poczucie odpowiedzialności w tym
zakresie, przypisanie sobie sprawstwa i faktyczny poziom kompetencji w
radzeniu sobie z konkretnymi problemami); |
c) |
Znane ci, akceptowane i wykorzystywane koncepcje psychologiczne, na
podstawie których budujesz funkcjonalną wiedzę na temat: jak „działa”
człowiek (uczeń) i jak się rozwija; |
d) |
Znane ci, akceptowane i wykorzystywane w praktyce koncepcje socjologiczne (a w zasadzie twój poziom kompetencji w rozumieniu i budowaniu procesów grupowych); |
e) |
Wyobrażenie własnej roli zawodowej (czujesz się jak: ekspert, mentor, trener, przewodnik, opiekun, interpretator, sędzia?; to formułuje aspekt przekonań na temat roli zawodowej i determinuje zachowania np. związane z ocenianiem. Jakie jest twoje przekonanie o roli oceny? Kto jest odpowiedzialny za efekty nauczania? Kto tak naprawdę otrzymuje „stopień”?); |
f) |
Duże porcje medycyny i higieny pracy; elementy psychiatrii, umiejętność
zarządzania grupami ludzkimi, organizacja pracy w tym zarządzanie
czasem (własnym i innych!) |
Na etapie egzaminów i testów na kierunku pedagogicznym wprowadziłabym tylko jeden test – polegający na opracowaniu koncepcji własnej pracy z uczniami. Powinni wygrać ci, którzy przytomnie powiedzą: „Uczniowie będą starali się rozrabiać i próbować wyprowadzić mnie z równowagi. A ja mimo wszystko będę starał się ich zainteresować tym, co mam im do zaoferowania. I tego chciałbym się nauczyć na tej uczelni.”
(Notka o autorce: Małgorzata Taraszkiewicz: psycholog edukacyjny,
trener, członek Grupy Edukacyjnej XXI, członek zespołu e-Redakcji
Edunews.pl)