Co to znaczy dobry nauczyciel?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
debaty edukacyjneTemat kształcenia naszych rodzimych pedagogów dawno już wyszedł poza wewnętrzną dyskusję pomiędzy specjalistami od kształcenia nauczycieli i jego mankamenty stają się przedmiotem komentarzy szerokiego kręgu osób bezpośrednio (nauczyciele i przyszli nauczyciele) lub pośrednio (uczniowie i ich rodzice) zainteresowanych jakością tego procesu.
 
Z wielką uwagą przeczytałam wywiad Adama Kowalskiego z panią profesor Alicją Siemak-Tylikowską, dziekan Wydziału Pedagogiki UW na temat kształcenia nauczycieli pt. Musiałoby to być bardzo długie zaklęcie. Bardzo interesujące wydają się doświadczenia Eksperymentalnego Laboratorium Edukacyjnego, organizowanego wspólnie przez Kolegium Nauczycielskie i Wydział Pedagogiczny UW, w celu innowacyjnego kształcenia przyszłych, twórczych, samodzielnie myślących nauczycieli, wywodzących się spośród najlepszych studentów.
 
Trudno mi jednak zgodzić się z Panią Dziekan, kiedy mówi: „Nie ma normy, czy definicji dobrego czy złego nauczyciela. Wszystkie dotychczasowe badania nad “duszą nauczyciela”, pokazują, że zarówno w pracach pedagogicznych, jak i opiniach uczniów i ich rodziców, zwraca się przede wszystkim uwagę na walory osobiste nauczyciela. Takie jak: umiłowanie młodzieży, serdeczność, troskliwość, cierpliwość, obiektywizm oceny, kultura itp. We wszelkich dysputach, czy w zawodzie nauczycielskim ważniejsza jest wiedza merytoryczna, czy stosunek do uczniów, zdecydowanie wygrywa to drugie”, (koniec cytatu).
 
Bardzo mnie ucieszył ten wynik. Właśnie o to chodzi, żeby nauczyciel taki był. Dlatego spieszę z pomocą w ustalaniu normy, może nawet definicji dobrego nauczyciela. W czasie niedawnej wizyty w Finlandii mieliśmy okazję przyjrzeć się kształceniu nauczycieli w tym kraju, zwłaszcza praktycznemu ich przygotowaniu do zawodu w Szkole Ćwiczeń. Bo w niej kształtuje się przyszłych nauczycieli.
 
W Finlandii uważa się, że dobry nauczyciel:
 
1. jest ekspertem, tzn.:
»  rozwija i udoskonala własną wiedzę w zakresie swojego przedmiotu, 
»  kieruje konstruowaniem (1) i rozwijaniem swoich umiejętności w tym zakresie,
» 

swoje działania zawodowe poddaje badaniu i krytycznej ocenie (refleksyjny praktyk),

» jest przewodnikiem dla ucznia w jego procesie rozwijania się wiedzy i umiejętności,
» przekazuje i pogłębia kulturę duchową;
 
2. jest dojrzałą osobowością, tzn.:
» w rozmowie jest pełen empatii dla drugiej osoby,
»
zachęca do działania i daje wsparcie,
» docenia i akceptuje różnorodność,
» rozumie pojęcie uczenia się przez całe życie,
» zna swój potencjał, ale i ograniczenia,
» panuje nad swoimi emocjami,
»
jest świadom swoich przekonań na temat natury ludzkiej;
 
3. jest odpowiedzialnym dorosłym, tzn.:
» pracuje aktywnie dla wspólnych celów swojej instytucji edukacyjnej,
» inicjuje współpracę,
» posiada wysokie umiejętności społeczne i dobre maniery,
» promuje rozwój instytucji edukacyjnej (szkoły), aby stała się organizacją uczącą się; 
 
4. jest osobą wspierającą tworzenie systemu wartości, tzn.:
» pomaga uczniom w rozwoju i wyborze wartości,
» jest przewodnikiem w dokonywaniu wyborów etycznych,
» wspiera ucznia w konstruowaniu własnego spojrzenia na świat,
» działa jako aktywny obywatel, 
» zdaje sobie sprawę ze społecznego wpływu, jaki wywiera poprzez swoją pracę; 
 
5. jest promotorem działań edukacyjnych, tzn.:
» bierze odpowiedzialność za bezpieczeństwo i atmosferę sprzyjającą uczeniu się,
» tworzy środowisko edukacyjne zachęcające uczniów do podejmowania inicjatyw,
» wspiera różne style uczenia się;
 
6. jest przewodnikiem w procesie nauczania i rozwoju, tzn.:
» wspiera twórcze myślenie uczniów, 
»
wdraża ich do uczenia się,
» wspiera i ocenia proces uczenia się, 
» przyjmuje odpowiedzialność za zachęcanie do nauki wszystkich uczniów.
 
Ta wiedza, umiejętności i postawy kształtowane są w czasie studiów nauczycielskich na trzynastu fińskich uniwersytetach, prowadzących studia nauczycielskie. Każdy z nich ma swoją szkołą ćwiczeń, gdzie odbywa się bardzo ważna część studiów, kształtowanie umiejętności i postaw.
 
Pani Dziekan Siemak-Tylikowska mówi dalej: „Procedury rekrutacyjne na studia, to nie sprawdziany predyspozycji do zawodu, a jedynie sumowanie przez program komputerowy liczby punktów na świadectwie maturalnym.”
 
A dlaczego nie zadano sobie tego trudu? Przecież uczelnia może dodać specjalistyczne egzaminy. ASP nie liczy tylko punktów z matury, ale każe rysować, szkoły muzyczne egzaminują z gry na instrumencie, czy śpiewu. A Finlandia, mając świetnych nauczycieli i najlepsze wyniki edukacyjne na świecie, bada swoich kandydatów, czy pasują do tego zawodu.
 
Poza tym: skąd się bierze lęk, że nauczyciel nie jest w stanie przygotować się do nauczania dwóch przedmiotów? Jak współczesny nauczyciel może nie znać obcych języków lub posługiwać się komputerem? Dlaczego mamy uznać to za dziwaczne pomysły? Jesteśmy członkami UE i jej dyrektywy, a co najmniej diagnozy w zakresie edukacji, powinny być dla nas wskazaniem kierunku rozwoju naszej oświaty. Dlaczego w Belgii, Wielkiej Brytanii, Finlandii i bardzo wielu innych krajach, jeden nauczyciel uczy wszystkich przedmiotów do szóstej klasy, z elementami fizyki i chemii, jedynie języka obcego najczęściej uczy inny specjalista? W Finlandii, gdzie szkoły są małe (połowa ma poniżej 40 uczniów) nauczyciel uczy na kilku poziomach jednocześnie. W szkole, którą widziałyśmy w czasie wizyty studyjnej, piętnastu uczniów na sześciu poziomach jest uczonych przez dwie nauczycielki: jedna z nich uczy klasę pierwszą i drugą, druga od trzeciej do szóstej; ta również uczy angielskiego. Nauka metodą projektów angażuje wszystkie dzieci w aktywne uczenie się. A wyniki są, jak wiadomo, najlepsze na świecie!
 
W roku 1997 ukazała się praca zbiorowa pod redakcją Joanny Rutkowiak „Uczenie się od outsidera” (Oficyna Wyd. Impuls, Kraków). Dotyczyła wizyty studyjnej w Szwecji i badań prowadzonych na szwedzką oświatą. Czy tego dobrego obyczaju – uczenia się od innych, nie warto kontynuować, zwłaszcza jeśli nauczycielami mogą być Finowie? Więcej na temat fińskiej edukacji można przeczytać w 7 i 9 numerze Dyrektora Szkoły.
 
[Notka o autorze: Janina Zawadowska jest byłą dyrektorką Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli]
 
(1) Konstruowanie wiedzy i umiejętności nawiązuje do pojęcia konstruktywizmu w edukacji. Konstruktywizm jest teorią opartą na obserwacji i badaniach naukowych, dotyczącą problemu: „jak ludzie się uczą”. Teoria ta zakłada, że ludzie konstruują swoją wiedzę i rozumienie świata przez doświadczenie i refleksję nad nim. Konstruktywistyczne podejście do nauczania w klasie szkolnej oznacza różnorodność metod kształcenia, w szczególności takich, które tworzą warunki do działań własnych ucznia.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie