Pięć propozycji dla szkoły (4)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
debaty edukacyjneUczniowie powinni potrafić budować i zarządzać własnym portfolio w szkole, która stwarza warunki do rozwijania kompetencji pracy w zespole, uczy przez zabawę, jest przyjazna i uczniom i rodzicom. No i nie zapomina o rozwoju kompetencji psychologicznych nauczycieli. Oto kolejny głos w dyskusji na temat potrzeby zmian jakościowych w polskiej szkole.
 
Szkoła rozwijająca samoocenę pracy uczniów
Warto byłoby wprowadzić dla nauczyciela warsztat metodyczny do tworzenia portfolio ucznia w zakresie opracowania kryteriów (narzędzi) ułatwiających samoocenę ucznia np.: „Co mi się w portfolio moim podoba?”, „Jak oceniam własny wkład pracy?”. Nauczyciele powinni otrzymać zadanie opracowania scenariusza i zorganizowania klasowego lub szkolnego „Dnia portfolio”.
 
Z kolei uczniom możnaby wyznaczyć zadanie opracowania własnego portfolio (do rozbudzania samooceny poprzez gromadzenie materiałów oraz prezentację osiągnięć pobudzających do refleksji). Podczas „Dnia portfolio” uczniowie prezentowaliby swoje osiągnięcia na forum klasy lub szkoły (impreza z udziałem rodziców).
 
Szkoła przyjazna uczniom i ich rodzicom
Dla nauczycieli przydatny byłby warsztat metodyczny w zakresie nabywania umiejętności: „Jak efektywnie uczyć przedmiotu lub modułu?”. Powinien on zawierać co najmniej kilka zagadnień:

prezentacja i analiza narzędzi służących określaniu sposobu uczenia się uczniów,

analiza preferencyjnych stylów uczenia się uczniów, 

opracowanie scenariusza lekcji z uwzględnieniem różnych stylów uczenia się uczniów,

opracowanie scenariusza spotkania z rodzicami na temat sposobu uczenia się uczniów. 
 
Warto byłoby zapewnić udział uczniów w części praktycznej warsztatu (wykonanie testów przez uczniów).
 
Szkoła rozwijająca kompetencje pracy zespołowej
Nauczyciele muszą być przygotowani do efektywnego uczenia się uczniów w grupach, a zatem należy zadbać o odpowiednie ich przygotowanie merytoryczne:
⇨ 
tworzenie kontraktów do pracy grupowej, 
aranżowanie planowania grupowego, 
⇨ 
analizowanie produktywności członków grup, 
⇨ 
analizowanie zadowolenia członków grup. 
 
Uczniowie powinni brać czynny udział w pracy grupowej z uwzględnieniem rozwoju kompetencji samooceny w zakresie organizacyjnym, działaniowym, wynikowym.
 
Szkoła rozwijająca kompetencje psychologiczne nauczyciela nakierowane na ucznia
Polskim nauczycielom potrzeba treningu interpersonalnego w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej, co ułatwiłoby likwidowanie zakłóceń w porozumiewaniu się nauczyciela z uczniami i ich rodzicami, jak również motywowanie uczniów do działania.
 
Dla ucznia przydałyby się dwie analizy „studium przypadku”:

zdarzeń - zakłóceń w porozumieniu się uczniów ze sobą i z nauczycielami – szukanie rozwiązań 

sposobu wzbudzania motywacji zewnętrznej (wewnętrznej) do nauki uczniów – szukanie dobrych rozwiązań.
 
Szkoła ucząca przez zabawę
Nauczyciele muszą szerzej wykorzystywać w procesie dydaktycznym rozmaite gry i zabawy. Potrzebują warsztatów, które umożliwią:
⇨ 
analizę programu nauczania i wybór tych tematów, w których można zastosować gry dydaktyczne, 
⇨ 
wybór lub opracowanie gier dydaktycznych do osiągania celów dydaktyczno-wychowawczych,
⇨ 
działania metodyczne przechodzenia w trakcie zajęć edukacyjnych od zabawy do nauki. 
 
Zajęcia oparte na grach dydaktycznych powinny być na bieżąco ewaluowane przez uczestniczących aktywnie w zajęciach edukacyjnych uczniów.
 
Maria Kaczmarek była uczestnikiem szkolenia "8 strategii efektywnego uczenia (się)". Niniejsza opinia została przygotowana w ramach kursu elearning realizowanego podczas wakacji.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie