Generacja Y a edukacja

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
trendy w edukacjiW dorosłe życie wchodzi właśnie pokolenie, które socjolodzy określają mianem generacji Y. Są to osoby młode, w wieku od 15 do 28 lat, które od wczesnych lat życia mają na co dzień do czynienia z nowymi technologiami i nie wyobrażają sobie funkcjonowania w świecie bez telefonu komórkowego, odtwarzacza mp3 czy swobodnego dostępu do Internetu.
 
Pokolenie Y stanowią ludzi mobilni, będący w nieustannym ruchu, ciekawi nowości i dobrze obeznani z współczesnymi narzędziami informacyjno-komunikacyjnymi. Stąd często używa się wobec nich również innych określeń: Net Generation (pokolenie sieci), Millennials, Digital Generation (cyfrowa generacja). Ich charakterystykę trafnie oddaje również neologizm Screenagers, powstały z połączenia dwóch słow - screen (ekran) i teenagers (nastolatki). Jak przyznaje dr Jan A. Fazlagić z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, pokolenie Y jest wielkim wyzwaniem dla systemu edukacji. Może przyczynić się do jego modernizacji i rozwoju lub do jego dalszej alienacji, jako systemu, który nie jest w stanie spełnić oczekiwań edukacyjnych tej grupy, traktując wszystkich jednakowo, jak pracowników jakiejś dziewiętnastowiecznej fabryki.

Niestety, świadomość tego, że mamy do czynienia z innym pokoleniem niż w przypadku poprzednich generacji, jest bardzo niska wśród głównych uczestników systemu edukacji. Dodatkowo niski odsetek młodych nauczycieli w szkolnictwie, których rzecz jasna nie kuszą głodowe pensje na starcie kariery, może przyczynić się do klęski polskiej szkoły jako instytucji wychowującej ludzi przygotowanych do życia we współczesnym, zglobalizowanym świecie.

Prezentujemy wywiad przeprowadzony z dr. Janem Fazlagićiem podczas pierwszego seminarium „Autorytety dla edukacji”, które odbyło się 21 października br. w Warszawie.

{mp3}edukacjay{/mp3}
 
 
 
[Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US]  
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie