Wykorzystajmy web 2.0 w edukacji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
innowacje w edukacjiSzansą dla polskiej edukacji jest otwarcie się na nowe narzędzia dostępne w Internecie, z których powszechnie korzysta młodzież w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. Nauczyciele nie powinni dłużej ignorować istnienia społecznościowego Internetu. Powinni natomiast zastanowić się, w jaki sposób włączyć blogi i serwisy społecznościowe do zajęć.
 
Głównym problemem wydaje się być podejście nauczycieli do nowych narzędzi – ponieważ przyzwyczajeni są do relacji "mistrz-uczeń", wygodniej jest im oczywiście prowadzić lekcje w oparciu o model, który znają, który nie wymaga od nich dodatkowych przygotowań. Narzędzia oparte na społecznościowym Internecie burzą pewien tradycyjny porządek, wymagają innej roli i innych aktywności od nauczycieli. Trudno im zaakceptować, że oto oni, pedagodzy z poważnym stażem, muszą na nowo uczyć się uczyć.

Na szczęście pracują w Polsce osoby, które pomagają zmienić to podejście do nauczania. Lechosław Hojnacki (www.hojnacki.net) w Kolegium Nauczycielskim w Bielsku Białej zajmuje się nauczaniem z pogranicza zarządzania wiedzą, technologii informacyjnych, zdalnego nauczania i konstruktywistycznej pedagogiki. Prowadzi studenckie projekty oparte na serwisach społecznościowych Web 2.0, zajmuje się implementacją nowoczesnych technologii informacyjnych w procesie kształcenia. Szkoli osoby dorosłe, przede wszystkim nauczycieli. Sam prowadzi około 20 serwisów społecznościowych.

Podczas III konferencji kolegiów nauczycielskich „E-kształcenie w kolegiach – nowe standardy“ w Bielsku Białej rozmawialiśmy o potrzebie szerszego wykorzystania Web 2.0 w polskiej edukacji.

{mp3}web2zero{/mp3}
 
 
 
[Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US]  
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)  
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Szkoła podstawowa i liceum Spark Academy w Poznaniu stosują spotkania trójstronne zamiast wywiadówki...
Ppp napisał/a komentarz do Komu pomaga ocena kształtująca?
Widzę w tym wszystkim jeden problem: dany przedmiot nie sprawia mi wielkich problemów, ale mnie nie ...
Jeśli 25% dzieci uważa, że są łamane ich prawa, to znaczy, że 75% w ogóle nie wie, że je posiada. Sa...
Problem istnieje i jest poważny. Z tym, że nie jest niczym nowym. Co najwyżej zauważanym i diagnozow...
Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))
Widać, że pani polonistka ma nikłe pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...
Ppp napisał/a komentarz do Wykorzystanie opinii uczniów w nauczaniu
Z jednej strony ciekawy pomysł. Z drugiej: mniej oceniania, mniej zadań domowych i mniej klasówek - ...
Jest jeszcze jeden problem, o którym wiadomo od zawsze, ale nikt nie chce się nim zajac. Otóż przydz...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie