Wykorzystajmy web 2.0 w edukacji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
innowacje w edukacjiSzansą dla polskiej edukacji jest otwarcie się na nowe narzędzia dostępne w Internecie, z których powszechnie korzysta młodzież w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. Nauczyciele nie powinni dłużej ignorować istnienia społecznościowego Internetu. Powinni natomiast zastanowić się, w jaki sposób włączyć blogi i serwisy społecznościowe do zajęć.
 
Głównym problemem wydaje się być podejście nauczycieli do nowych narzędzi – ponieważ przyzwyczajeni są do relacji "mistrz-uczeń", wygodniej jest im oczywiście prowadzić lekcje w oparciu o model, który znają, który nie wymaga od nich dodatkowych przygotowań. Narzędzia oparte na społecznościowym Internecie burzą pewien tradycyjny porządek, wymagają innej roli i innych aktywności od nauczycieli. Trudno im zaakceptować, że oto oni, pedagodzy z poważnym stażem, muszą na nowo uczyć się uczyć.

Na szczęście pracują w Polsce osoby, które pomagają zmienić to podejście do nauczania. Lechosław Hojnacki (www.hojnacki.net) w Kolegium Nauczycielskim w Bielsku Białej zajmuje się nauczaniem z pogranicza zarządzania wiedzą, technologii informacyjnych, zdalnego nauczania i konstruktywistycznej pedagogiki. Prowadzi studenckie projekty oparte na serwisach społecznościowych Web 2.0, zajmuje się implementacją nowoczesnych technologii informacyjnych w procesie kształcenia. Szkoli osoby dorosłe, przede wszystkim nauczycieli. Sam prowadzi około 20 serwisów społecznościowych.

Podczas III konferencji kolegiów nauczycielskich „E-kształcenie w kolegiach – nowe standardy“ w Bielsku Białej rozmawialiśmy o potrzebie szerszego wykorzystania Web 2.0 w polskiej edukacji.

{mp3}web2zero{/mp3}
 
 
 
[Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US]  
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)  
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie