Polska szkoła bywa nowoczesna, chociaż jeszcze nie jest to zjawisko powszechne. W większości przypadków działa według starych, powielanych od dziesięcioleci, schematów. Nie zmieni jej nawet najlepsza reforma przygotowana przez ministerstwo, dopóki sami nauczyciele i dyrektorzy szkół nie uznają, że istnieje potrzeba zmiany i wprowadzenia innowacji, aby dogonić uciekający świat.
Nie ma jednak odwrotu. Polskie szkoły muszą się unowocześniać, nie tylko pod kątem infrastruktury informatycznej i oprogramowania, ale przede wszystkim pod kątem wprowadzania na wszystkich lekcjach najnowszych, stosowanych na Zachodzie metod nauczania z wykorzystaniem technologii informacyjno komunikacyjnej. Do tego potrzebujemy nauczycieli zdolnych do realizacji zajęć z użyciem laptopów, kamer wideo, telefonów komórkowych, tablic interaktywnych i przede wszystkim różnego rodzaju narzędzi dostępnych w Internecie (np. blogów, kursów e-learning, wikipedii), takich, którzy będą potrafili oderwać się od dotychczas stosowanych metod i szerzej włączyć uczniów w proces uczenia się.
O polskiej szkole przyszłości rozmawiamy z Anną Rękawek z redakcji miesięcznika Dyrektor Szkoły i Towarzystwa Rozwijania Inicjatyw Oświatowych (TRIO). Nagranie zrealizowano podczas konferencji Społeczeństwo wiedzy - mit, czy szansa dla Polski w Warszawie (10.01.2009).
{mp3}szkolaprzyszlosci{/mp3}
O polskiej szkole przyszłości rozmawiamy z Anną Rękawek z redakcji miesięcznika Dyrektor Szkoły i Towarzystwa Rozwijania Inicjatyw Oświatowych (TRIO). Nagranie zrealizowano podczas konferencji Społeczeństwo wiedzy - mit, czy szansa dla Polski w Warszawie (10.01.2009).
{mp3}szkolaprzyszlosci{/mp3}
[Motyw muzyczny wykorzystywany w podkastach Edunews.pl pochodzi z płyty Nine Inch Nails pt. Ghosts I-IV: utwór 3-Ghosts I, dostępny na licencji Creative Commons BY-NC-SA 3.0 US]
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym
Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując
projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i
międzynarodowym)