Czy brakuje nam wizji edukacji w XXI wieku? (2)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Diagnoza systemu edukacji uczestników panelu Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową „Edukacja i wiedza”, jest druzgocąca – zauważyła Elżbieta Lamparska, Zastępca Dyrektora Departamentu ds. Edukacji w Urzędzie Marszałkowskim Woj. Pomorskiego, podsumowując pierwszą część grudniowej debaty. System edukacji nie spełnia oczekiwań i wymaga radykalnej zmiany.PHOTO: SXC.HU

System edukacji nie spełnia oczekiwań i wymaga radykalnej zmiany. Nie oznacza to jednak, że w ogóle nie mamy wizji rozwoju systemu edukacji. Takie debaty na temat edukacji jak ta w Gdańsku, mają swoją wartość. Rozmawiając o edukacji tworzymy jakąś jej wizję. Warto więc spotkać się nie raz, ale więcej razy, aby wypracowywać pewne rozwiązania, które muszą wyjść oddolnie.

Szkoła powinna być miejscem spotkania - nauczycieli, uczniów, rodziców, ale bezwzględnie, system edukacji nie może dominować na tych spotkaniach.

System edukacji wymaga rozparcia od wewnątrz, zredukowania pewnych rozwiązań do niezbędnych, aż zacznie kruszeć, skoro jest niewydolny. Polska szkoła jest niestety bardzo „średnia” – a tak naprawdę nie ma takiego ucznia. Szkoła obecnie nie jest ani elitarna, ani egalitarna. Każdy uczeń ma pochodzenie, swoją biografię, która powinna być integralną częścią jego edukacji. Musimy pamiętać, że powszechność nie zwalnia z żadnej z tych funkcji – ani elitarnej ani egalitarnej – zauważyła Lamparska.

Niestety niewydolny jest też nauczyciel. Z tym wszyscy musimy się zmierzyć. A przecież nauczyciele to jedyna grupa elitarna w szkolnictwie, w całości złożona z ludzi z wyższym wykształceniem. Musimy wyjść poza schemat – we wszystkim. I kształcić do ciągłej zmiany – zakończyła Lamparska.

(Źródło: Pomorze 2030, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie