Czy brakuje nam wizji edukacji w XXI wieku? (2)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Diagnoza systemu edukacji uczestników panelu Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową „Edukacja i wiedza”, jest druzgocąca – zauważyła Elżbieta Lamparska, Zastępca Dyrektora Departamentu ds. Edukacji w Urzędzie Marszałkowskim Woj. Pomorskiego, podsumowując pierwszą część grudniowej debaty. System edukacji nie spełnia oczekiwań i wymaga radykalnej zmiany.PHOTO: SXC.HU

System edukacji nie spełnia oczekiwań i wymaga radykalnej zmiany. Nie oznacza to jednak, że w ogóle nie mamy wizji rozwoju systemu edukacji. Takie debaty na temat edukacji jak ta w Gdańsku, mają swoją wartość. Rozmawiając o edukacji tworzymy jakąś jej wizję. Warto więc spotkać się nie raz, ale więcej razy, aby wypracowywać pewne rozwiązania, które muszą wyjść oddolnie.

Szkoła powinna być miejscem spotkania - nauczycieli, uczniów, rodziców, ale bezwzględnie, system edukacji nie może dominować na tych spotkaniach.

System edukacji wymaga rozparcia od wewnątrz, zredukowania pewnych rozwiązań do niezbędnych, aż zacznie kruszeć, skoro jest niewydolny. Polska szkoła jest niestety bardzo „średnia” – a tak naprawdę nie ma takiego ucznia. Szkoła obecnie nie jest ani elitarna, ani egalitarna. Każdy uczeń ma pochodzenie, swoją biografię, która powinna być integralną częścią jego edukacji. Musimy pamiętać, że powszechność nie zwalnia z żadnej z tych funkcji – ani elitarnej ani egalitarnej – zauważyła Lamparska.

Niestety niewydolny jest też nauczyciel. Z tym wszyscy musimy się zmierzyć. A przecież nauczyciele to jedyna grupa elitarna w szkolnictwie, w całości złożona z ludzi z wyższym wykształceniem. Musimy wyjść poza schemat – we wszystkim. I kształcić do ciągłej zmiany – zakończyła Lamparska.

(Źródło: Pomorze 2030, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Sześć cech skutecznej pochwały
W normalnych sytuacjach "praca nad sobą" może dać tylko określony procent poprawy tego, co ktoś ma j...
Gość napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Panie Piotrze:Twórcą egzaminu maturalnego był Ślązak urodzony 4 stycznia 1731 r. w Schwarzwaldau (ob...
Zadania domowe to jest tak newralgiczny i delikatny temat, że żaden minister edukacji go nie ruszy, ...
Piotr napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Maturę wprowadził Bismarck w XIX w. Jak to ma się do XXI w. ? Nijak? Dlaczego istnieje? Dokładnie z ...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...
Ppp napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
Trochę na biologii, trochę na WF, trochę na godzinach wychowawczych - najważniejsze rzeczy dałoby si...
Jan napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Do: Gość: No i o czym to świadczy? Bo na pewno nie o wadach arkuszy egzaminacyjnych, ani nie o tym ż...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie