Zamiast kserówki, czyli edukacyjne zabawy dla dzieci

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

To już wiadomo - wielkie zamieszanie i pośpiech z przygotowaniem "Naszego Elementarza" źle wpłynęły na organizację i jakość zajęć w klasach pierwszych szkoły podstawowej. Kolorowe książeczki i ćwiczenia zastąpiły szarobure kserówki, bo tak najtaniej, a pieniędzy przecież nie ma i nie będzie (no chyba, że rodzice kupili ćwiczenia za własne środki, co się zdarza). Ponieważ ogólnie wiadomo, że kierowanie się "taniością" w edukacji ma szkodliwy wpływ na jakość nauczania, trzeba szybko działać, aby dzieci mogły mimo wszystko kojarzyć uczenie się z ruchem, różnorodnością i wielobarwnością.fot. freeimages.com

Pomysł na ten blog chodził za nami już przed wakacjami. We wrześniu pytanie młodej nauczycielki zaniepokojonej tym, że kseruje dla swoich uczniów mniej materiałów niż jej koleżanki sprawiło, że pomysł dojrzał i uruchomił naszą kreatywność. Podjęłyśmy wyzwanie: zastąpimy tony szkolnych kserówek różnymi zabawami edukacyjnymi oraz narzędziami TIK.

Przewrotnie blog dostał nazwę Zamiast kserówki. Nie chodzi nam o to, aby nie korzystać z ciekawych, wartościowych, atrakcyjnych, wyzwalajacych kreatywność kart pracy. Takie karty rzecz jasna na co dzień każda z nas przygotowuje dla swoich uczniów. Ale nie mogą one stanowić esencji nauczania. Naszym celem jest zebranie zabaw dla uczniów w młodszym wieku szkolnym, które pozwolą dzieciaki nieco “odkrzesłowić”, zmienią ich rodzaj aktywności, nauczą współpracy w grupie, złamią schematy myślenia. Szukamy zabaw edukacyjnych, które zastąpią kiepskiej jakości nudne kserokopie.

W grupie siła!

Blog powstał i rozwija się w błyskawicznym tempie dzięki uczestnikom zamkniętej grup na Facebooku - Superbelfrzy Mini (w sumie to tak szybki rozwój jest możliwy dzięki narzędziom Facebooka: postom, komentarzom, udostępnianiu zdjęć, filmów i plików). Założyłam go na Bloggerze, osobom chętnym do dzielenia się swoimi pomysłami nadałam dwoma kliknięciami uprawnienia administratorów. Grupa adminów rośnie z dnia na dzień. Szybko okazało się, że nasz poziom umiejętności posługiwania się Bloggerem jest zróżnicowany. Wystarcza jednak tylko jedno pytanie, by lepiej zorientowani przygotowali czytelne tutoriale dla reszty. Od kilku dni blog zapełniają gry, powstają nowe kategorie. O odpowiednią oprawę graficzną oraz sprawy techniczne zadbała Sabina Piłat, nauczycielka z Warszawy. Cierpliwie poprawia też nasze błędy, gdy zdarza się źle wkleić zdjęcie lub coś niechcący usunąć. Koleżanki krótko opisują sprawdzone w klasie zabawy ruchowe, muzyczne, matematyczne, literkowe, ilustrują je zdjęciami i filmami ze swoich klas.

Dzieje się, a dopiero się rozkręcamy, codziennie pojawiają się świeżutkie posty prosto z lekcji. Bierzemy od innych, dając coś od siebie. Zapraszamy zatem na nasze zabawy zamiast na kserówki.

fot: zamiastkserowki.blogspot.com

Grupa Superbelfrzy Mini to grupa pedagogów pracujących z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym współpracująca i ucząca się od siebie nawzajem w sieci. Zapraszamy do nas czynnych nauczycieli, chętnych do dzielenia się swoją wiedzą nauczycielską. Zgodnie z zasadami do Mini można dołączyć z rekomendacji członków grupy.

Notka o autorce: Anna Grzegory jest logopedką, terapeutką dysleksji, nauczycielką wczesnoszkolną. Prowadzi Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną "Logofigle" oraz własny serwis edukacyjny Logofigle.pl. Należy do grupy Superbelfrzy RPNiniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i został zmodyfikowany przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie