Elementarz dla pierwszaka także interaktywny

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jeszcze nigdy w polskiej edukacji żaden podręcznik szkolny nie został przez tyle osób prześwietlony, przeczytany, skomentowany itp. jeszcze zanim powstała wersja ostateczna. Wprowadzeniu przez MEN do szkół „Naszego Elementarza“ towarzyszyły wyładowania krytyki. Jednym z wielu zarzutów była mała interaktywność i atrakcyjność materiałów podręcznika. Tego nie udało się poprawić autorkom podręcznika. Ale jest już dostępna bezpłatna, interaktywna wersja nowego elementarza.CC-BY Ministerstwo Edukacji Narodowej

Jednym z udanych rozwiązań, za które należy pochwalić MEN, było nadanie elementarzowi licencji Creative Commons – Uznanie Autorstwa (z zastrzeżeniem pewnych fotografii i elementów graficznych nie objętych licencją). Zaletą takiego rozwiązania jest to, że każdy może wziąć treści Elementarza i zachowując tę samą licencję, może te treści przerobić, poprawić, rozwinąć. W tym procesie mogą uczestniczyć i nauczyciele i eksperci i uczniowie, a rezultatem może być produkt lepszy i bardziej dopasowany do potrzeb odbiorców.

Od 1 września dla wszystkich uczniów klas I w Polsce dostępna jest interaktywna wersja „Naszego elementarza“ przygotowana przez gdańską firmę Learnetic na podstawie wprowadzonego do szkół przez Ministerstwo Edukacji Narodowej podręcznika.

Jak wyjaśniają twórcy wersji interaktywnej, "zawiera wszystkie treści obecne w papierowym podręczniku, a także wiele rozszerzeń. Nauczyciele mogą go używać podczas lekcji, korzystając z tablicy interaktywnej czy rzutnika. Umożliwia elektroniczne głosowania czy kontrolę prac domowych" – mówi Artur Dyro, prezes firmy Learnetic SA. Interaktywny elementarz zawiera wiele specjalnie opracowanych dla tegorocznych pierwszoklasistów ćwiczeń, zabaw, nagrań dźwiękowych i filmów. W ten sposób z klasycznego papierowego podręcznika, dzięki wolnej licencji i wersji elektronicznej (PDF) mogło powstać w zasadzie nowe narzędzie edukacyjne, które z powodzeniem można wykorzystać na tablicy interaktywnej.

Jak wyjasniają twórcy narzędzia, ćwiczenia zostały skonstruowane tak, aby uczeń uzyskiwał natychmiast informację zwrotną o swoich działaniach i mógł w każdej chwili poprawić swoje odpowiedzi. To, że dziecko dzięki wersji interaktywnej widzi natychmiast efekty swojej pracy, bardziej stymuluje je do nauki.

Z interaktywnej wersji elementarza można korzystać nieodpłatnie na platformie mCourser. Po zarejestrowaniu się w platformie należy wejść do Biblioteki dostępnych materiałów i dodać podręcznik do "Moich zasobów". Elementarz jest dostępny także na urządzeniach mobilnych. Każdy uczeń, rodzic lub nauczyciel może w dowolnej chwili pobrać interaktywny elementarz na swój komputer, tablet lub telefon dzięki darmowej aplikacji mLibro firmy Learnetic oferowanej w tabletach i smartfonach przez sklepy AppStore, GooglePlay oraz Windows. Po pobraniu elementarza na urządzenie można z nim pracować nawet bez połączenia internetowego. Wyniki dziecka są przekazywane do platformy mCourser po uzyskaniu dostępu do internetu.

CC-BY MEN, Learnetic SA

Twórcą wersji interaktywnej „Naszego Elementarza“ jest firma Learnetic SA. Koncentruje się ona na technologiach mobilnych związanych z użyciem tabletów i telefonów komórkowych w edukacji, a jej produkty edukacyjne zostały wdrożone w takich krajach jak USA, Chiny, Brazylia, Meksyk, Australia, Zimbabwe, Nigeria czy Turcja.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie