Dobre inspiracje (nie tylko) nauczanek

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Po raz piąty odbywają się w Warszawie INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE, w których bierze udział ponad 300 nauczycielek i nauczycieli uczących w szkołach podstawowych w klasach I-III. To cykliczne wydarzenie organizowane zimą pomyślane jest jako dynamiczne i bogate w dobre praktyki spotkanie osób pracujących z młodszymi uczniami.

Wczesny etap kształcenia wyposaża uczniów w szeroki zakres umiejętności i postaw, które powinny być pogłębiane w następnych latach kształcenia. Szczególną uwagę na INSPIR@CJACH zwracamy na relacje i umiejętności społeczne (zwłaszcza współpracę, komunikację), kreatywność i logiczne myślenie. W tym roku „nowymi” tematami były odpowiedzialność, samosterowność i przedsiębiorczość najmłodszych uczniów. Ponownie mocnym elementem pierwszego dnia była edukacja muzyczna, która w pozytywny sposób wspiera rozwój umysłowy dzieci.

Nazwisko Janusza Korczaka znane jest każdemu nauczycielowi – to pewnik. Ale bogactwo jego myśli pedagogicznej – prawdopodobnie już mniej (mimo, że dzięki pracy wielu ośrodków i nowym technologiom – jest całkowicie dostępna online). Chętnie powołujemy się w szkolnictwie na myśl korczakowską, ale jednocześnie jest wiele zapomnianych treści i przemyśleń, które mogą być inspiracją do nowych działań dydaktyczno-wychowawczych. W skali ogółu szkół raczej wybiórczo i fragmentarycznie podchodzimy do dorobku Starego Doktora.

Jakiś czas temu wpadła mi w rękę (dość zapomniana) książka Janusza Korczaka – „Bankructwo małego Dżeka”, która opowiada o przygodach dziecka ucznia III i IV klasy szkoły powszechnej (podstawowej), która w rzeczywistości jest opowieścią o kształtowaniu odpowiedzialnego, samodzielnego i przedsiębiorczego człowieka. To był pewien impuls do rozmowy na INSPIR@CJACH o rozwoju młodego człowieka w szerszym kontekście niż tylko nauka czytania, pisania i słuchania.

W ub. roku weszło w życie nowe Zalecenie Rady Europejskiej w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, w którym czytamy:
Państwa członkowskie powinny „(…) 2. wspierać rozwój kompetencji kluczowych, zwracając szczególną uwagę na: 2.4. pielęgnowanie kompetencji w zakresie przedsiębiorczości, kreatywności i poczucia inicjatywy, szczególnie wśród młodzieży, w tym przez promowanie możliwości zdobycia przez młodych uczących się przynajmniej jednorazowo doświadczeń w zakresie przedsiębiorczości w okresie szkoły podstawowej lub średniej;”

Wydaje się, że ten wątek rozwijania szeroko rozumianej przedsiębiorczości w edukacji wczesnoszkolnej jest na tyle ciekawy, że warto poświęcić mu więcej uwagi. Zauważmy, że w tym obszarze mamy wiele prac pedagogicznych, które pozostawili po sobie Korczak i Freinet. Warto do nich powracać, ponieważ zawierają całkiem pokaźny ładunek inspiracji dla edukacji i wychowania samodzielnych, samosterownych, odpowiedzialnych i przedsiębiorczych młodych ludzi. I od tego zaczęliśmy tegoroczne INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE – o tym mówiła w pierwszym wystąpieniu Marta Ciesielska, kierownik Pracowni Muzeum Warszawy Korczakianum.

rys. Vitia Hoffman

„Przeszłość jest kopalnią inspiracji teraźniejszości i przyszłości. Korczak to człowiek niezwykle zaangażowany praktycznie. Intelekt, myśl, wizja wybiegająca poza czasy w których żył, z drugiej codzienna praktyczna działalność w czasach kryzysowych.” – zwracała uwagę Marta Ciesielska.

Myślenie o rozwoju odpowiedzialności i kształtowanie postawy przedsiębiorczej już u uczniów klas I-III wydaje się być dobrym kierunkiem. „Odpowiedzialność zdaje się być słowem kluczem. A przedsiębiorczość – to zaangażowana działalność w warunkach niepewności, monitorowanie zmian, kreatywność, twórcza destrukcja i dekonstrukcja. Odpowiedzialna postawa, która pozwala zmieniać świat w kontrolowany sposób z zachowaniem potencjału twórczego.” – mówiła.

Danuta Sterna z Fundacji CEO mówiła z kolei o samosterowności młodego ucznia. Zwróciła uwagę na 10 warunków, o które musimy zadbać:

1. zapewnienie uczniom bezpieczeństwa
2. dawanie uczniom przestrzeni do przyznania się do błędu lub do trudności
3. Czas na rozmowę z uczniem – budowanie relacji.
4. Jasno wyrażone oczekiwanie
5. Przekazywanie informacji zwrotnej ze wskazówkami.
6. Czas na refleksję ucznia
7. Pomoc uczniom w organizacji procesu uczenia się, monitorowanie procesy
8. Więcej samodzielności
9. Wybór
10. Możliwość odmowy

O kondycji psychicznej dzieci w polskich szkołach opowiadały Ewa Radanowicz i Alina Tchurz ze Szkoły Podstawowej w Radowie Małym. Przekonywały, że przed szkołą nowe wyzwania: jak zaopiekować się dzieckiem, ale i jak dbać o dobrostan samych nauczycieli. „Widzimy, z jakimi problemami musimy się mierzyć. Sytuacja kondycji psychicznej polskich dzieci zmienia się dynamicznie. Badania nie napawają optymizmem. Jeśli czegoś nie zmienimy, to już niedługo nie damy sobie rady pracować z dziećmi.” – przekonywała Radanowicz. W swoim wystąpieniu pokazały kilka pomysłów z belgijskiej szkoły De Fontein, które następnie spróbowały przenieść na grunt Radowa Małego w programie „Dobrze być (z) sobą”.

O wprowadzeniu wolnych piątków w edukacji wczesnoszkolnej opowiedziała Karolina Gaweł z Korczakowskiej Szkoły Marzeń w Olsztynie. „To taki dzień, w którym to same dzieci decydują co chcą robić. Wymyślają projekty i to robią. Takie samostanowienie dzieci i wzięcie odpowiedzialności za własne uczenie się jest możliwe w szkole publicznej z 25 dziećmi.” – mówiła, opowiadając o swojej pracy w szkole publicznej i podpowiadając, w jaki sposób można to zrobić.

Pojawił się też temat design thinking w pracy z dziećmi – o czym opowiadała Anna Krawczyk. To dobra metoda do tego, aby z dziećmi spróbować zrobić poważniejsze projekty i opracować prototypy różnych rozwiązań.

Do odwagi w podejmowaniu nauki programowania dzieci w klasach I-III zachęcała Teresa Smoleń, zwracając uwagę że powinniśmy skupić się nie tylko na celu, ale i na procesie. "Żyjemy w kulturze perfekcjonizmu. Często błąd nas paraliżuje i nasze dzieci tracą szansę na coś ciekawego. Nie powinno być tak że wchodzimy do pracowni komputerowej i włączamy komputer, a następnie myślimy żeby przetrwać (...) Pytanie, czy chcemy dać szansę eksperymentować dzieciom." - mówiła.

Wielkim zainteresowaniem cieszyły się wystąpienia poświęcone edukacji muzycznej, które poprowadzili Piotr Kaja oraz Maciej i Magdalena Gołębiowscy. W polskiej szkole mamy zdecydowanie zbyt mało muzykowania i oba wystąpienia miały na celu pokazanie, że możemy w łatwy sposób zorganizować ciekawe i twórcze zajęcia z dziećmi.

O swoich wizytach w kilkudziesięciu polskich szkołach opowiadała Ewa Radanowicz w wystąpieniu pt. „Fakty i mity”. „Byłam w wielu szkołach. Do zmiany jest nie tyle sam system edukacyjny. Po pierwsze musimy zmienić sposób podchodzenia do zmieniania oświatowej rzeczywistości. Sposób, w jaki wprowadzamy w Polsce zmiany w edukacji, nie pozwala nam iść do przodu.” – mówiła. „Wiemy, że zmiana powinna być i zawieszamy się nad tym, jak ją wprowadzić. Brakuje ciężkiej refleksji nas sposobem wprowadzenia tej zmiany.”

Z kolei Joanna Apanasewicz ze Szkoły Podstawowej w Chrząstawie Wielkiej opowiadała o swoich osobistych doświadczeniach ze zmianą pracy w szkole podstawowej – ze społecznej do publicznej i wielu trudnościach, które musiała przezwyciężyć mimo olbrzymiego doświadczenia zawodowego. Dzień zakończyło wystąpienie Jacka Ścibora o "aniołach" i "demonach" w szkole...

Wszystkie wystąpienia prelegentów zostaną wkrótce opublikowane w Edunews.pl. Już zapraszamy!

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl (2008). Zajmuje się zawodowo polską edukacją od ponad 15. lat i jest głęboko zaangażowany w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacji, Jak będzie zmieniać się edukacja?). Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami (m.in. w radzie rodziców). Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie