Zainspirowane, czyli jak rozsiewają się dobre pomysły

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zainspiruj się i (dalej) zmieniaj - kiedy przeczytałam hasło przewodnie tegorocznej konferencji Inspir@cje Wczesnoszkolne, w mojej głowie od razu pojawił się obraz Sówci, małej, filcowej maskotki, którą uszyła dla mnie Jola Okuniewska (nauczycielka z Olsztyna, finalistka konkursu Global Teacher Prize, edukacyjny guru wielu nauczycieli wczesnoszkolnych). Kiedy sówka trafiła w moje ręce, pomyślałam, że tak wyjątkowy prezent, zasługuje na specjalne potraktowanie. W ten sposób kilka lat temu zrodził się pomysł stworzenia „Sówkowej Księgi Opowieści”. Co z tego wynikło?

Sówcia zamieszkała na stałe w mojej klasie. Co kilka dni, inny uczeń zabiera ją do domu i opisuje w księdze, jak spędzają razem czas. Wpisy tworzone są z perspektywy Sówci, tak więc „Sówkowa Księga Opowieści” to rodzaj pamiętnika naszej maskotki. Księga opowieści, nie jest moim autorskim pomysłem, jednak forma jego realizacji i to co zadziało się w mojej klasie, doskonale pokazuje, jak rozsiewają się dobre pomysły i jak niespodziewane owoce mogą przynieść.

Projekt realizuję od 2017 roku. Obecnie powstaje trzeci tom księgi, a sówkowa rodzina znacznie się powiększyła, ponieważ dzieci zaczęły szyć własne maskotki, które teraz razem podróżują.

Przekonałam się, że dzięki udziałowi w projekcie, uczniowie rozwijają swoją kreatywność i empatię, uczą się odpowiedzialności, planowania i zarządzania czasem, edukują siebie nawzajem, doskonalą umiejętność pisania dłuższych, spójnych wypowiedzi, ćwiczą ortografię. Okazało się, że Sówkowa Księga Opowieści to również doskonałe źródło informacji o uczniach. Dzieci opisują w niej w jaki sposób spędzają wolny czas, z kim się spotykają, jakie uprawiają hobby i jakie są ich zainteresowania. Często bardzo szczerze piszą o ważnych dla siebie sprawach, problemach i radościach.

Zachęcam do wysłuchania mojego wystąpienia w ramach konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2023, poznania Sówci i jej księgi opowieści:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 15-16 kwietnia 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Fundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, MAC Edukacja oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Monika Walkowiak jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej im. Bolesława Krzywoustego w Kamieńcu Wrocławskim. Prowadzi również indywidualne zajęcia terapeutyczne, pełni funkcję przewodniczącej zespołu samokształceniowego nauczycieli klas 0-3 i świetlicy. Trenerka i mentorka w Stowarzyszeniu Cyfrowy Dialog. Należy do społeczności Superbelfrzy RP oraz Superbelfrzy Mini. W wolnych chwilach wolontariuszka w stowarzyszeniu Matuzalki.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie