Social Emotional Learning (SEL) w pigułce na szkolne bóle

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kompetencje emocjonalno-społeczne to umiejętności pozwalające na dobre funkcjonowanie dziecka w grupie rówieśniczej, zarządzanie własnymi emocjami i dbanie o własny dobrostan. W szkołach zazwyczaj organizowane są zajęcia dla grup uczniów wymagających wsparcia tych kompetencji po wskazaniach wychowawcy, rodzica, innego pracownika szkoły lub pedagoga z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Nie ma jednak propozycji systemowej do organizowania takich zajęć w toku zwykłego szkolnego dnia.

Jak bardzo to ważne, zauważyli już ponad 25 lat temu Amerykanie, a organizacja CASEL przygotowała program do realizacji przez nauczycieli dla przedszkoli, szkół podstawowych, średnich oraz organizacji pracujących z dziećmi poza szkołą. CASEL uważa, że nie bez znaczenia w całym procesie rozwijania kompetencji emocjonalno-społecznych jest rodzina. Oferuje więc wsparcie osobom dorosłym. Tylko poprzez systematyczną pracę nad rozwojem tych kompetencji mamy wpływ na zdrowe społeczeństwo, a człowiek ma wpływ na własny szczęśliwy rozwój.

Organizacja CASEL wyróżniła pięć obszarów, wokół których proponuje konkretne ćwiczenia, zabawy i działania. Są to: świadomość społeczna, samoświadomość, samozarządzanie, odpowiedzialne podejmowanie decyzji, relacje. Obszarów tych nie można traktować odrębnie, warto organizować takie aktywności, by rozwijać przynajmniej dwa z nich. Są to zazwyczaj krótkie zabawy pozwalające dzieciom na trenowanie umiejętności sprawnej komunikacji, mówienia o emocjach, potrzebach, wcielania się w role. Można również zorganizować cykl dodatkowych spotkań poświęconych rozwojowi kompetencji emocjonalno-społecznych i poświęcić na zajęcia nieco więcej czasu. Na pewno jednak nie można pominąć żadnego z obszarów proponowanych przez CASEL, gdyż musimy dbać o harmonijny rozwój uczniów.

Zapraszam po więcej na moje wystąpienie na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2023:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 15-16 kwietnia 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Fundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, MAC Edukacja oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Jolanta Okuniewska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w klasach I-III w Szkole Podstawowej nr 13 im. KEN w Olsztynie. Wieloletni regionalny ambasador międzynarodowego programu eTwinning, laureatka krajowych i międzynarodowych konkursów eTwinning. Nominowana do tytułu Nauczyciel Roku 2013 oraz finalistka światowego konkursu Global Teacher Prize 2016 r. Członkini społeczności Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini. Honorowy Profesor Oświaty.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie