Sztafeta w pewnym uproszczeniu jest to przekazywanie czegoś (także inicjatywy) przez osoby lub grupy osób kończące jakąś działalność tym, które właśnie ją rozpoczynają. Sztafeta edukacyjna ma miejsce w całym procesie edukacji – wszak edukacja zaczyna się już w przedszkolu. To tutaj po raz pierwszy rodzice przyprowadzają swoje pociechy pełni obaw, dylematów i pytań.
Zaczyna się pierwszy etap edukacji - PRZEDSZKOLE. Głównym celem pracy przedszkola jest przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole. Nasze motto: „Nie zmuszajmy dziecka do aktywności, lecz wyzwalajmy aktywność. Nie każmy myśleć, lecz twórzmy warunki do myślenia. Nie żądajmy, lecz przekonujmy. Pozwólmy dziecku pytać i powoli rozwijać jego umysł tak, by samo wiedzieć chciało”.
Przedszkole budujemy na czterech stabilnych filarach… - są to:
- DZIECI, które mają swoje miejsce otwarte na ich potrzeby, dostosowane do rozwoju otoczenia, idące z duchem czasu.
- RODZICE, którzy otrzymują wsparcie w wychowaniu swoich dzieci. Współpracują i postrzegani są jako partnerzy w procesie nauki i wychowania swoich pociech.
- NAUCZYCIELE, to filar przedszkola. Cechuje ich aktywność i twórczość, są otwarci na innowacje i zaangażowani w pracę.
- BAZA to bogate wyposażenie placówki, które umożliwia realizowanie przyjętych programów i projektów. Sprzyja zabawie, doświadczaniu i wypoczynkowi.
Dzięki odpowiedniej korelacji tych czterech filarów na koniec edukacji przedszkolnej pojawia się Model Absolwenta (dziecko 6. letnie) dziecko na miarę swoich możliwości gotowe do obowiązku szkolnego które: potrafi współdziałać w zespole, wykazuje się empatią; wykazuje motywację do uczenia się; potrafi cieszyć się z własnych osiągnięć i pogodzić z porażką; wykazuje umiejętności z zakresu motoryki małej i dużej; posiada umiejętności językowe, matematyczne i przyrodnicze; posiada zainteresowania artystyczne, muzyczne i plastyczne; wykazuje życzliwe nastawienie do drugiego człowieka oraz szanuje jego odmienność; ma wyrobione nawyki samoobsługowe, higieniczne i kulturalne.
Praca nauczycieli w przedszkolu to dążenie do osiągnięcia modelu absolwenta poprzez wspólną zabawę, doświadczanie, eksperymentowanie, popełnianie błędów i szukanie rozwiązań z wykorzystaniem różnorodnych metod i form. W przedszkolach, w których pracujemy staramy się urozmaicać dzieciom codzienność poprzez organizowanie: przedstawień teatralnych w wykonaniu nauczycieli bądź z wykorzystaniem kukiełek, pacynek, sylwet; tygodnia bez zabawek, kiedy dzieci same “tworzą” zabawki i wymyślają zabawy (zabawki w salach odpoczywają); przeglądów twórczości plastycznej, muzycznej, artystycznej, gdzie mają możliwość pokazania swoich umiejętności (każde dziecko jakieś posiada); obchodów nietypowych dni, które w ciekawy sposób wzbogacają wiedzę u dzieci, np: dzień kropki czy dzień bez sali, wtedy wszystkie zajęcia i zabawy odbywają się na świeżym powietrzu.
Starajmy się wzbogacać oferty naszych przedszkoli, aby dzieci mogły z poczuciem pewności siebie przejść do kolejnego etapu edukacyjnej sztafety :-).
Zapraszamy do obejrzenia naszego wystąpienia na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2023 – pokazałyśmy tam więcej przykładów z naszej części sztafety edukacyjnej:
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 15-16 kwietnia 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.
Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.
Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Fundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, MAC Edukacja oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Notka o autorkach: Urszula Krzyżanowska jest nauczycielką wychowania przedszkolnego i wicedyrektorką w Przedszkolu Publicznym nr 15 w Głogowie. Brała udział w programie „Mistrzowie Kodowania Junior” i do dziś kontynuuje swoją przygodę z programowaniem.
Karolina Pawłowska jest nauczycielką edukacji przedszkolnej, rozpoczynała swoją przygodę z nowymi technologiami od programu Mistrzowie Kodowania Junior. Dziś jako Dyrektorka Przedszkola Publicznego nr 20 z Oddziałami Integracyjnymi w Głogowie wspiera w procesie cyfryzacji swoje grono pedagogiczne, a także edukuje rodziców z cyfrowego dobrostanu.
Partycja Raczkowska-Oziembała jest nauczycielką wychowania przedszkolnego, pedagożką specjalną, surdopedagożką. Dyrektorka Przedszkola Publicznego nr 15 w Głogowie. Wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz elementów programowania w pracy nauczycielskiej w przedszkolu rozpoczęła od udziału w programie Mistrzowie Kodowania Junior.