Sztafeta edukacyjna

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Sztafeta w pewnym uproszczeniu jest to przekazywanie czegoś (także inicjatywy) przez osoby lub grupy osób kończące jakąś działalność tym, które właśnie ją rozpoczynają. Sztafeta edukacyjna ma miejsce w całym procesie edukacji – wszak edukacja zaczyna się już w przedszkolu. To tutaj po raz pierwszy rodzice przyprowadzają swoje pociechy pełni obaw, dylematów i pytań.

Zaczyna się pierwszy etap edukacji - PRZEDSZKOLE. Głównym celem pracy przedszkola jest przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole. Nasze motto: „Nie zmuszajmy dziecka do aktywności, lecz wyzwalajmy aktywność. Nie każmy myśleć, lecz twórzmy warunki do myślenia. Nie żądajmy, lecz przekonujmy. Pozwólmy dziecku pytać i powoli rozwijać jego umysł tak, by samo wiedzieć chciało”.

Przedszkole budujemy na czterech stabilnych filarach… - są to:

  • DZIECI, które mają swoje miejsce otwarte na ich potrzeby, dostosowane do rozwoju otoczenia, idące z duchem czasu.
  • RODZICE, którzy otrzymują wsparcie w wychowaniu swoich dzieci. Współpracują i postrzegani są jako partnerzy w procesie nauki i wychowania swoich pociech.
  • NAUCZYCIELE, to filar przedszkola. Cechuje ich aktywność i twórczość, są otwarci na innowacje i zaangażowani w pracę.
  • BAZA to bogate wyposażenie placówki, które umożliwia realizowanie przyjętych programów i projektów. Sprzyja zabawie, doświadczaniu i wypoczynkowi.

Dzięki odpowiedniej korelacji tych czterech filarów na koniec edukacji przedszkolnej pojawia się Model Absolwenta (dziecko 6. letnie) dziecko na miarę swoich możliwości gotowe do obowiązku szkolnego które: potrafi współdziałać w zespole, wykazuje się empatią; wykazuje motywację do uczenia się; potrafi cieszyć się z własnych osiągnięć i pogodzić z porażką; wykazuje umiejętności z zakresu motoryki małej i dużej; posiada umiejętności językowe, matematyczne i przyrodnicze; posiada zainteresowania artystyczne, muzyczne i plastyczne; wykazuje życzliwe nastawienie do drugiego człowieka oraz szanuje jego odmienność; ma wyrobione nawyki samoobsługowe, higieniczne i kulturalne.

Praca nauczycieli w przedszkolu to dążenie do osiągnięcia modelu absolwenta poprzez wspólną zabawę, doświadczanie, eksperymentowanie, popełnianie błędów i szukanie rozwiązań z wykorzystaniem różnorodnych metod i form. W przedszkolach, w których pracujemy staramy się urozmaicać dzieciom codzienność poprzez organizowanie: przedstawień teatralnych w wykonaniu nauczycieli bądź z wykorzystaniem kukiełek, pacynek, sylwet; tygodnia bez zabawek, kiedy dzieci same “tworzą” zabawki i wymyślają zabawy (zabawki w salach odpoczywają); przeglądów twórczości plastycznej, muzycznej, artystycznej, gdzie mają możliwość pokazania swoich umiejętności (każde dziecko jakieś posiada); obchodów nietypowych dni, które w ciekawy sposób wzbogacają wiedzę u dzieci, np: dzień kropki czy dzień bez sali, wtedy wszystkie zajęcia i zabawy odbywają się na świeżym powietrzu.

Starajmy się wzbogacać oferty naszych przedszkoli, aby dzieci mogły z poczuciem pewności siebie przejść do kolejnego etapu edukacyjnej sztafety :-).

Zapraszamy do obejrzenia naszego wystąpienia na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2023 – pokazałyśmy tam więcej przykładów z naszej części sztafety edukacyjnej:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 15-16 kwietnia 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Fundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, MAC Edukacja oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorkach: Urszula Krzyżanowska jest nauczycielką wychowania przedszkolnego i wicedyrektorką w Przedszkolu Publicznym nr 15 w Głogowie. Brała udział w programie „Mistrzowie Kodowania Junior” i do dziś kontynuuje swoją przygodę z programowaniem.

Karolina Pawłowska jest nauczycielką edukacji przedszkolnej, rozpoczynała swoją przygodę z nowymi technologiami od programu Mistrzowie Kodowania Junior. Dziś jako Dyrektorka Przedszkola Publicznego nr 20 z Oddziałami Integracyjnymi w Głogowie wspiera w procesie cyfryzacji swoje grono pedagogiczne, a także edukuje rodziców z cyfrowego dobrostanu.

Partycja Raczkowska-Oziembała jest nauczycielką wychowania przedszkolnego, pedagożką specjalną, surdopedagożką. Dyrektorka Przedszkola Publicznego nr 15 w Głogowie. Wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz elementów programowania w pracy nauczycielskiej w przedszkolu rozpoczęła od udziału w programie Mistrzowie Kodowania Junior.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?
Zaprawdę powiadam Wam - likwidacja matury rozwiązuje WSZYSTKIE problemy z maturą. Średnia ocen na św...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie