Jak wyrobić wśród najmłodszych uczniów właściwe nawyki żywieniowe?

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zgodnie ze staropolskim powiedzeniem “Czym skorupka za młodu nasiąknie tym na starość trąci” właściwe jest wyrabianie prawidłowych nawyków żywieniowych wśród dzieci w młodszym wieku szkolnym. Zajęcia wprowadzające dzieci w tajniki sztuki kulinarnej powinny rozbudzać różnorodne zmysły oraz angażować w różne aktywności.

Projekt eTwinning "Kuchcikowo - smacznie, zdrowo, kolorowo" skierowany początkowo dla uczniów klas pierwszych zaangażował w działania również drugo- i trzecioklasistów. Zakładał podniesienie świadomości w zakresie zdrowego odżywiania. Realizacja projektu odbywała się w obrębie wszystkich obszarów edukacji poprzez rozmaite aktywności uczniów. Założone cele udało nam się zrealizować dzięki wzorowej wręcz współpracy z rodzicami, ponieważ pandemia “zamknęła” nas na długie miesiące w domach.

Założyliśmy następujące cele projektu:

  • Poznanie zasad zdrowego żywienia.
  • Wyrobienie nawyku zdrowego odżywiania.
  • Dbanie o bezpieczeństwo i higienę pracy.
  • Rozwijanie wyobraźni i aktywności twórczej.
  • Poznanie potraw z różnych regionów Polski.
  • Poznanie i wykorzystanie różnych narzędzi TIK.
  • Umiejętność posługiwania się różnymi urządzeniami technicznymi.
  • Budowanie wzajemnych relacji w klasie oraz współpraca międzyszkolna.

Podczas realizacji projektu "Kuchcikowo" główny nacisk kładliśmy na pracę w grupie i małym zespole oraz współpracę z innymi uczestnikami projektu. Dzieci doskonale same uczyły się podczas różnorodnych działań. Wspólnie z partnerami opracowaliśmy książkę kucharską "Zdrowe śniadanie w kuchcikowej klasie", zbiór filmowych przepisów "Pyszne soki warzywno - owocowe", "Warzywno-owocowe obrazki talerzowe", książeczkę "Potrawy z różnych stron Polski" oraz "Abecadło warzywno - owocowe". Wypracowaliśmy również zbiór zadań z wykorzystaniem TIK. Moi uczniowie poznali piramidę zdrowego żywienia. Rozwiązywali interaktywne zadania, pracowali w aplikacji Paint. Wspólnie zrobiliśmy pyszny sok, kanapki. Dzieci przygotowały marchewki i ożywiły je w aplikacji ChatterKids. Układały literki z warzyw. Przygotowały koktajle mleczno-owocowe. Układały obrazki z warzyw i owoców. Opanowały umiejętność posługiwania się różnymi urządzeniami technicznymi: sokowirówką, urządzeniem wielofunkcyjnym, blenderem oraz podstawowymi – nożem, deską, tarką. Nauczyły się dbać o bezpieczeństwo i higienę pracy. Poznały piosenkę "Olimpiada w Jarzynowie", z której powstała wspólna aranżacja. Warzywa i owoce oraz przybory kuchenne pomagały uczniom
w codziennej nauce. Dzieci czerpały radość z tworzenia i zaprezentowania się innym uczestnikom projektu. Do zadań przystępowały bardzo chętnie i z zaangażowaniem.

Projekt "Kuchcikowo" zakończył się, ale aktywności związane z gotowaniem pozostały nadal w naszej aktywności szkolnej, o czym opowiedziałyśmy wspólnie z Dorotą Dankowską ze Szkoły Podstawowej nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Słupsku, podczas naszego wystąpienia na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2024 w Warszawie:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 marca 2024 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2024 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini.

Partnerem głównym konferencji była firma Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Moje Bambino, Nowa Era, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, FAST Heroes, IT Edu.

Więcej informacji o konferencjach w zakładce Wydarzenia na edunews.pl.

 

Notka o autorce: Katarzyna Ślęzak nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 3 im. Szarych Szeregów w Piotrkowie Trybunalskim. Prowadzi również zajęcia z robotyki dla klas I-III. Pasjonatka nowoczesnych technologii oraz pracy metodą projektu. Nagrodzona eTwinnerka. Trenerka w Photon Entertainment. Członkini społeczności Superbefrzy Mini.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie