Jak wyrobić wśród najmłodszych uczniów właściwe nawyki żywieniowe?

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Zgodnie ze staropolskim powiedzeniem “Czym skorupka za młodu nasiąknie tym na starość trąci” właściwe jest wyrabianie prawidłowych nawyków żywieniowych wśród dzieci w młodszym wieku szkolnym. Zajęcia wprowadzające dzieci w tajniki sztuki kulinarnej powinny rozbudzać różnorodne zmysły oraz angażować w różne aktywności.

Projekt eTwinning "Kuchcikowo - smacznie, zdrowo, kolorowo" skierowany początkowo dla uczniów klas pierwszych zaangażował w działania również drugo- i trzecioklasistów. Zakładał podniesienie świadomości w zakresie zdrowego odżywiania. Realizacja projektu odbywała się w obrębie wszystkich obszarów edukacji poprzez rozmaite aktywności uczniów. Założone cele udało nam się zrealizować dzięki wzorowej wręcz współpracy z rodzicami, ponieważ pandemia “zamknęła” nas na długie miesiące w domach.

Założyliśmy następujące cele projektu:

  • Poznanie zasad zdrowego żywienia.
  • Wyrobienie nawyku zdrowego odżywiania.
  • Dbanie o bezpieczeństwo i higienę pracy.
  • Rozwijanie wyobraźni i aktywności twórczej.
  • Poznanie potraw z różnych regionów Polski.
  • Poznanie i wykorzystanie różnych narzędzi TIK.
  • Umiejętność posługiwania się różnymi urządzeniami technicznymi.
  • Budowanie wzajemnych relacji w klasie oraz współpraca międzyszkolna.

Podczas realizacji projektu "Kuchcikowo" główny nacisk kładliśmy na pracę w grupie i małym zespole oraz współpracę z innymi uczestnikami projektu. Dzieci doskonale same uczyły się podczas różnorodnych działań. Wspólnie z partnerami opracowaliśmy książkę kucharską "Zdrowe śniadanie w kuchcikowej klasie", zbiór filmowych przepisów "Pyszne soki warzywno - owocowe", "Warzywno-owocowe obrazki talerzowe", książeczkę "Potrawy z różnych stron Polski" oraz "Abecadło warzywno - owocowe". Wypracowaliśmy również zbiór zadań z wykorzystaniem TIK. Moi uczniowie poznali piramidę zdrowego żywienia. Rozwiązywali interaktywne zadania, pracowali w aplikacji Paint. Wspólnie zrobiliśmy pyszny sok, kanapki. Dzieci przygotowały marchewki i ożywiły je w aplikacji ChatterKids. Układały literki z warzyw. Przygotowały koktajle mleczno-owocowe. Układały obrazki z warzyw i owoców. Opanowały umiejętność posługiwania się różnymi urządzeniami technicznymi: sokowirówką, urządzeniem wielofunkcyjnym, blenderem oraz podstawowymi – nożem, deską, tarką. Nauczyły się dbać o bezpieczeństwo i higienę pracy. Poznały piosenkę "Olimpiada w Jarzynowie", z której powstała wspólna aranżacja. Warzywa i owoce oraz przybory kuchenne pomagały uczniom
w codziennej nauce. Dzieci czerpały radość z tworzenia i zaprezentowania się innym uczestnikom projektu. Do zadań przystępowały bardzo chętnie i z zaangażowaniem.

Projekt "Kuchcikowo" zakończył się, ale aktywności związane z gotowaniem pozostały nadal w naszej aktywności szkolnej, o czym opowiedziałyśmy wspólnie z Dorotą Dankowską ze Szkoły Podstawowej nr 5 z Oddziałami Integracyjnymi w Słupsku, podczas naszego wystąpienia na INSPIR@CJACH WCZESNOSZKOLNYCH 2024 w Warszawie:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 marca 2024 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2024 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini.

Partnerem głównym konferencji była firma Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Moje Bambino, Nowa Era, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, FAST Heroes, IT Edu.

Więcej informacji o konferencjach w zakładce Wydarzenia na edunews.pl.

 

Notka o autorce: Katarzyna Ślęzak nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 3 im. Szarych Szeregów w Piotrkowie Trybunalskim. Prowadzi również zajęcia z robotyki dla klas I-III. Pasjonatka nowoczesnych technologii oraz pracy metodą projektu. Nagrodzona eTwinnerka. Trenerka w Photon Entertainment. Członkini społeczności Superbefrzy Mini.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie