K jak kreatywność – czyli jak rozwijać kreatywność i wyobraźnię dzieci

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W dzisiejszych czasach dzieci wręcz bombardowane są wieloma bodźcami z otoczenia, a ich nadmiar prowadzi do rozproszenia uwagi oraz trudności w koncentracji. Dzieci słuchają, ale nie słyszą. Bardzo trudno zainteresować je czymś na dłużej. Szybko się nużą i szukają innej aktywności. Przed nauczycielami edukacji wczesnoszkolnej stoi nie lada wyzwanie.

Obecnie mam klasę pierwszą składającą się z 26 nadruchliwych dzieciaków, u których koncentracja jest bardzo krótkotrwała. Poszukiwałam sposobów na to, aby je zainteresować nauką i wciągnąć w przygodę edukacyjną, rozbudzić aktywność twórczą, kreatywność i wyobraźnię. Wszak nauka wcale nie musi być nudna. I znalazłam: bajanie na dywanie. Okazało się, że współczesnym dzieciom nikt nie opowiada baśni, ciekawych historii. Wymyśliłam "literkowe opowieści", które snułam przed wprowadzaniem każdej litery. Opowieść zawsze kończyła się w nieodpowiednim momencie, a dzieci pytały: co było dalej? Odpowiadałam, że nie wiem, same muszą dokończyć tę historię.

Tak powstawały nasze niesamowite opowieści z Literkowa, miasteczka w Krainie Alfabetu. Trzy opowieści sfilmowaliśmy. Każdy film powstawał przy użyciu innego narzędzia, dzięki czemu dzieci nauczyły się, że nowoczesne technologie można wykorzystywać do pracy twórczej. A podczas procesu tworzenia ćwiczą cierpliwość, uważność, rozwijają wyobraźnię, kształcą mowę opowieściową, współdziałają w zespołach i przy tym fantastycznie się bawią.

Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2024 w Warszawie. Dzielę się sposobami pracy z gromadką pierwszoklasistów przy realizacji animacji poklatkowych ich własnych opowieści:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 marca 2024 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2024 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini.

Partnerem głównym konferencji była firma Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Moje Bambino, Nowa Era, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, FAST Heroes, IT Edu.

Więcej informacji o konferencjach w zakładce Wydarzenia na edunews.pl.

 

Notka o autorce: Dorota Dankowska jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Gryfitów w Słupsku. Oprócz zajęć dydaktycznych prowadzi teatrzyk szkolny Pleciugi oraz zajęcia z programowania w klasach 1-3. Autorka książki W górę kurtyna, pisze także scenariusze przedstawień dla dzieci. Prowadzi stronę Dziecko w szkole i na scenie (www.dorotadankowska.pl) oraz blog klasowy (d-klasa.blogspot.com). Członkini grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie