Im lepsza atmosfera, tym mniej przemocy

fot. Pixabay.com - public domain

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Program społeczny „Szkoła bez przemocy” to trwające od 2006 roku inicjatywa mająca na celu przeciwdziałanie przemocy i agresji w polskich szkołach. Jedną z form aktywności są regularne badania nad skalą problemu, a także dostarczenie szkołom konkretnego wsparcia i narzędzi, które skutecznie i systemowo zwalczałyby to zjawisko.

Podczas I Ogólnopolskiego Kongresu Edukacyjnego „Szkoła i rodzice – współodpowiedzialność i partnerstwo”, który odbył się 9 grudnia w Warszawie, Rafał Szymczak, koordynator projektu „Szkoły bez przemocy”, omówił wyniki ostatnich badań Przemoc w szkole 2011, wskazując na cechy charakteryzujące środowisko szkolne, które wiążą się z poziomem przemocy.

Wbrew potocznym opiniom, wielkość szkoły, jej lokalizacja (miasto-wieś) oraz jakość wyposażenia nie mają, w świetle wyników badania, wpływu na poziom przemocy szkolnej. Wpływ ma za to atmosfera szkolna, relacje między uczniami i nauczycielami oraz poziom szkolnej demokracji.

Lepsza atmosfera, mniej przemocy

Atmosfera szkolna jest ściśle powiązana z problemem przemocy. W szkołach z lepszą atmosferą, mniej uczniów jest ofiarami przemocy; w tych ze złą atmosferą – poziom przemocy jest wysoki – mówił w swoim wystąpieniu.

Co się składa na dobrą atmosferę w szkole? Kryje się za nią sympatia do szkoły, rówieśników i nauczycieli, poczucie bezpieczeństwa i wzajemne zaufanie między uczniami. Bardzo istotne są relacje między uczniami i nauczycielami, gdyż istnieje wyraźne powiązanie – im więcej konfliktów, tym wyższy poziom przemocy między uczniami.

W szkołach z niskim współczynnikiem przemocy uczniowie przyznawali, że mają możliwość wyrażania własnych opinii na godzinach wychowawczych oraz że w szkole sprawnie działa samorząd uczniowski. Tak więc demokratyzacja relacji w szkole, przyjmowanie przez uczniów bardziej partnerskiej roli, wydaje się być powiązana z niższym poziomem przemocy. Dotyczy to gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.

Badacze wyróżnili w podsumowaniu takie zależności: przemocy w szkole jest mniej, gdy:

  • więcej uczniów chętnie chodzi do szkoły
  • więcej uczniów chętnie spędza czas w szkole nawet po lekcjach
  • więcej uczniów ocenia atmosferę szkolną jako miłą i swobodną
  • więcej uczniów czuje się w szkole całkowicie bezpiecznie

Z całościowym raportem z badań można zapoznać się za pośrednictwem strony programu „Szkoła bez przemocy” [link].

Komunikacja rodzice – szkoła

Rafał Szymczak wspomniał, że z doświadczeń programu „Szkoła bez przemocy” wynika, że jedną z barier w skutecznym rozwiązywaniu problemów w szkole jest kwestia komunikacji na linii rodzice - nauczyciele. W pewnym zakresie wynika on z braku czasu rodziców, dlatego organizacja postanowiła wspomóc budowanie tych relacji bezpłatnym portalem społecznościowym icotamwszkole.pl. Jest on skierowany do rodziców dzieci w wieku szkolnym, nauczycieli i dyrektorów, którzy za jego pośrednictwem mogą tworzyć społeczność szkolną, debatować, wymieniać się informacjami, kalendarzami, publikacjami dokumentów szkolnych, zdjęciami, a także korzystać we wbudowany w portal e-dziennik.

W zamyśle serwis służyć może poszczególnym wychowawcom klas do prezentacji osiągnięć uczniów z danej szkoły, co pozwala rodzicom na bieżąco śledzić poczynania dziecka, a dodatkowo ułatwia rodzicom zainteresowanym ofertą szkoły zdobycie rzetelnych informacji o placówce. Rodzice mogą tworzyć niezależne od nauczycieli grupy samopomocy i umawiać się na różnego rodzaju aktywności czy wymieniać zadaniami, uwagami przy wspólnych projektach dla szkoły. Icotamwszkole.pl zawiera bazę wszystkich szkół w Polsce, a w portal zaangażowało się kilkadziesiąt placówek. "Doświadczenia korzystających z niego osób są pozytywne, zwłaszcza rodzice są nastawieni entuzjastycznie" - podsumował Rafał Szymczak.

Artykuł powstał na podstawie wystąpienia Rafała Szymczaka na konferencji oraz informacji opublikowanych na stronie programu „Szkoła bez przemocy” [http://www.szkolabezprzemocy.pl/]

***

O tym, jakich zmian potrzebuje polska szkoła, by stała się miejscem bardziej otwartym i nakierowanym na współpracę z rodzicami, rozmawiali uczestnicy I Ogólnopolskiego Kongresu Edukacyjnego „Szkoła i rodzice – współodpowiedzialność i partnerstwo”, który odbył się 9 grudnia w Warszawie. Organizatorem konferencji było Stowarzyszenie Przyjazna Szkoła, którego celem jest stałe polepszanie warunków i jakości kształcenia oraz wychowania dzieci i młodzieży w Polsce na wszystkich poziomach edukacji oraz nowoczesna, skuteczna edukacja dla dorosłych.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie