Teatr wspiera relacje

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Edukacja to relacja - to hasło nabrało szczególnego znaczenia w czasach pandemii, kiedy kontakty społeczne zostały zaburzone. Strach przed wirusem, dystans społeczny, trwające długimi miesiącami zdalne nauczanie i niepewność związana z powrotem (a raczej powrotami) do stacjonarnej nauki sprawiły, że budowanie relacji w szkole stało się ogromnym wyzwaniem.

Jako pedagożka teatru od 15 lat wspomagam dzieci, młodzież i dorosłych w procesie budowania relacji na linii uczniowie - nauczyciele - rodzice. Moim narzędziem jest teatr rozumiany jako połączenie wszystkich sztuk i będący okazją do mówienia o ważnych dla nas tematach. Wspólne twórcze działania, czasami oparte na bardzo prostych zadaniach, w których każda osoba może ujawnić swój potencjał. Wykonuje się je indywidualne, w małych zespołach lub w dużej grupie, dzięki czemu można w różnych warunkach trenować umiejętności społeczne.

Bardzo ważne w tej pracy jest naprzemienne wchodzenie w rolę twórcy i widza, co pozwala z jednej strony na twórcze działanie i doświadczanie na własnej skórze, a z drugiej na uważne obserwowanie, dzielenie się refleksjami, zderzanie różnych punktów widzenia i próba zrozumienia ich.

Teatr pozwala dostrzec się nawzajem, poznać się, być bliżej siebie samego i innych. O tym opowiadałam więcej podczas wystąpienia na konferencji INSPIR@CJE 2021. Zapraszam do oglądania:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2021 odbyła się w Warszawie w dniach 25-26 września 2021 r. Uczestniczyło w nich blisko 300 nauczycieli z całego kraju. Organizatorami były: Think Global sp. z o.o., Fundacja Think! i Edunews.pl. Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP.
Partnerzy: Amazon, Samsung, Cartoon Network, Learnetic, Skriware, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, ZłotyNauczyciel.pl, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Wszystkim Partnerom dziękujemy za wsparcie tego wydarzenia edukacyjnego.

 

Notka o autorce: Magdalena Szpak jest pedagożką teatru, trenerką i menedżerką kultury. Współtworzy Dział Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, gdzie pracuje nad rozwojem programu Teatroteka Szkolna. Program składa się z portalu www.teatrotekaszkolna.pl oraz szkoleń i inicjatyw dla nauczycieli, którzy widzą potencjał w wykorzystywaniu teatru w szkole. Założycielka i członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie