Teatr wspiera relacje

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Edukacja to relacja - to hasło nabrało szczególnego znaczenia w czasach pandemii, kiedy kontakty społeczne zostały zaburzone. Strach przed wirusem, dystans społeczny, trwające długimi miesiącami zdalne nauczanie i niepewność związana z powrotem (a raczej powrotami) do stacjonarnej nauki sprawiły, że budowanie relacji w szkole stało się ogromnym wyzwaniem.

Jako pedagożka teatru od 15 lat wspomagam dzieci, młodzież i dorosłych w procesie budowania relacji na linii uczniowie - nauczyciele - rodzice. Moim narzędziem jest teatr rozumiany jako połączenie wszystkich sztuk i będący okazją do mówienia o ważnych dla nas tematach. Wspólne twórcze działania, czasami oparte na bardzo prostych zadaniach, w których każda osoba może ujawnić swój potencjał. Wykonuje się je indywidualne, w małych zespołach lub w dużej grupie, dzięki czemu można w różnych warunkach trenować umiejętności społeczne.

Bardzo ważne w tej pracy jest naprzemienne wchodzenie w rolę twórcy i widza, co pozwala z jednej strony na twórcze działanie i doświadczanie na własnej skórze, a z drugiej na uważne obserwowanie, dzielenie się refleksjami, zderzanie różnych punktów widzenia i próba zrozumienia ich.

Teatr pozwala dostrzec się nawzajem, poznać się, być bliżej siebie samego i innych. O tym opowiadałam więcej podczas wystąpienia na konferencji INSPIR@CJE 2021. Zapraszam do oglądania:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2021 odbyła się w Warszawie w dniach 25-26 września 2021 r. Uczestniczyło w nich blisko 300 nauczycieli z całego kraju. Organizatorami były: Think Global sp. z o.o., Fundacja Think! i Edunews.pl. Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP.
Partnerzy: Amazon, Samsung, Cartoon Network, Learnetic, Skriware, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, ZłotyNauczyciel.pl, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Wszystkim Partnerom dziękujemy za wsparcie tego wydarzenia edukacyjnego.

 

Notka o autorce: Magdalena Szpak jest pedagożką teatru, trenerką i menedżerką kultury. Współtworzy Dział Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, gdzie pracuje nad rozwojem programu Teatroteka Szkolna. Program składa się z portalu www.teatrotekaszkolna.pl oraz szkoleń i inicjatyw dla nauczycieli, którzy widzą potencjał w wykorzystywaniu teatru w szkole. Założycielka i członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie