Teatr wspiera relacje

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Edukacja to relacja - to hasło nabrało szczególnego znaczenia w czasach pandemii, kiedy kontakty społeczne zostały zaburzone. Strach przed wirusem, dystans społeczny, trwające długimi miesiącami zdalne nauczanie i niepewność związana z powrotem (a raczej powrotami) do stacjonarnej nauki sprawiły, że budowanie relacji w szkole stało się ogromnym wyzwaniem.

Jako pedagożka teatru od 15 lat wspomagam dzieci, młodzież i dorosłych w procesie budowania relacji na linii uczniowie - nauczyciele - rodzice. Moim narzędziem jest teatr rozumiany jako połączenie wszystkich sztuk i będący okazją do mówienia o ważnych dla nas tematach. Wspólne twórcze działania, czasami oparte na bardzo prostych zadaniach, w których każda osoba może ujawnić swój potencjał. Wykonuje się je indywidualne, w małych zespołach lub w dużej grupie, dzięki czemu można w różnych warunkach trenować umiejętności społeczne.

Bardzo ważne w tej pracy jest naprzemienne wchodzenie w rolę twórcy i widza, co pozwala z jednej strony na twórcze działanie i doświadczanie na własnej skórze, a z drugiej na uważne obserwowanie, dzielenie się refleksjami, zderzanie różnych punktów widzenia i próba zrozumienia ich.

Teatr pozwala dostrzec się nawzajem, poznać się, być bliżej siebie samego i innych. O tym opowiadałam więcej podczas wystąpienia na konferencji INSPIR@CJE 2021. Zapraszam do oglądania:

***

Konferencja INSPIR@CJE 2021 odbyła się w Warszawie w dniach 25-26 września 2021 r. Uczestniczyło w nich blisko 300 nauczycieli z całego kraju. Organizatorami były: Think Global sp. z o.o., Fundacja Think! i Edunews.pl. Partner merytoryczny: Superbelfrzy RP.
Partnerzy: Amazon, Samsung, Cartoon Network, Learnetic, Skriware, Wydawnictwo Pedagogiczne Operon, ZłotyNauczyciel.pl, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Wszystkim Partnerom dziękujemy za wsparcie tego wydarzenia edukacyjnego.

 

Notka o autorce: Magdalena Szpak jest pedagożką teatru, trenerką i menedżerką kultury. Współtworzy Dział Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, gdzie pracuje nad rozwojem programu Teatroteka Szkolna. Program składa się z portalu www.teatrotekaszkolna.pl oraz szkoleń i inicjatyw dla nauczycieli, którzy widzą potencjał w wykorzystywaniu teatru w szkole. Założycielka i członkini Stowarzyszenia Pedagogów Teatru.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jest jeszcze jeden problem, o którym wiadomo od zawsze, ale nikt nie chce się nim zajac. Otóż przydz...
Ppp napisał/a komentarz do Zapominamy! Jak zatem zapamiętać?
Opis zjawiska bardzo dobry, brakuje tylko najważniejszego elementu: zaznaczenia konieczności REFLEKS...
Ppp napisał/a komentarz do Jak skutecznie się uczyć?
W wyniku pracy nad sobą człowiek może się zmienić, ale TYLKO DO PEWNEGO STOPNIA. Jak ktoś jest w jak...
Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje
Ppp napisał/a komentarz do O poczuciu przynależności do szkoły
Jak człowiek uwierzy, że "przynależy", a potem zostanie wyrzucony - wtedy dopiero jest problem! Post...
Tadeusz napisał/a komentarz do Myślenie wolne i szybkie w praktyce edukacyjnej
Czytając ten artykuł nie mogę oprzeć się wrażeniu, że został wygenerowany przez sztuczną inteligencj...
Przypominam że oceny jeszcze nie zostały ze szkół usunięte, a bez tego te porady nie mają sensu, cho...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie