O ruchu w edukacji. Edukacja w ruchu

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

O ruchu w szkole mówimy często w kontekście wychowania fizycznego, a zapominamy jak ważny jest na co dzień, w życiu i w trakcie uczenia się.

Uczenie się i myślenie nierozerwalnie związane jest z ruchem. To nasze ewolucyjne dziedzictwo. Procesy zapamiętywania, zaangażowanie uwagi, uczenie się, podejmowanie decyzji od zarania dziejów człowieka związane były z ruchem i przestrzenią. Mózg ewoluował dla ruchu i przemieszczania się.

Tymczasem wymyśliliśmy szkołę, a uczniów i uczennice posadziliśmy w ławkach. Uwierzyliśmy, że pozycja siedząca sprzyja myśleniu, a spokojne siedzenie ze wzrokiem skierowanym na nauczyciela jest równoznaczne ze skupieniem uwagi.

Natura nie wymyśliłaby szkoły w ten sposób!

Dzieci, które przychodzą do pierwszej klasy zwykle pragną dobrze wywiązać się z nowej roli. Rano słyszą od rodziców - Bądź grzeczny! Słuchaj pani!

Co jednak ma począć mały człowiek, gdy potrzeba ruchu jest tak duża, że pomimo starań i wysiłku wkładanego w słuchanie, nie może skupić uwagi na lekcji?

Prowadząc zajęcia w ławkach hamujemy naturalną potrzebę ruchu, a wymagając od dzieci zachowania statycznej pozycji ciała, marnujemy ich energię, którą mogłyby włożyć w działanie. Lekarze biją na alarm, że siedzący tryb życia nas zabija, ale to nie powstrzymuje przed trenowaniem dzieci do siedzącego trybu życia od najmłodszych lat.

Bardzo dużo wiemy na temat procesów uczenia się.

Wiemy, że najlepiej uczymy się przez przeżywanie, z użyciem wyobraźni, w ruchu, we współpracy z innymi, przez samodzielne działania, projekty...

Wiemy?

To dlaczego sale szkolne w znakomitej większości wyglądają tak samo, z rzędami stolików przodem do tablicy?

Czy tak wygląda przestrzeń sprzyjająca procesom uczenia się?

Dzieciństwo jest zbyt krótkie, by spędzić je siedząc na krześle, przodem do tablicy, plecami do rówieśników.

Ten opis rzeczywistości szkolnej wypadł może szaro i smutno, jednak jest mnóstwo sposobów na to, by wprowadzić ruch do procesu uczenia się. Nie wystarczy biegane dyktando od czasu do czasu. Trzeba to zrobić w sposób przemyślany i systematyczny. Zapraszam na moje wystąpienie podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2024:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 marca 2024 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2024 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP / Superbelfrzy Mini.

Partnerem głównym konferencji była firma Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: Eduko, Fundacja Medicover & FitSchool, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Moje Bambino, Nowa Era, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, FAST Heroes, IT Edu.

Więcej informacji o konferencjach w zakładce Wydarzenia na edunews.pl.

 

Notka o autorce: Wiesława Mitulska jest wieloletnią nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej im. gen. J. H. Dąbrowskiego w Słupi Wielkiej, terapeutką pedagogiczną, edukatorką, mentorką i trenerką. Pracowała z dziećmi bez ocen, podręczników i ćwiczeń, według autorskiego programu Ruch, zabawa, nauka. Autorka bloga Mamy w planie kodowanie oraz strony Pomysłowa szkoła domowa. Współpracowała z Fundacją CEO w zakresie wprowadzania oceny kształtującej i OK zeszytu. Ambasadorka ruchu Wiosna Edukacji i ekspertka Fundacji Plan Daltoński. Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie