Relacja, współpraca i aktywność, czyli jak zachęcić nastolatki do działań prospołecznych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Co roku wyruszam w ekscytującą podróż z uczniami klas ósmych SP. Poznajemy się przeważnie dopiero w klasie 8, bo prawie niczego innego już nie uczę poza WOS. Zajmuje mi około miesiąca nawiązanie dobrych relacji z uczniami i zainteresowanie większości tym przedmiotem oraz zdobycie sporej ekipy dziewczyn i chłopaków do współpracy ze mną w Samorządzie szkolnym. Co roku świetnie się bawię i uczę od nich coraz to nowych rzeczy. Tak jest już od 2017 roku. Opowiem, jak się do tego dochodzi.

Podstawą tej dobrej relacji z uczniami jest: szacunek dla każdego ucznia okazywany przeze mnie w bardzo różny sposób i na każdym kroku, jasne i szczere komunikowanie moich potrzeb i odczuć podczas lekcji oraz moje zainteresowanie każdym uczniem, codzienna wnikliwa obserwacja i refleksja - kim są, czego potrzebują, żeby się dobrze czuć i rozwijać, jakie są ich blokady i ograniczenia.

Zasadniczą formą pracy na lekcjach WOS-u są projekty realizowane w grupach, dobieranych na bardzo różnych zasadach. Projekty są życiowe, czasem śmieszne, zawsze rozwijające umiejętności społeczne uczniów. Ważna jest też wolność wyboru, możliwość negocjacji z nauczycielem i poprawy każdej oceny. 

Z kolei podstawą mojej pracy z Samorządem klas starszych jest wspólne wymyślanie projektów i samodzielność działania młodzieży. Raczej inspirowanie niż zarządzanie. Zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia na INSPIR@CJACH 2024 – w którym podzieliłam się moimi pomysłami i praktykami do wykorzystania także w innych szkołach

***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 5-6 października 2024 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2024 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem głównym konferencji był Samsung Polska.

Partnerami konferencji byli: CanvaCentrum Kultury Filmowej im. Andrzeja WajdyEdukoFundacja Szkoła z Klasą & Asy InternetuMicrosoft & ALSO sp. z o.o., Remi sp. z o.o., Stowarzyszenie Cyfrowy DialogVanityStyle sp. z o.o. (Akademia Dobrej Enegrii Junior), Wakelet oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Współpraca: FAST HeroesSuperKid.plZłotyNauczyciel.pl.

 

Notka o autorce: Alina Idzikowska jest nauczycielką WOS i historii, muzyki, plastyki w Szkole Podstawowej nr 217 w Warszawie. Stworzyła szereg zespołów artystycznych: chór, teatr dramowy, zespoły dzieci grających na bębnach djembe, orkiestrę, zespół absolwentów. Opiekun Samorządu Szkolnego. Należy do społeczności SuperBelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie