Walka z depresją - jak dorosły może pomóc dziecku w kryzysie?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Prawie 40% wszystkich kontaktów z telefonem zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111 dotyczy zdrowia psychicznego i psychospołecznego. Wiele z nich związanych jest z depresją – poważną chorobą, która może dotknąć dzieci i młodzież, wpływając na ich codzienne funkcjonowanie. Depresja nie jest chwilowym smutkiem ani „gorszym dniem”. Diagnozę powinien postawić wyłącznie lekarz psychiatra, ponieważ wymaga ona specjalistycznego podejścia i leczenia. Warto jednak znać jej objawy, aby w porę zareagować i zapewnić dziecku odpowiednie wsparcie.

Jakie są objawy depresji u dzieci i młodzieży?

  • Wyraźnie obniżony nastrój, który utrzymuje się przez dłuższy czas
  • Utrata zainteresowań i brak przyjemności z dotychczas lubianych aktywności
  • Problemy ze snem – trudności z zasypianiem, częste wybudzanie się lub nadmierna senność
  • Zmiany w apetycie – nagły spadek lub wzrost masy ciała
  • Trudności z koncentracją i nauką, pogorszenie wyników szkolnych
  • Unikanie kontaktu z rówieśnikami, wycofanie społeczne
  • Niska samoocena, poczucie bezwartościowości
  • Myśli o śmierci, samookaleczanie, podejmowanie ryzykownych zachowań

Jeśli te objawy utrzymują się przez kilka tygodni, warto jak najszybciej skonsultować się ze specjalistą.

Jak dorosły może pomóc dziecku w kryzysie?

Dziecko zmagające się z depresją potrzebuje zrozumienia, a nie oceny. Oto co możesz zrobić:

ZAUWAŻ – Bądź czujny na zmiany w zachowaniu dziecka, zwróć uwagę na jego emocje i potrzeby.
SŁUCHAJ – Nie bagatelizuj emocji dziecka, nie przerywaj, nie oceniaj.
ROZMAWIAJ – Zadaj proste pytania: "Widzę, że coś jest nie tak. Chcesz porozmawiać?"
BĄDŹ BLISKO – Twoja obecność daje poczucie bezpieczeństwa.
SZUKAJ POMOCY – Jeśli objawy się utrzymują, skontaktuj się z psychiatrą lub psychologiem.
PRZYPOMNIJ O TELEFONIE ZAUFANIA – Pod numerem 116 111 dzieci i młodzież mogą anonimowo i bezpłatnie porozmawiać o swoich problemach.

Nie ignorujmy objawów – każda rozmowa może uratować życie

Depresję można leczyć. Jeśli zauważysz, że dziecko w Twoim otoczeniu zmaga się z trudnościami, nie zostawiaj go samego. Twoja uważność i wsparcie mogą być pierwszym krokiem do poprawy jego samopoczucia i zdrowia.

Nie każde problemy ze zdrowiem psychicznym to depresja

Nie wszystkie trudne emocje czy gorsze samopoczucie oznaczają depresję. Czasami obniżony nastrój, stres czy problemy z koncentracją mogą wynikać z przemęczenia, trudnych sytuacji życiowych lub braku wsparcia. W takich przypadkach pomocna może być rozmowa z psychologiem, pedagogiem szkolnym lub terapeutą. Ważne jest, aby nie lekceważyć sygnałów ostrzegawczych, ale też nie diagnozować samodzielnie. Warto skonsultować się ze specjalistą, który pomoże zrozumieć sytuację i dobrać odpowiednie wsparcie. Czasami powodem obniżonego nastroju może być doświadczenie negatywnych przeżyć, takich jak przemoc.

Przemoc a zdrowie psychiczne – jak wpływa na dzieci i młodzież?

Dzieci, które doświadczyły przemocy fizycznej, emocjonalnej lub były świadkami agresji w rodzinie, są znacznie bardziej narażone na rozwój depresji i zachowań autodestrukcyjnych. Co piąty nastolatek (22%) dokonał samookaleczenia, a co jedenasty (9%) miał próbę samobójczą. Najsilniejszy wpływ na samookaleczenia ma przemoc rówieśnicza, natomiast doświadczenie wykorzystywania seksualnego z kontaktem fizycznym znacząco zwiększa ryzyko prób samobójczych.

Badania przeprowadzone na zlecenie WHO pokazały silną korelację między negatywnymi doświadczeniami z dzieciństwa a zachowaniami szkodliwymi dla zdrowia. Szczególnie wyraźny związek zaobserwowano w przypadku dzieci doświadczających przemocy psychicznej i emocjonalnego zaniedbania. Wczesne trudne doświadczenia mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak depresja, samookaleczenia czy próby samobójcze. Dlatego tak ważne jest, byśmy jako dorośli uważnie słuchali dzieci, dostrzegali sygnały i zapewniali im realne wsparcie – przekonuje Renata Szredzińska, prezeska Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

23 lutego obchodzimy Światowy Dzień Walki z Depresją.

 

(Źródło: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie