Dzieci, reklamy, edukacja młodych konsumentów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edukacja finansowaDzieci i młodzież są ważną grupą docelową branży reklamowej. Reklama od najmłodszych lat kształtuje postawy konsumenckie. Przekłada się to wprost na zachowania młodzieży i młodych dorosłych na rynku. To dlatego tak istotna jest rola szkoły i edukacji konsumenckiej, zwłaszcza w wymiarze edukacji młodych konsumentów finansowych.
 
Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży rozpoczęła realizację ogólnopolskiego programu edukacji młodych konsumentów finansowych „W dorosłe życie bez długów”. Jest to kontynuacja pilotażowej edycji programu realizowanej w ubiegłym roku. Realizacja programu możliwa jest dzięki wsparciu finansowemu Narodowego Banku Polskiego. Odpowiednie przygotowanie młodzieży do samodzielności życiowej może pomóc uniknąć wielu kłopotów finansowych, na które są narażeni ze względu na wszechobecną presję konsumpcyjną.

Jednym z obszarów, którymi zajmują się edukatorzy z fundacji jest reklama skierowana do młodych odbiorców. Zaznaczają jednak, że program nie powstał, aby uczeń przestał oglądać reklamy, lecz by zdobył umiejętność świadomego planowania życia.

W dyskusjach dotyczących spraw etycznych związanych z działalnością reklamową często podnoszona jest sprawa reklam adresowanych wyłącznie do najmłodszych. Dzieci są świetnymi odbiorcami reklam i znaczącą grupą potencjalnych konsumentów. Jednak tworzenie reklam skierowanych bezpośrednio do dzieci budzi – jak wynika z najnowszych badań CBOS - różnego rodzaju zastrzeżenia, nie tylko natury etycznej.
 
reklama skierowana do dzieci
Czy, Pana(i) zdaniem, robienie reklam skierowanych specjalnie do dzieci jest właściwe czy też niewłaściwe?

Ogromna większość ankietowanych (80%, od roku 1997 wzrost o 20 punktów) uważa, że robienie reklam kierowanych specjalnie do dzieci jest niewłaściwe, przy czym ponad dwie piąte (44%) wyraża tę opinię w sposób zdecydowany. Co ósmy respondent (13%, spadek o 16 punktów) nie widzi nic złego w tego typu reklamach.

Nie ma co ukrywać, że wśród zalewu reklam widocznych w polskiej przestrzeni publicznej, znajdzie się wiele kampanii reklamowych, które będą nakłaniać młodzież do określonych zakupów. W sumie nie ma nic w tym złego – taki jest przecież cel reklamy. Ale dobrze byłoby, aby adresat reklamy – bez względu na wiek, wiedział, że przekaz do niego kierowany nie koniecznie zawsze musi być prawdziwy i że trzeba często w życiu mówić: „sprawdzam“. Zwłaszcza na zakupach.

Program "W dorosłe życie bez długów" jest realizowany w szkołach zawodowych i technikach w Gdańsku, Łodzi i w Warszawie. Głównym odbiorcą programu jest 2200 uczniów techników oraz szkół zawodowych w wieku 16-19 lat. Do uczniów z tego rodzaju szkół nie była do tej pory kierowana praktycznie żadna oferta dotycząca edukacji finansowej (wyłączając inicjatywy lokalne). Wielu z nich bezpośrednio po ukończeniu szkoły średniej wkracza na rynek pracy i zaczyna zarabiać pierwsze pieniądze lub też rozpoczyna studia poza miejscem zamieszkania, co wiąże się często z kredytami i dodatkowymi wydatkami. Choćby z tych powodów młodzi ludzie powinni posiadać umiejętności pozwalające im sprawnie i mądrze gospodarować osobistymi finansami. Odbiorcą pośrednim będzie z kolei 60 nauczycieli, którzy będą prowadzić zajęcia z uczniami poświęcone kształceniu kompetencji finansowych.

W portalu edukacjakonsumencka.pl, organizatorzy programu „W dorosłe życie bez długów“ zamieścili bogate zasoby przydatnej wiedzy i informacji skierowane do młodych konsumentów finansowych. Znaleźć tam można również blok poświęcony reklamie.

Prezentowane dane pochodzą z badań „Aktualne problemy i wydarzenia” zrealizowanych w latach 1996–2011 na reprezentatywnej próbie losowej dorosłych Polaków.
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)   
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie