Jakiej wiedzy finansowej potrzebujemy?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jakiej wiedzy finansowej potrzebujemy? W mediach dużo jest ostatnio publikacji poświęconych rynkom finansowym. Szalejący Franek, recesja, turbulencje na rynkach, panika na giełdzie, przecena akcji, obniżenie ratingu, deficyt, dług publiczny... Dużo określeń i terminów, które dla większości osób są niezrozumiałe, chociaż niosą ze sobą wiele przykrych konsekwencji. Czy to oznacza, że nie przejmujemy się sytuacją?PHOTO: SXC.HU

Zawsze, gdy media zaczynają częściej mówić o kryzysie finansowym i kłopotach gospodarczych, warto poświęcić trochę czasu, aby dowiedzieć się czegoś więcej o świecie finansów. Tak się składa, że choćbyśmy nawet nie byli bezpośrednio zaangażowani w działania rynków finansowych (inwestując nasze oszczędności w wybrane produkty finansowe), i tak skutki kryzysu mogą nas dotknąć. Na przykład, gdy wzięliśmy kredyt na zakup nieruchomości w walucie obcej. Także wtedy, gdy rośnie inflacja, albo gdy nasze państwo jest nadmiernie zadłużone i musi podjąć bardziej zdecydowane kroki, aby „zdobyć“ pieniądze na funkcjonowanie. Zazwyczaj w tym ostatnim przypadku oznacza to podwyżki podatków, czyli różne formy przerzucenia odpowiedzialności za decyzje polityków na barki społeczeństwa.

Warto zadać sobie pytanie, jakiej wiedzy potrzebujemy, aby czuć się bezpieczniej wobec zawirowań w świecie finansów, ale i na co dzień, zwłaszcza gdy oszczędzamy przez dłuższy czas pieniądze na określony cel. Specjaliści od edukacji finansowej z Nowej Zelandii (Biuro Komisarza ds. Emerytury), opracowali prosty model pokazujący, jakie umiejętności i komepetencje powinniśmy posiadać, aby sobie poradzić finansowo w życiu.

(C) EDUNEWS.PL

Wiedza finansowa jest nam niezbędna na co dzień, jeśli zależy nam na stabilnej sytuacji finansowej i powiększaniu naszego majątku. Można się finansów osobistych uczyć na błędach, ale akurat są to bardzo kosztowne błędy. Z powyższego grafu wynika, że powinniśmy rozwijać wiele umiejętności związanych z codziennymi sytuacjami finansowymi. Gdzie warto szukać wiedzy ze świata finansów podanej w prosty sposób? Można na przykład zajrzeć pod następujące adresy:

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych www.EconomicEducator.eu)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie