Pieniądze – ich zarabianie, oszczędzanie, pomnażanie to w szkole wciąż temat traktowany zbyt pobocznie, jak na jego rangę w codziennym życiu. Umiejętności i wiedza związana z finansami wydaje się często odległa i zbyt trudna do opanowania. To jednak do pewnego stopnia stereotyp, który warto przełamywać – nie tylko na lekcji przedsiębiorczości.
Choć mądrość ludowa głosi, że pieniądze szczęścia nie dają, trudno wyobrazić sobie bez nich spokojny byt. Edukacja finansowa w dzisiejszej dobie wyrasta na jeden z filarów wiedzy niezbędnej, by osiągnąć zawodową i osobistą satysfakcję. Dotyczy ona zarówno młodego, jak i starszego pokolenia, gdyż – jak odsłonił to ogólnoświatowy kryzys na rynkach finansowych w ostatnim czasie – niewiedza w tym zakresie może każdego z nas drogo kosztować.
Jak wynika z badań prowadzonych od kilku lat przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy, na pytanie o źródła informacji o sposobach oszczędzania prawie połowa (46%) ankietowanych wskazała na własną intuicję (w 2009 roku było to 57%), a co czwarty czerpie informacje od rodziny i znajomych (20%) lub z reklamy (19%). Wynika stąd, że zbyt rzadko korzystamy z dostępnych choćby w internecie źródeł rzetelnej informacji o kwestiach związanych z finansami. Może to negatywnie odbić się na naszej świadomości w zakresie zarządzania swymi dochodami i wydatkami lub spowodować zbyt nieroztropne korzystanie z narzędzi finansowych oferowanych przez banki.
W jaki sposób możemy wspierać naszych uczniów, by ich kompetencje w tej dziedzinie wzrastały? Dobrym pomysłem może być włączenie się w akcję Tydzień dla Oszczędzania 2011 (strona projektu www.tdo.edu.pl), w której uczniowie szkół ponadpodstawowych wezmą udział w specjalnie przygotowanych lekcjach o oszczędzaniu. Dowiedzą się z niej wielu praktycznych informacji związanych z zarządzaniem swoim budżetem, rozsądnym zadłużaniem się i sposobach zyskownego inwestowania. Nauczyciel może zaproponować im także dwa projekty, dzięki którym uczniowie zgromadzą informacje na wybrany temat i przekażą tę wiedzę w twórczy sposób swoim rówieśnikom.
Jakie korzyści odnieść może w takim projekcie szkoła? Po pierwsze – zyskuje dostęp do ciekawych, przygotowanych przez ekspertów materiałów edukacyjnych, które służą za gotowy do wykorzystania na lekcji zbiór zadań i ćwiczeń dla uczniów. Na portalu www.tdo.edu.pl znajduje się dodatkowo nie tylko wiele wartościowych merytorycznie tekstów ze świata finansów, które zainteresować mogą dorosłych (także rodziców), ale również atrakcyjny zbiór multimediów, obrazujący w przystępny sposób pojęcia związane z finansami.
Kształcenie bardziej świadomych konsumentów, osób umiejących pomnażać swój majątek poprzez umiejętne nim gospodarowanie to zadanie zarówno dla rodziców, jak i dla szkoły. Jeśli jako dorośli pokażemy uczniom, jak budować swoje kompetencje z zakresu zarządzania finansami, przy okazji samym poszerzając w tym zakresie swoją wiedzę, dajemy im przykład i wsparcie, by poradzili sobie z rzeczywistymi wyzwaniami, które czekają ich w dojrzałym życiu.
Akcja „Tydzień dla Oszczędzania” organizowana jest w ramach obchodzonego 31 października Światowego Dnia Oszczędzania. Aby zarejestrować szkołę do akcji TdO 2011, prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego na stronie www.tdo.edu.pl do 15 października, wydrukowanie go, podpisanie i odesłanie faksem na nr 22/875 85 40 w. 102.
Organizatorem akcji "Tydzień dla Oszczędzania" jest Fundacja Kronenberga.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych www.EconomicEducator.eu).