Ta wiedza potrzebna jest każdemu

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pieniądze – ich zarabianie, oszczędzanie, pomnażanie to w szkole wciąż temat traktowany zbyt pobocznie, jak na jego rangę w codziennym życiu. Umiejętności i wiedza związana z finansami wydaje się często odległa i zbyt trudna do opanowania. To jednak do pewnego stopnia stereotyp, który warto przełamywać – nie tylko na lekcji przedsiębiorczości.PHOTO: SXC.HU

Choć mądrość ludowa głosi, że pieniądze szczęścia nie dają, trudno wyobrazić sobie bez nich spokojny byt. Edukacja finansowa w dzisiejszej dobie wyrasta na jeden z filarów wiedzy niezbędnej, by osiągnąć zawodową i osobistą satysfakcję. Dotyczy ona zarówno młodego, jak i starszego pokolenia, gdyż – jak odsłonił to ogólnoświatowy kryzys na rynkach finansowych w ostatnim czasie – niewiedza w tym zakresie może każdego z nas drogo kosztować.

Jak wynika z badań prowadzonych od kilku lat przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy, na pytanie o źródła informacji o sposobach oszczędzania prawie połowa (46%) ankietowanych wskazała na własną intuicję (w 2009 roku było to 57%), a co czwarty czerpie informacje od rodziny i znajomych (20%) lub z reklamy (19%). Wynika stąd, że zbyt rzadko korzystamy z dostępnych choćby w internecie źródeł rzetelnej informacji o kwestiach związanych z finansami. Może to negatywnie odbić się na naszej świadomości w zakresie zarządzania swymi dochodami i wydatkami lub spowodować zbyt nieroztropne korzystanie z narzędzi finansowych oferowanych przez banki.

W jaki sposób możemy wspierać naszych uczniów, by ich kompetencje w tej dziedzinie wzrastały? Dobrym pomysłem może być włączenie się w akcję Tydzień dla Oszczędzania 2011 (strona projektu www.tdo.edu.pl), w której uczniowie szkół ponadpodstawowych wezmą udział w specjalnie przygotowanych lekcjach o oszczędzaniu. Dowiedzą się z niej wielu praktycznych informacji związanych z zarządzaniem swoim budżetem, rozsądnym zadłużaniem się i sposobach zyskownego inwestowania. Nauczyciel może zaproponować im także dwa projekty, dzięki którym uczniowie zgromadzą informacje na wybrany temat i przekażą tę wiedzę w twórczy sposób swoim rówieśnikom.

Jakie korzyści odnieść może w takim projekcie szkoła? Po pierwsze – zyskuje dostęp do ciekawych, przygotowanych przez ekspertów materiałów edukacyjnych, które służą za gotowy do wykorzystania na lekcji zbiór zadań i ćwiczeń dla uczniów. Na portalu www.tdo.edu.pl znajduje się dodatkowo nie tylko wiele wartościowych merytorycznie tekstów ze świata finansów, które zainteresować mogą dorosłych (także rodziców), ale również atrakcyjny zbiór multimediów, obrazujący  w przystępny sposób pojęcia związane z finansami.

Kształcenie bardziej świadomych konsumentów, osób umiejących pomnażać swój majątek poprzez umiejętne nim gospodarowanie to zadanie zarówno dla rodziców, jak i dla szkoły. Jeśli jako dorośli pokażemy uczniom, jak budować swoje kompetencje z zakresu zarządzania finansami, przy okazji samym poszerzając w tym zakresie swoją wiedzę, dajemy im przykład i wsparcie, by poradzili sobie z rzeczywistymi wyzwaniami, które czekają ich w dojrzałym życiu.

Akcja „Tydzień dla Oszczędzania” organizowana jest w ramach obchodzonego 31 października Światowego Dnia Oszczędzania. Aby zarejestrować szkołę do akcji TdO 2011, prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego na stronie www.tdo.edu.pl do 15 października, wydrukowanie go, podpisanie i odesłanie faksem na nr 22/875 85 40 w. 102.

Organizatorem akcji "Tydzień dla Oszczędzania" jest Fundacja Kronenberga.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych www.EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie