Edukacja nie musi być nudna. Wiele zależy od formy, w której przekazywana jest wiedza. Im bliższa jest ona oczekiwaniom uczących się, tym nauka może być ciekawsza i bardziej angażująca. Im więcej łączenia zabawy i edukacji, tym lepiej dla edukacji – z takim założeniem realizowany był w gimnazjach Warszawy projekt Finanse.mp3. Wczoraj poznaliśmy jego laureatów.
Konkurs był w tym roku przeznaczony dla uczniów gimnazjów z Warszawy. Zwycięzcą konkursu został Paweł Piekarski - uczeń klasy III w gimnazjum nr 40 im. Żołnierzy Armii Krajowej Grupy Bojowej "Krybar", przy ul. Drewnianej 8 w Warszawie.
Celem tego pilotażowego projektu, organizowanego przez Fundację Teraz Edukacja, było sprawdzenie możliwości prowadzenia w szkołach projektów edukacji konsumenckiej opartych na wykorzystaniu popularnych przenośnych urządzeń – multimedialnych odtwarzaczy MP3. Trudno znaleźć jest na ulicy ucznia, w którego uszach nie znajdują się słuchawki, w których słychać dźwięki nie tylko muzyki, ale również radia, audiobooków, czy specjalnie przygotowywanych nagrań – podkastów.
Popularność tych urządzeń zachęca wprost do rozwijania projektów edukacyjnych w formie krótkich nagrań tematycznych, praktycznie z każdej dziedziny wiedzy. Te krótkie nagrania są na świecie już jedną z najbardziej nowoczesnych i efektywnych pomocy dydaktycznych, chociaż do szkół przebijają się dość powoli. Warto promować tę formę edukacji, choćby dlatego, że jest ona stosunkowo łatwa do realizacji przez samych nauczycieli. Odpowiednio przygotowane przez nich materiały, mogą szybko docierać do wszystkich uczniów, czy to poprzez odtwarzacze, czy komputery i strony internetowe. Można łączyć w ten sposób edukację i zabawę; uczenie przez zabawę należy do jednych z najbardziej skutecznych metod edukacji na różnych poziomach kształcenia, o czym może świadczyć popularność wielu projektów edutainment.
Celem tego pilotażowego projektu, organizowanego przez Fundację Teraz Edukacja, było sprawdzenie możliwości prowadzenia w szkołach projektów edukacji konsumenckiej opartych na wykorzystaniu popularnych przenośnych urządzeń – multimedialnych odtwarzaczy MP3. Trudno znaleźć jest na ulicy ucznia, w którego uszach nie znajdują się słuchawki, w których słychać dźwięki nie tylko muzyki, ale również radia, audiobooków, czy specjalnie przygotowywanych nagrań – podkastów.
Popularność tych urządzeń zachęca wprost do rozwijania projektów edukacyjnych w formie krótkich nagrań tematycznych, praktycznie z każdej dziedziny wiedzy. Te krótkie nagrania są na świecie już jedną z najbardziej nowoczesnych i efektywnych pomocy dydaktycznych, chociaż do szkół przebijają się dość powoli. Warto promować tę formę edukacji, choćby dlatego, że jest ona stosunkowo łatwa do realizacji przez samych nauczycieli. Odpowiednio przygotowane przez nich materiały, mogą szybko docierać do wszystkich uczniów, czy to poprzez odtwarzacze, czy komputery i strony internetowe. Można łączyć w ten sposób edukację i zabawę; uczenie przez zabawę należy do jednych z najbardziej skutecznych metod edukacji na różnych poziomach kształcenia, o czym może świadczyć popularność wielu projektów edutainment.
W konkursie „Finanse.mp3” uczestnicy – uczniowie warszawskich szkół gimnazjalnych – mieli za zadanie stworzyć krótkie, nie dłuższe niż dwuminiutowe nagranie: wywiad, sondę uliczną, piosenkę, albo mini–słuchowisko dotyczące zagadnień o tematyce finansowej (formuła była dowolna). Na potrzeby projektu zostały zorganizowane specjalne lekcje poświęcone planowaniu wydatków, oszczędzaniu i zarządzaniu własnymi zasobami finansowymi, a także uruchomiona została strona internetowa www.edukacjakonsumencka.pl, na której młodzież mogła znaleźć wiele informacji i porad adresowanych do młodych (i starszych) konsumentów finansowych.
Początkowo uczniowie byli zaskoczeni, że można uczyć się korzystając z ich ulubionych odtwarzaczy. Ale ostatecznie w konkursie wzięło udział ponad 1000 uczniów z Warszawy. Gimnazjaliści przysłali wiele interesujących nagrań, dlatego wybór zwycięzców nie należał do najłatwiejszych.
Laureaci konkursu: I miejsce: Paweł Piekarski uczeń klasy III w gimnazjum nr 40 im. Żołnierzy AK Grupy Bojowej "Krybar", ul. Drewniana 8 w Warszawie. Nagroda – iPod Touch, 8 GB II miejsce: Tomasz Dzikliński uczeń klasy II w Gimnazjum nr 42 z Oddziałami Dwujęzycznymi, ul. Twarda 8/12 w Warszawie. Nagroda – iPod Touch, 8 GB III miejsce: Agnieszka Celuch uczennica klasy III w Gimnazjum nr 1 im. R. Schumana, ul. Tyniecka 25 w Warszawie. Nagroda iPod nano, 16 GB Wyróżnienie: Milena Kurkowska uczennica klasy III w Gimnazjum nr 2 im. Kawalerów Orderu Wojennego Virtuti Militari, ul. Narbutta 65/71 w Warszawie. Nagroda iPod Nano, 8 GB |
„Cieszymy się, że zarówno uczniowie, jak i nauczyciele z dużym entuzjazmem przyjęli tę inicjatywę edukacyjną. Z całą pewnością w przyszłym roku będziemy proponować podobne działania na polu edukacji finansowej młodzieży, a może i osób dorosłych" – mówi Agnieszka Andrzejczak, prezes Fundacji Teraz Edukacja.
Uroczyste wręczenie nagród odbędzie się w poniedziałek 21 grudnia 2009 r. o godzinie 15:00, w sali konferencyjnej przy ulicy Ciołka 12 w Warszawie. Nagrodzone nagrania zostaną umieszczone na stronie www.edukacjakonsumencka.pl.
Projekt w 2009 r. został dofinansowany ze środków finansowych M. St. Warszawy. Realizowany był pod patronatem Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacji . Realizacja projektu była wspierana również przez patrona medialnego – portal Edunews.pl.
Uroczyste wręczenie nagród odbędzie się w poniedziałek 21 grudnia 2009 r. o godzinie 15:00, w sali konferencyjnej przy ulicy Ciołka 12 w Warszawie. Nagrodzone nagrania zostaną umieszczone na stronie www.edukacjakonsumencka.pl.
Projekt w 2009 r. został dofinansowany ze środków finansowych M. St. Warszawy. Realizowany był pod patronatem Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacji . Realizacja projektu była wspierana również przez patrona medialnego – portal Edunews.pl.