Być kreatywnym jak przedszkolak

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dzieci układają z zapamiętaniem z klocków lego robota, a następnie programują go tak, by podlewał roślinkę. Lub piszą program na mały przenośny komputerek, który sprawia, że ich zbudowany z klocków tort śpiewa „happy birthday”. A wszystko dzięki pomysłom niezwykłego naukowca, który uważa, że każdy powinien być kreatywny jak przedszkolak.CC-BY-SA Knight Foundation, Flickr

Mitchel Resnick, profesor MIT, jednej z najsłynniejszych uczelni świata, Massachusetts Institute of Technology, motto swoich działań wyraził w jednym z artykułów: "Powinniśmy sprawić, by nasza szkoła, czy wręcz całe życie, bardziej przypominało przedszkole."

Słowa te wciela w życie dzięki wielu niezwykłym projektom skierowanym do dzieci i młodzieży. Powstają one w pracowni Lifelong Kindergarten w Media Lab na MIT, której Resnick przewodzi. Jego zespół stworzył klocki, które można programować i udostępnił w formie zestawów LEGO MindStormes do tworzenia mini-robotów. Jest współorganizatorem Computer Clubhouse – 100 miejsc w 20 krajach na całym świecie, gdzie młodzi ludzie wyposażeni w nowe technologie mogą uczyć się pod okiem mentorów programowania czy obsługi programów graficznych. Najnowszym projektem prof. Resnicka jest założenie strony Scratch, która w założeniu ma stać się „YouTube dla interaktywnych mediów”. To portal, gdzie po zalogowaniu się dzieci mogą programować i dzielić się swoimi opowieściami, grami i animacjami, posługując się niezwykle przyjaznym i intuicyjnym w obsłudze interfejsem.

W wywiadzie, który możemy przeczytać we wrześniowym wydaniu magazynu „Focus”, prof. Resnick przedstawia swój pogląd na temat edukacji: najważniejszym jej celem jest wychowywać ludzi na kreatywnych myślicieli. Postuluje, by odejść od uczenia pamięciowego, a szkołę zorganizować na wzór przedszkola, w którym dzieci działają, tworzą, rysują, budują, opowiadają. Ten model kreatywnej aktywności należy przenieść na wyższe szczeble edukacji, dając młodym ludziom zamiast farb i nożyczek - nowe technologie.

Profesor Resnick w licznych publikacjach powtarza twierdzenie, że należy dzieci zachęcać do bawienia się za pomocą komputerów.  W przyszłości powinni oni twórczo wykorzystywać nowe technologie, wymyślając dla nich nowe funkcje. Dzięki takim ćwiczeniom w dorosłym życiu posiądą nawyk szukania nowych rozwiązań, re-odkrywania informacji i nowych idei. To umiejętności niezwykle potrzebne, aby odnaleźć się w świecie, w którym komputery stają się narzędziem o niespotykanym i trudnym do przewidzenia potencjale zastosowań. I w którym kreatywność stanie się najbardziej poszukiwaną cechą osobowości na rynku pracy.

Najważniejsze jest, by dać dzieciom i młodzieży narzędzia, które w angażujący i zabawowy sposób przybliżą im kwestie związane z informatyką, matematyką czy fizyką. Aby odkrywali i tworzyli wiedzę i rozumienie świata poprzez działanie, współpracę z innymi, podejmowanie kolejnych prób. Jak pisze profesor: gdy dzieci odkryją komputer jako uniwersalny materiał konstrukcyjny, będą chciały rozszerzać jego zastosowania edukacyjne i kreacyjne. A to najprostsza droga do rozwoju osobistych kompetencji, sukcesu zawodowego i mówiąc szerzej – zmian społecznych w różnych jego obszarach.

(Źródło: Focus 09/2011, opr. własne)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie