Edukacja w Polsce nie dla pracy?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

jakość edukacjiJak wynika z Raportu o Rozwoju Społecznym UNDP – Edukacja dla pracy – szkoły w Polsce uczą dużo, lecz nie przygotowują dobrze do życia zawodowego, zbyt wolno reagując na zmiany na rynku pracy i kształcąc pracowników w zawodach, na które nie ma zapotrzebowania. W rezultacie doświadczamy wysokiego bezrobocia wśród młodzieży, które może dalej pogłębiać się.

 

Głównym celem raportu Edukacja dla Pracy było przedstawienie rekomendacji dotyczących lepszego dostosowania systemu kształcenia do potrzeb rynku pracy w Polsce. Jego autorzy analizowali zależności pomiędzy systemem edukacji a rynkiem pracy, badali kierunki rozwoju popytu na pracę oraz funkcjonowanie polskiego systemu edukacji, zwłaszcza pod kątem przygotowania absolwentów do wejścia na globalny lub krajowy rynek pracy.

Wyniki badań UNDP potwierdzają oceny opinii publicznej wyrażone kilka miesięcy temu w badaniach CBOS „Czy warto się uczyć?” i „Społeczny wizerunek polskiej edukacji”. Choć coraz więcej z nas wie, że wiedza opłaca się w życiu, większość z nas uważa, że szkoła nie uczy, jak sobie radzić w gospodarce rynkowej. Tymczasem umiejętność radzenia sobie na rynku pracy jest jedną z ważniejszych cech koncepcji edukacji przez całe życie. Ciągle bowiem zmuszeni jesteśmy doskonalić swoje kompetencje zawodowe, zgodnie z oczekiwaniami i wymaganiami pracodawców.

Jak zauważa Michał Boni, jeden z autorów raportu, edukacja w Polsce nie nadąża za zmianami na rynku. Mamy co prawda boom edukacyjny, coraz więcej Polaków chce zdobywać wiedzę i kwalifikacje zawodowe, z drugiej jednak strony uczelnie reprezentują bardzo różny poziom, zaś większość z nich praktycznie nie przygotowuje młodych ludzi do samodzielnego funkcjonowania na rynku pracy.

Autorzy opracowania uważają, że konieczna jest bardziej efektywna współpraca między samorządami, szkołami i biznesem. Należy zadbać oto, by szkoły miały dostęp do informacji o tym, jak kształtuje się zapotrzebowanie na pracowników na rynku pracy i mogły reagować z wyprzedzeniem na zmiany. Apelują o stworzenie systemu, który umożliwiłby zmianę zawodu, zwłaszcza osobom dziś mało aktywnym, a także o regularne analizy odpowiadające na pytanie, czego się uczyć, żeby mieć pracę.

Raport Edukacja dla Pracy dostępny jest na stronie UNDP.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...
Szkoła podstawowa i liceum Spark Academy w Poznaniu stosują spotkania trójstronne zamiast wywiadówki...
Ppp napisał/a komentarz do Komu pomaga ocena kształtująca?
Widzę w tym wszystkim jeden problem: dany przedmiot nie sprawia mi wielkich problemów, ale mnie nie ...
Jeśli 25% dzieci uważa, że są łamane ich prawa, to znaczy, że 75% w ogóle nie wie, że je posiada. Sa...
Problem istnieje i jest poważny. Z tym, że nie jest niczym nowym. Co najwyżej zauważanym i diagnozow...
Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie