Wakacyjne łamisłówka

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Lato. Słońce. Spacery. Plaża, łąka, góry, las. Nareszcie mamy czas na wspólne spędzanie czasu ze swoimi dziećmi, na zabawę, na relaks. Zazwyczaj czeka nas najpierw krótsza lub dłuższa podróż, w czasie której dzieci od samego niemal początku zadają nieśmiertelne pytanie: Daleko jeszcze?(C) Edunews.pl

W podróży lub na spacerach możemy wykorzystać wolny czas na zabawy słowne, które polepszą koncentrację uwagi, pamięć wzrokową i słuchową oraz piękną dykcję. W czasie jazdy samochodem, aby się nie nudzić obserwujmy pilnie drogę.

Możemy pytać dzieci o szczegóły mijanych obiektów, np.:

  • Podpytujmy, czy dziecko wie, jaką miejscowość mijamy, jakie już minęliśmy.
  • Utrwalamy znajomość znaków drogowych (jaki to znak?).
  • Sprawdźmy, czy dziecko zauważyło, ile km dzieli nas od danej miejscowości (trzeba pilnie obserwować znaki informacyjne).
  • Stojąc w korkach sumujmy cyfry z rejestracji samochodowych, zapamiętujmy całe rejestracje (spójrz, zapamiętaj, odwróć wzrok, powiedz, sprawdź).
  • Układajmy nowe słowa z innego słowa (np. z wyrazu SUPERMARKET – KRET, TREMA, RAK, MAREK itd.).
  • Budujmy listę wyrazów w dowolnej kategorii (kolory, zwierzęta, warzywa, owoce, samochody, miasta, wyrazy na wybraną literę, imiona, słodycze itd.). Każda osoba wymienia po kolei wszystkie powiedziane wyrazy od początku i dodaje na końcu swoje słowo.
  • W Tatrach możemy urządzić konkurs na zapamiętanie największej ilości zakopiańskich „ówek” (Gubałówka, Jaszczurówka, Ciągłówka, Krupówki, Chramcówki, Antałówka itd. – jest ich bardzo dużo). Jeśli wcześniej zapowiemy taką zabawę, wszyscy będą bardziej skupieni podczas zwiedzania miasta.

Inteligencję emocjonalną rozwijają zabawy dotyczące określania swoich odczuć. Oto przykłady:

  • Po kolei wszyscy uzupełniają takie zdanie: „Ja lubię…., a co ty lubisz?”. Ważne, żeby na każdego kolejka wypadła kilkakrotnie.
  • Każdy wymienia trzy fajne rzeczy, które zdarzyły mu się tego dnia.
  • Kończymy zdania: Jestem zadowolony, gdy… Jest mi smutno, gdy… Nie mogę się doczekać … Nudzę się, gdy… Podziwiam ludzi, którzy…

Twórcze myślenie u dziecka rozwinie zabawa we wspólne tworzenie opowiadania. Jedna osoba zaczyna grę wypowiadając pierwsze zdanie, każda następna powtarza wszystko od początku dokładając swój ciąg dalszy.

Spróbujmy układać krótkie teksty, w których w każdym wyrazie będzie występowała umówiona głoska (Król Karol kupił królowej Karolinie korale koloru koralowego).

Wspólną grą może też być rodzinna zabawa dykcyjna. Potrenujmy staranne recytowanie łamańców językowych, np.:
Trzmiel na trzosie w trzcinie siedzi, z trzmiela śmieją się sąsiedzi.

Król królowej tarantulę włożył czule pod koszulę.

Strzelec strzela szybkimi strzałami.

Włóż płaszcz w deszcz. Nie marsz czoła. Zmiażdż dżdżownicę.

Czy tata czyta cytaty Tacyta?

Przeleciały trzy pstre przepiórzyce przez trzy pstre kamienice.

Hongkong w Chinach, King Kong w kinach.

Czy szczególny to, proszę pana, zaszczyt, płaszczyć się, by wtaszczyć się na szczyt?

(Więcej ćwiczeń dykcyjnych na logofigle.pl)

A jakie są Wasze sposoby na urozmaicenie podróży z dziećmi?

Notka o autorce: Anna Grzegory jest logopedką, terapeutką dysleksji, nauczycielką wczesnoszkolną. Prowadzi Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną "Logofigle" oraz własny serwis edukacyjny Logofigle.pl. Należy do grupy Superbelfrzy RPNiniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów i jest na licencji CC-BY-SA.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie