Skafander starości, czyli co czują nasi dziadkowie

fot. Stowarzyszenie CREO

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dzięki Stowarzyszeniu CREO gimnazjaliści mogą na własnej skórze doświadczyć starości oraz przykrych objawów choroby Parkinsona. Akcja spotyka się z dużym entuzjazmem zarówno wśród młodzieży, jak i seniorów.

Czasem młodym ludziom brakuje cierpliwości dla tych nieco starszych. Irytują się, gdy niedosłyszą, gdy za długo szukają drobnych lub gdy niezbyt żwawo poruszają się po ulicach czy sklepach. Czasu nie można jednak cofnąć. Zaawansowany wiek to coś, czemu nie sposób zaradzić. Jedynym rozwiązaniem jest wczucie się w realia funkcjonowania seniorów i pomaganie im w codziennych sprawach, które najczęściej są dla nich nie lada wyzwaniem.

Dać do myślenia

Stowarzyszenie Centrum Rozwoju Edukacji Obywatelskiej CREO z Poznania wspiera swoją działalnością ideę wolontariatu i społeczeństwa obywatelskiego. Organizuje warsztaty dla młodzieży, na których uczniowie szkół gimnazjalnych mogą postawić się na miejscu osób starszych poprzez tzw. skafander starości. Zakładają gogle pogarszające wzrok, słuchawki zaburzające słuch, ważącą kilkanaście kilogramów kamizelkę oraz inne elementy ograniczające swobodę ruchów w taki sposób, w jaki odczuwają to starsze osoby. Dzięki temu postrzegają i odbierają świat z perspektywy seniora. Dla niektórych takie doświadczenie jest poważnym wstrząsem. Reakcje młodzieży są bardzo różne, ale nam chodzi o zasianie w nich refleksji, która w dalszej perspektywie przełoży się na codzienną empatię w ich rodzinach i środowiskach – mówi prezes Stowarzyszenia, Ryszard Michalski. Wrażliwość młodych ludzi to bardzo indywidualna sprawa. Jedni bardzo szybko wczuwają się w sytuację starszych, inni potrzebują na to więcej czasu. Ważne jest jednak to, aby dostarczyć im doświadczeń, które zwrócą ich uwagę na przeszkody, z którymi na co dzień borykają się seniorzy, a także osoby niepełnosprawne. Organizatorzy akcji przykładają dużą wagę do dobrego merytorycznego przygotowania osób prowadzących warsztaty. Chodzi o to, żeby zszokować, ale też nie przestraszyć. Chcemy dać młodym ludziom do myślenia. Skafander to tylko bodziec, który ma zapoczątkować w młodych ludziach proces rozwoju empatii wobec osób schorowanych i w podeszłym wieku – mówi z kolei wiceprezes Stowarzyszenia, Małgorzata Cieślak.

fot. Stowarzyszenie CREO

Zachęcić do pomagania

Akcja prowadzenia warsztatów ze skafandrem starości prowadzona jest w ramach projektu „Wolontariat z Klasą”. Głównym założeniem inicjatorów jest zachęcenie młodzieży do podjęcia próby zrozumienia problemów osób zaawansowanych wiekowo oraz aktywizacja społeczna młodzieży w wieku szkolnym. Naszym celem jest wprowadzenie gimnazjalistów w świat seniorów i temat starości w ogóle. Uwrażliwiamy ich na to, że w naszym najbliższym otoczeniu znajdują się osoby mniej sprawne ruchowo, niedosłyszące czy niedowidzące – przekonuje Nina Woderska, która prowadzi zajęcia w ramach akcji.

Stowarzyszenie CREO we współpracy z nauczycielami i pedagogami, w ramach swojej działalności, zakłada Szkolne Kluby Wolontariatu. Zainteresowanie projektem jest bardzo duże – obecnie bierze w nim udział 30 szkół z Wielkopolski, a w tym ponad 500 wolontariuszy.

Niemiecki filozofii i teolog, Albert Schweitzer, stwierdził kiedyś, że szczęście to jedyna rzecz, która się mnoży, gdy się ją dzieli. Ta teza znajduje potwierdzenie także dzisiaj. Wolontariat daje mi ogromną radość i satysfakcję z tego, że mogę pomagać. Jest okazją do poznawania nowych ludzi, pracy w zespole i przełamywania swoich barier – powiedziała Ania, wolontariuszka ze Szkolnego Klubu Wolontariatu w Gimnazjum w Stęszewie.

Przygotować do działania

Nie wystarczy dostrzegać i rozumieć trudności osób w podeszłym wieku. Jest to jednak pierwszy krok na drodze do skutecznego pomagania. Organizacje tzw. trzeciego sektora, czyli sektora pozarządowego, nastawione są na polepszenie jakości życia we wspólnocie. Bardzo często oferują więc profesjonalne szkolenia np. z zakresu opieki nad osobami starszymi. Tym samym przygotowują wolontariuszy do szlachetnych działań skierowanych do osób potrzebujących szczególnej pomocy. Stowarzyszenie CREO umożliwia również integrację przedstawicieli różnych, bardzo często skrajnych, grup wiekowych poprzez warsztaty i zajęcia. Wolontariusze, ci najstarsi oraz ci nieco młodsi, w ramach projektu „Łączymy pokolenia pasją pomagania” przygotowywali wspólnie kartki i ozdoby świąteczne. Starszaki, bo tak pieszczotliwie w Stowarzyszeniu określa się ludzi starszych, chętnie angażują się w przedsięwzięcia i czują się szczęśliwi, kiedy młodzież szczerym sercem próbuje ich zrozumieć oraz okazać im życzliwość. Seniorzy stanowią coraz większą część społeczeństwa. Wiąże się to z pewnymi wyzwaniami, na które warto być przygotowanym.

Poważny problem społeczny

Polska i Europa nie od dzisiaj borykają się z problemem jakim jest starzenie się społeczeństw. W latach 1989-2013 liczba osób w starszym wieku w Polsce wzrosła, a jej udział w ogólnej populacji zwiększył się o 4,7 punktu procentowego - z 10 proc. w 1989 r. do 14,7 proc. w 2013 r. – informuje PAP. Mamy zatem coraz więcej osób starszych. Niestety przeważnie nie mogą one liczyć na stałą opiekę najbliższych. Model rodziny wielopokoleniowej już dawno odszedł bowiem do lamusa. Współcześnie dominującym modelem rodziny jest tzw. model nuklearny (rodzice + dzieci). Dorosłe dzieci zajęte są życiem zawodowym, a te młodsze walczą o jak najlepsze wykształcenie. Często wbrew swojej woli muszą decydować się na pracę ponad własne siły, by przetrwać jakoś na rynku pracy lub dostać się na dobre studia. Tymczasem seniorom doskwiera samotność, a nierzadko także mniej lub bardziej poważne dolegliwości. Państwo nie zawsze jest w stanie sprostać oczekiwaniom seniorów. Niezbyt wysokie emerytury i kiepsko działająca służba zdrowia nie osładzają życia naszym seniorom. Naprzeciw ich potrzebom wychodzą organizacje takie jak CREO, które zachęcają młodych ludzi do działania na rzecz pomocy osobom w podeszłym wieku. Wparcie dla osób starszych jest szczególnie ważne nie tylko w obliczu kryzysu demograficznego, ale także w obliczu kryzysu wartości we współczesnym świecie.

***

Poczynania wszystkich wolontariuszek i wolontariuszy w programie Wolontariat z Klasą można śledzić na stronie www.centrumcreo.pl oraz na profilu: www.facebook.com/centrumcreo

Zachęcamy do przekazania 1% swojego podatku na rozwijanie wolontariatu w szkołach w ramach programu „WOLONTARIAT Z KLASĄ”.

Wystarczy w odpowiednim miejscu w deklaracji podatkowej wpisać nr KRS: 0000218555

Zgromadzone w ten sposób fundusze pozwolą na realizowanie programu w kolejnych szkołach!

 

Program Wolontariat z Klasą realizowany jest przez Stowarzyszenie Centrum Rozwoju Edukacji Obywatelskiej CREO z Poznania, a partnerem przedsięwzięcia jest Fundacja PODAJ DALEJ im. Dr Piotra Janaszka z Konina.

Projekt realizowany jest pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Wojewody Wielkopolskiego, Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Prezydenta Miasta Poznania oraz Wielkopolskiego Kuratora Oświaty.

Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Obszaru Gospodarczego w ramach programu Obywatele dla Demokracji.

 

(Źródło: Stowarzyszenie CREO)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie