Maluch na kursie językowym

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
edukacja przez życieWe współczesnym świecie znajomość przynajmniej jednego języka obcego to konieczność. Bez tej umiejętności trudno jest nie tylko znaleźć dobrą pracę, ale także pogłębiać wiedzę i kompetencje, nawiązywać znajomości, poznawać świat. W nauce języków duże znaczenie ma czas rozpoczęcia nauki i trwały kontakt z językiem obcym.
 
Wczesne rozpoczęcie nauki języków obcych, to najlepsza gwarancja na udany start w przyszłe życie. Jednak każdy rodzic zastanawia się na pewno w jakim wieku rozpocząć edukację językową dziecka i do jakiej szkoły je posłać. Jak mówią specjaliści – im wcześniej tym lepiej. Jednak rozwój psychiczny każdego dziecka przebiega w nieco inny sposób, dlatego też do każdego z nich należy podchodzić w tej kwestii indywidualnie. Optymalny wiek to okolice 5-6 roku życia, jednak w przypadku dzieci, które chodzą do przedszkola i potrafią odnaleźć się w większej grupie rówieśników, uczestnictwo w kursie językowym także i we wcześniejszym wieku nie powinno stanowić problemu. Warto pamiętać, że im dziecko jest młodsze tym szybciej i łatwiej zapamiętuje to, co zobaczy i usłyszy od innych, dlatego też tak ważne jest nieodkładanie pierwszego kontaktu z językiem obcym na następne lata.

Która szkoła jest dobra?
Dzieci to wymagający szczególnej uwagi klienci szkół językowych, dlatego też dokonując wyboru warto zwrócić uwagę na kilka, niezwykle istotnych dla edukacji w młodym wieku czynników, wpływających na klasę placówki i jakość oferowanych przez nią usług. Należy jednak przy tym pamiętać, że sama cena kursu językowego, nie może stanowić jedynego kryterium wyboru szkoły.

Dobra szkoła językowa, to bez wątpienia taka, która ma za sobą pewne doświadczenie w prowadzeniu zajęć dla najmłodszych – posiada własne programy nauczania i odpowiednio do tego przygotowanych nauczycieli. Lektorzy pracujący z dziećmi, oprócz solidnej wiedzy językowej, potwierdzonej stosownymi certyfikatami, powinni posiadać także odpowiednie przygotowanie pedagogczne. Dobry kontakt nauczyciela z dzieckiem, to podstawa, jeśli dziecko ma z zapałem podchodzić do nauki. Bardzo ważne jest również podejście lektora do samych rodziców, a więc to, czy jest dla nich dostepny i na bieżąco informuje o postępach dziecka. W profesjonalnych szkołach językowych normę stanowią również tzw. lekcje pokazowe, na które zaprasza się rodziców, by mogli zobaczyć swoje dziecko „w akcji”.

W podjęciu decyzji o wyborze szkoły, na pewno pomoże informacja o posiadanych przez placówkę odpowienich certyfikatach, potwierdzających wysoką jakość oferowanych przez nią usług. W Polsce organizacjami, które takie certyfikaty przyznają są stowarzyszenie PASE (Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych) oraz europejska organizacja EAQUALS (The European Association for Quality Language Servic). Rekomendacja ze strony jednej z nich, to gwarancja profesjonalizmu, solidności i rzetelności szkoły. Oprócz certyfikatów, warto zwrócić również uwagę na obiegowe opinie, jakie na temat konkretnej placówki mają rodzice, posyłający już do niej swoje dzieci, a także sami uczniowie. Bez wątpienia, szkoła, o której dobrze się mówi, jest bardziej wiarygodna.
Aby mieć pewność, że dziecko rzeczywiście skorzysta z pobieranych lekcji, trzeba zwrócić uwagę również na kształt grupy, do jakiej zostanie przydzielone oraz przestronność i bezpieczeństwo klas, w których przyjdzie mu będzie się uczyć. Tylko w małych (max. 6-8 osób) grupach dziecko ma szansę otrzymać od lektora tyle uwagi, ile porzebuje. Nie bez znaczenia będzie też wiek i poziom znajomości języka pozostałych kursantów – dzieci w zbliżonym wieku mają podobne możliwości językowe, lepiej też dogadują się ze swoimi rówieśnikami, jednak nauka nie będzie efektywna jeśli ich stopień zaawansowania będzie się znacząco różnił. Jeśli dziecko uczyło się już wcześniej języka obcego, szkoła, przed rozpoczęciem kursu, powinna zaprosić je na spotkanie z metodykiem, aby ten ocenił umiejętności malucha i przydzielił go do najlepszej dla niego grupy.

Pewność wyboru
Jak sprawdzić czy wybór okazał się słuszny, a szkoła spełnia swoje zadanie i warta jest dalszego z niej korzystania? Przy wszystkich innych kryteriach i wskaźnikach, jakie należy wziąć pod uwagę, najważniejszym świadectwem poziomu i jakości szkoły będą odczucia tych, którzy z jej usług bezpośrednio korzystają, a więc – samych uczniów. Należy jak najczęściej pytać dziecko czy lekcje mu się podobają, czy przynoszą mu radość i czy omawiane na nich tematy są ciekawe i zrozumiałe. Ponadto kluczowym warunkiem efektywnej i skutecznej nauki jest komfort psychiczny dziecka w czasie zajęć –a zatem jak dogaduje się ono z kolegami, czy dobrze odnajduje się w grupie i jak układają się jego relacje z nauczycielem.

Gdy maluch zaczyna narzekać na nudę podczas lekcji, nie należy bagatelizować tego sygnału – współczesna metodyka zna wiele sposobów urozmaicania zajęć i motywowania do nauki – nawet tych najmłodszych. Monotonne, nie rzucające wyzwań i nie przynoszące dziecku satysfakcji zajęcia świadczą o niskiej jakości placówki i o nieodpowiednim przygotowaniu dydaktycznym jej kadry.

Ciekawa i dobrze przygotowana lekcja to jednak nie tylko zabawa. Warto zatem zwrócić uwagę na to, czy dziecko posiada odpowiedni podręcznik i dodatkowe materiały do nauki, czy prowadzi  notatki w zeszycie oraz czy dostaje jakiekolwiek ćwiczenia domowe. Systematyczna praca między zajęciami i powtarzanie nowych zagadnień w domu, bardzo ułatwiają dziecku zapamiętywanie i są ważne dla skutecznej nauki języków obcych. Należy jednak też pamiętać, że nie jest też dobrze, gdy dziecko każdorazowo musi poświęcać na pracę domową wiele godzin, gdyż może to świadczyć, nie tyle o jakości i zaangażowaniu szkoły w rozwój dziecka, co o niekompetencji nauczyciela i próbie przerzucania odpowiedzialności za efekty nauczania na dziecko i rodziców.
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie