Co mają wspólnego mózg i szafa?

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Mózg to najbardziej złożona struktura naszego organizmu i jeden z najważniejszych narządów. Jego zadaniem jest analizowanie bodźców, które docierają do naszego ciała oraz wysyłanie sygnałów do efektorów, które powinny odpowiednio zareagować na odbierane bodźce. Mózg koordynuje także pracę wszystkich narządów wewnętrznych, przyśpieszając lub spowalniając ich działanie, w zależności od danej sytuacji. Jest to również narząd, który odpowiada za uczenie się, analizowanie danych, kojarzenie, wyciąganie wniosków i zapamiętywanie. Uczenie się jest procesem aktywnym, w trakcie którego dochodzi do wielu zmian w mózgu osoby uczącej się. Dlatego, powinniśmy dobrze poznać budowę i funkcjonowanie mózgu, aby wykorzystywać w pełni jego potencjał do nauki nowych wiadomości i umiejętności.

Wiele osób porównuje funkcjonowanie mózgu do komputera, a ja porównuję do… szafy z ubraniami. Dzięki temu, w sposób jasny i czytelny, można przedstawić dzieciom funkcjonowanie mózgu, bez dokładnej znajomości anatomii tego narządu. Mózg lubi uczyć się obrazami, dlatego takie zobrazowanie jego działania jest dla uczniów łatwiejsze do zrozumienia i zapamiętania.

Dlaczego nasz mózg jest jak szafa z ubraniami? Bo każde ubranie może symbolizować jedną informację. Ubrania wyciągane z szafy często, wiszą zawsze z przodu i łatwo można z nich skorzystać. Te, po które sięgamy od czasu do czasu trudniej już wyciągnąć z szafy, gdyż wiszą w środku, a te, które ubieramy rzadko są na samym końcu szafy i najgorzej je wyciągnąć. Ubrania, które są już nieprzydatne dla nas zostają z szafy wyrzucone. Podobnie jest w mózgu. Informacje, z których korzystamy bardzo często, są dla nas łatwo dostępne i bez większych problemów wykorzystujemy je w swojej pracy. Te informacje, po które sięgamy czasami, trudniej już wyciągnąć z mózgu, a najtrudniej te, z których korzystamy rzadko, choć cały czas gdzieś tam są w zakamarkach naszego mózgu. Niestety, wiadomości niewykorzystywane przez nas wcale, zostają z mózgu wyrzucone, tak jak wyrzucamy nieprzydatne, zbędne ubrania.

To, które informacje mózg wyrzuci, a które zachowa zależy tylko od nas, bo zależy, po które informacje sięgamy i z jaką intensywnością. Dlatego w procesie uczenia się, POWTARZANIE, ma tak ważne znaczenie. Cech wspólnych mózgu i szafy jest oczywiście jeszcze wiele, a mówiłam o nich podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2022 w Warszawie:

I jeszcze skecznotka do wystąpienia autorstwa Vitii Hoffmann:

 

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 14-15 maja 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic SAFundacja Szkoła z Klasą (Program Asy Internetu), Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog (Amazon Kindloteka i Minecraft Education) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Joanna Gadomska jest nauczycielką biologii, autorką bloga Biologia z Blondynką, członkinią grupy SuperBelfrzy RP. Autorka licznych publikacji edukacyjnych, innowacji pedagogicznych, programów nauczania, scenariuszy zajęć i materiałów dydaktycznych. Pasjonatka pracy metodą projektu, twórczyni ogólnopolskich projektów: Tydzień Uczniowskiej SuperMocy, Stres a nasz mózg – walka do wygrania, EKO-SZKOŁA, Klasowa Wigilia bez plastiku, EKO-wyzwanie.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie