Co mają wspólnego mózg i szafa?

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Mózg to najbardziej złożona struktura naszego organizmu i jeden z najważniejszych narządów. Jego zadaniem jest analizowanie bodźców, które docierają do naszego ciała oraz wysyłanie sygnałów do efektorów, które powinny odpowiednio zareagować na odbierane bodźce. Mózg koordynuje także pracę wszystkich narządów wewnętrznych, przyśpieszając lub spowalniając ich działanie, w zależności od danej sytuacji. Jest to również narząd, który odpowiada za uczenie się, analizowanie danych, kojarzenie, wyciąganie wniosków i zapamiętywanie. Uczenie się jest procesem aktywnym, w trakcie którego dochodzi do wielu zmian w mózgu osoby uczącej się. Dlatego, powinniśmy dobrze poznać budowę i funkcjonowanie mózgu, aby wykorzystywać w pełni jego potencjał do nauki nowych wiadomości i umiejętności.

Wiele osób porównuje funkcjonowanie mózgu do komputera, a ja porównuję do… szafy z ubraniami. Dzięki temu, w sposób jasny i czytelny, można przedstawić dzieciom funkcjonowanie mózgu, bez dokładnej znajomości anatomii tego narządu. Mózg lubi uczyć się obrazami, dlatego takie zobrazowanie jego działania jest dla uczniów łatwiejsze do zrozumienia i zapamiętania.

Dlaczego nasz mózg jest jak szafa z ubraniami? Bo każde ubranie może symbolizować jedną informację. Ubrania wyciągane z szafy często, wiszą zawsze z przodu i łatwo można z nich skorzystać. Te, po które sięgamy od czasu do czasu trudniej już wyciągnąć z szafy, gdyż wiszą w środku, a te, które ubieramy rzadko są na samym końcu szafy i najgorzej je wyciągnąć. Ubrania, które są już nieprzydatne dla nas zostają z szafy wyrzucone. Podobnie jest w mózgu. Informacje, z których korzystamy bardzo często, są dla nas łatwo dostępne i bez większych problemów wykorzystujemy je w swojej pracy. Te informacje, po które sięgamy czasami, trudniej już wyciągnąć z mózgu, a najtrudniej te, z których korzystamy rzadko, choć cały czas gdzieś tam są w zakamarkach naszego mózgu. Niestety, wiadomości niewykorzystywane przez nas wcale, zostają z mózgu wyrzucone, tak jak wyrzucamy nieprzydatne, zbędne ubrania.

To, które informacje mózg wyrzuci, a które zachowa zależy tylko od nas, bo zależy, po które informacje sięgamy i z jaką intensywnością. Dlatego w procesie uczenia się, POWTARZANIE, ma tak ważne znaczenie. Cech wspólnych mózgu i szafy jest oczywiście jeszcze wiele, a mówiłam o nich podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2022 w Warszawie:

I jeszcze skecznotka do wystąpienia autorstwa Vitii Hoffmann:

 

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 14-15 maja 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic SAFundacja Szkoła z Klasą (Program Asy Internetu), Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog (Amazon Kindloteka i Minecraft Education) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Joanna Gadomska jest nauczycielką biologii, autorką bloga Biologia z Blondynką, członkinią grupy SuperBelfrzy RP. Autorka licznych publikacji edukacyjnych, innowacji pedagogicznych, programów nauczania, scenariuszy zajęć i materiałów dydaktycznych. Pasjonatka pracy metodą projektu, twórczyni ogólnopolskich projektów: Tydzień Uczniowskiej SuperMocy, Stres a nasz mózg – walka do wygrania, EKO-SZKOŁA, Klasowa Wigilia bez plastiku, EKO-wyzwanie.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie