Z życia wzięte… do edukacji wczesnoszkolnej

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Są wakacje. Leżę na kamienistej plaży w Czarnogórze. Od kilku dni parzę sobie stopy białymi, gładkimi kamieniami. W pewnej chwili uświadamiam sobie, że doskonale nadawałyby się do pisania po nich. Zbieram je do pudełka. Tyle, ilu mam uczniów i kilka zapasowych. Za miesiąc - w dzień rozpoczęcia roku - uczniowie znajdują je zapakowane w kolorową bibułkę, z napisem “Witaj w 1. klasie!”. Po roku, na zakończenie 1.klasy, gdy się rozstajemy, niektórzy nadal będą nosić je w piórnikach.

W obecnych czasach jako nauczyciele i edukatorzy mamy ogromne możliwości pozyskiwania gotowych materiałów do pracy. Przygotowywane są i udostępniane do wykorzystania scenariusze, karty pracy, materiały multimedialne czy książki. To ogromne ułatwienie, bo tak naprawdę niemal każdy pomysł jest możliwy do zrealizowania. Pomoce są na wyciągnięcie ręki.

W tym morzu możliwości warto jednak pamiętać o własnych doświadczeniach i o tym, że pomysły na ciekawe zajęcia tak naprawdę nas otaczają. Nasze życie może być doskonałą inspiracją do przeprowadzenia z dziećmi zajęć.

Każdy wyjazd, wyjście czy spotkanie może być okazją do poruszenia danego tematu w szkole. Czasem wystarczy drobnostka, pamiątka przywieziona z podróży czy wyjścia na koncert. Czasem ulotka, plakat czy bilet. Można rozmawiać o matematyce, można inspirować się nimi przy tworzeniu prac plastycznych. Mogą być okazją do rozmowy czy dyskusji na ważne tematy. Zdjęcia i filmy zrobione w czasie wyjazdów są dla nich bardziej inspirujące niż te znalezione w podręczniku. Stają się doskonałym uzupełnieniem materiału, który posiadam. Lubię czytać uczniom książki spoza listy lektur, przynoszę te, które lubię. Doceniają to i chętnie pracują z tekstem.

Jeśli coś przeżywamy, to wyzwala to w nas emocje. Przekazujemy je osobom, z którymi dzielimy się przeżyciami. Skoro robimy to w prywatnym życiu, czemu nie skorzystać czasem z tej okazji w sali lekcyjnej? Z moich obserwacji wynika, że dzieci (podobnie zresztą dorośli) osobiste doświadczenia osoby prowadzącej zajęcia, tutaj swojej nauczycielki czy nauczyciela, przeżywają dużo silniej niż materiał, z którym nic ich nie łączy.

Zapraszam na moje wystąpienie podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2022, po… więcej inspiracji! –

I jeszcze skecznotka do wystąpienia autorstwa Vitii Hoffmann:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 14-15 maja 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Learnetic SAFundacja Szkoła z Klasą (Program Asy Internetu), Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog (Amazon Kindloteka i Minecraft Education) oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Sabina Piłat jest edukatorką, nauczycielką, youtuberką i podróżniczką. Twórczyni kanału YouTube z filmami edukacyjnymi "Nauka w plecaku". Trenerka i twórczyni materiałów, publikacji oraz projektów edukacyjnych. Pracę z dziećmi opiera na obopólnej pasji i zaangażowaniu w proces nauczania-uczenia się. Należy do grupy Superbelfrzy Mini.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Świetny sposób uczenia dorosłości, odpowiedzialności i współpracy - bez osądzania, bez wzbudzania po...
A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...
Obawiam się, że to może się często zmienić w atak 2:1 lub 3:1 - kiedy rodzice wezmą stronę dziecka (...
To się nazywa "zimny telefon" - metoda marketingowa polegająca na dzwonieniu do losowych ludzi, nie ...
Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie