(Od)ważne słowa, czyli szkolne zmiany, które zaczynają się w języku

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy język jedynie opisuje rzeczywistość? Zgodnie z koncepcją językowego obrazu świata jest inaczej: język kształtuje to, jak myślimy o świecie, a nasz sposób myślenia wpływa na rzeczywistość. Ta z kolei oddziałuje na język – to wzajemna relacja. Dlatego tak ważna jest nasza świadomość, jak ten układ działa. Dzięki temu możemy nie krzywdzić siebie ani innych ludzi.

Pomaga nam w tym język włączający, który zauważa różnorodność, unika stereotypów, nie redukuje i jest dostępny. Język, który dostrzega osoby i dba o to, aby każda znalazła w nim odzwierciedlenie i czuła się dzięki niemu dobrze. Język, który jest uważny na drugiego człowieka. Język, który jest w procesie ciągłej zmiany.

Nauczycielka i nauczyciel nie muszą tego języka nauczać – mogą po prostu być dobrym wzorem. Czasami wystarczy wprowadzić drobne zmiany, aby wzmacniać uczniów i uczennice, np. zamiast „udało ci się” powiedzieć „zrobiłeś to”. Od czego zacząć oraz na co zwracać uwagę? O tym więcej w nagraniu z mojego wystąpienia podczas INSPIR@CJI 2023:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Katarzyna Radzikowska jest trenerką, facylitatorką i redaktorką. Zajmuje się międzykulturowością, różnorodnością społeczną i inkluzywnością. Dba o dobry język w organizacjach i firmach – pomaga sprawić, żeby komunikaty były przejrzyste i przyjazne. Wierzy, że wszystko zaczyna się od języka, i ma na to dowody. Trenerka Fundacji Szkoła z Klasą (program Razem w Klasie), członkini Stowarzyszenia Trenerskiego Organizacji Pozarządowych i współzałożycielka grupy trenerskiej "Jak w zegarku". 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje
Ppp napisał/a komentarz do O poczuciu przynależności do szkoły
Jak człowiek uwierzy, że "przynależy", a potem zostanie wyrzucony - wtedy dopiero jest problem! Post...
Tadeusz napisał/a komentarz do Myślenie wolne i szybkie w praktyce edukacyjnej
Czytając ten artykuł nie mogę oprzeć się wrażeniu, że został wygenerowany przez sztuczną inteligencj...
Przypominam że oceny jeszcze nie zostały ze szkół usunięte, a bez tego te porady nie mają sensu, cho...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Dziękuję za wartościowe pomysły. Nie wszyscy pracują w tym samym tempie. Po przekształceniu chcę wyk...
Ppp napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Chwila oddechu jest rzadka i cenna - nie należy jej marnować na dodatkowe aktywności, skoro po kilku...
Kultura powinna być OBUSTRONNA: ja nie strzelam, pies mnie nie obszczekuje, gdy spokojnie idę ulicą ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie