Nieformalne aktywności, których pełno w naszym codziennym życiu mogą wymiernie wspierać proces uczenia się i stąd powinny być uznawane za wartościowe i istotne dla podnoszenia poziomu kompetencji człowieka – uważają eksperci brytyjskiej Futurelab, którzy przygotowali raport na temat edukacji nieformalnej z wykorzystaniem cyfrowych technologii.
Takie narzędzia jak telewizja, telefony komórkowe i internet odgrywają znaczącą, wspierającą rolę w uczeniu się osób dorosłych i w edukacyjnym krajobrazie (w Wielkiej Brytanii) można dostrzec wiele cennych inicjatyw na pograniczu zabawy i nauki. Raport Futurelab „Edukacja nieformalna dorosłych przy wykorzystaniu technologii“ prezentuje przegląd różnych aktywności – od wspólnej gry w Wii Fit po uczestnictwo w społecznościach online – które mogą sprzyjać samokształceniu. Tego typu nieformalna edukacja dorosłych jest odpowiedzią na wyzwania zmieniającego się społeczeństwa – czytamy w raporcie.
Raport zawiera dane z badania opinii publicznej w Wielkiej Brytanii. Aż 94% dorosłych respondentów odpowiedziało, że w ciągu ostatnich trzech miesięcy podejmowali aktywności edukacyjne (nieformalne), a 79% przyznało, że korzystali z różnego rodzaju zasobów edukacyjnych, najczęściej w internecie, telewizji lub na płytach DVD. 48% badanych przyznało, że uczą się w czasie wolnym, ponieważ lubią się dokształcać, 33% - ponieważ stymulują w ten sposób mózg. Średnio w tygodniu dorośli w Wielkiej Brytanii spędzają 8,5 godziny na nieformalnej nauce, wykorzystując różne technologie do pogłębiania wiedzy i umiejętności.
Futurelab dostrzega szansę na zintensyfikowanie działań edukacyjnych skierowanych do dorosłych, stąd też razem z raportem upowszechnia materiały informujące dorosłych, z jakich źródeł mogą skorzystać aby uzupełnić / pogłębić swoją wiedzę. Przykładowe inicjatywy wykorzystują telefony komórkowe do nauki języków obcych, czy też analizowanie rodzinnych historii przy wykorzystaniu zasobów internetu.
Polityka edukacyjna rządu przywiązuje coraz większe znaczenie do obszaru technologii cyfrowych. Opublikowany w czerwcu tego roku raport Cyfrowa Brytania określa kierunki działania na rzecz zwiększenia partycypacji społecznej w cyfrowej rzeczywistości, z naciskiem na edukację. Inny rządowy raport, Rewolucja w Uczeniu się (The Learning Revolution), opublikowany w marcu 2009, zakreśla strategię działania na rzecz rozwoju nowej edukacji.
„Musimy uznać i mocno wspierać wszystkie możliwe sposoby uczenia się, bez względu na to, czy nauka ma miejsce w tradycyjnych formach, czy w czasie wolnym.“ – mówi Cassie Hague z Futurelab. „Nie możemy oczywiście ignorować wyzwań związanych z korzystaniem z technologii w uczeniu się, a ponadto musimy razem współpracować, aby podnosić poziom tego uczenia się i wykorzystywać możliwości, które technologie stwarzają w tym procesie.“
Raport z badań dostępny jest na stronie internetowej Futurelab (PDF).