Miłosz na komiksowo

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Żyjemy w kulturze obrazów. Coraz mniej czytamy, gdyż coraz więcej oglądamy i słuchamy. Obrazy towarzyszą uczniom na co dzień w domu, w internecie, po drodze do i ze szkoły. W kulturze audio-wizualnej coraz trudniej wymagać od uczniów, aby czytali grube tomy narodowych i światowych dzieł. Może warto spróbować innych metod – bardziej kreatywnego i osobistego podejścia do lektury?(C) OKIS

Przez cały grudzień w galerii Dolnośląskiego Centrum Informacji Kulturalnej (Wrocław, Rynek-Ratusz 24) można oglądać najciekawsze komiksowe ujęcia sylwetki polskiego noblisty –  Czesława Miłosza.

16 prac jest efektem ogólnopolskiego konkursu organizowanego przez Ośrodek Kultury i Sztuki. Najlepsza, autorstwa Romana Gajewskiego,  znajdzie się na okładce grudniowego miesięcznika „Odra”. W Galerii DCIK zobaczymy także inne rysunkowe interpretacje dzieł i biografii autora Zniewolonego umysłu. Wystawa potrwa do 29 grudnia. Wstęp wolny.

„Prezentowane prace są bardzo różnorodne.“ – mówi Adam Piwek, koordynator projektu. „Część prac w dotyczy poszczególne etapy z życia noblisty, inne nawiązują do jego twórczości. Wykonane są różnymi technikami, czasami bardzo luźno związanymi z komiksem.“

Wyjątkowe będą także okładki grudniowego miesięcznika „Odra”. Na tytułowej widnieć będzie praca Romana Gajewskiego, który zwyciężył w komiksowych zmaganiach. Na tylnej znajdzie się z kolei jedna z trzech nagród II stopnia autorstwa Alana Weisa oraz Aleksandry Błędowskiej.

Konkurs i wystawa są częścią projektu „Miłosz poetycki i komiksowy: Odra pełna Miłosza” finansowanego ze środków Samorządu Województwa Dolnośląskiego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego –  Program MIŁOSZ 2011 Promesa. Więcej informacji na Facebooku – Miłosz komiksowy oraz na www.milosz.okis.pl.

Wystawa jest świetną okazją do spojrzenia na dzieła Miłosza z innej perspektywy. Wprawdzie twórcami komiksów są w niej najczęściej artyści, nie ma żadnych przeszkód, aby tego typu projekt realizować także w szkołach. Młodzież świetnie posługuje się rysunkiem i lubi formę komiksu albo remiksu, w którym miesza różne style i formy. Nieraz pewnie wystarczy zadać taką pracę z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Efekty mogą przerosnąć oczekiwania. Ważne, aby w szkole nieustannie eksperymentować. Do czytania młodzież trudno zmusić, ale pokłady kreatywności drzemią tu często nieodkryte. Przestańmy narzekać na młodych, dajmy im szansę działania!

Zwycięska praca Romana Gajewskiego:

Jedna z nagród II stopnia autorstwa Alana Weisa oraz Aleksandry Błędowskiej:

(Źródło: OKIS, opr. własne)

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie