Ekran 2.0 dla szkół ponadgimnazjalnych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pakiet lekcji filmowych EKRAN 2.0, opracowany przez Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej we współpracy z Narodowym Instytutem Audiowizualnym od 26 marca można znaleźć w sieci. Multimedialny pakiet edukacyjny przeznaczony dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych w całej Polsce dostępny będzie po zalogowaniu, równolegle na stronach Nowych Horyzontów Edukacji Filmowej (NHEF) oraz w edukacyjnej bibliotece multimedialnej NINATEKA EDU.sxc.hu

W 2011 roku Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej wydały bezpłatny zestaw materiałów dydaktycznych dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych  w formie książki i płyty DVD. Pozytywne recenzje i ogromne zainteresowanie skłoniły organizatorów do stworzenia wersji online. Od końca marca pakiet będzie dostępny w sieci.  

W skład zestawu wchodzą scenariusze lekcji, prezentacje multimedialne wraz z fragmentami filmów ilustrującymi tematy poruszane w EKRAN 2.0. Rozszerzona wersja materiałów dydaktycznych, stworzona przez ekspertów w dziedzinie filmu i edukacji filmowej obejmuje zagadnienia m.in.: struktury i narracji filmowej, zniekształceń rzeczywistości w obrazie filmowym, filmu jako źródła historycznego czy pojęcia audiowizualności. W oparciu o EKRAN 2.0 można poprowadzić zajęcia języka polskiego, wiedzy o kulturze, wiedzy o społeczeństwie czy godziny wychowawczej.

Scenariusze lekcji odwołują się do przykładów  filmowych i literackich. I tak m.in. zagadnienie „związków literatury i dzieła filmowego” nawiązuje do filmu Magdaleny Piekorz Pręgi i książki Wojciecha Kuczoka Gnój, z kolei temat „język filmu i specyfika filmowych środków wyrazu” do Miasta Boga Fernando Meirellesa i Sanatorium pod Klepsydrą Jerzego Hasa oraz źródeł literackich: powieści Miasto i psy Mario Vargasa Llosy i Trzech sióstr Antona Czechowa.  

Wszystkie tematy poruszane w scenariuszach korespondują z podstawą programową, a każdy element lekcji został rozpisany, umożliwiając sprawne przeprowadzenie zajęć w wyznaczonym czasie. Pakiet był przygotowany we współpracy z nauczycielami szkół ponadgimnazjalnych, praktykami edukacji, którzy proponują różnorodne i atrakcyjne formy pracy z młodzieżą, inicjują kontakt z ambitnym kinem, a także zaszczepiają w uczniach pasję do filmu. Przy pomocy elektronicznych zestawów nauczyciele wcielą się w rolę mentora oraz przewodnika po świecie sztuki filmowej. Zapoznają młodzież szkolną m.in. z rodzajami i gatunkami filmowymi, z zagadnieniami: przełamywania tych konwencji we współczesnym kinie, subiektywności przekazów dokumentalnych, a także z kolejnymi etapami powstawania filmu.

EKRAN 2.0 po premierze stanie się częścią edukacyjnej multimedialnej biblioteki Narodowego Instytutu Audiowizualnego, NINATEKI EDU, pierwszego w Polsce portalu dotyczącego kultury tworzonego z myślą o uczniach i nauczycielach.

W NINATECE EDU znajdują się filmy dokumentalne, fabularne, reportaże, wywiady, animacje, filmy eksperymentalne, relacje dokumentujące życie kulturalne i społeczne. To jednocześnie inspirujące narzędzie poszerzające kompetencje medialne i wprowadzające do szkół elementy edukacji audiowizualnej. Po marcowej odsłonie pakietu dla licealistów do Internetu trafią również materiały dydaktyczne przeznaczone dla nauczycieli gimnazjów.  

Premiera EKRANU 2.0 dla gimnazjalistów odbędzie się 17 kwietnia w Kinie Muranów w Warszawie. Wtedy też specjaliści w dziedzinie edukacji medialnej zaprezentują oba pakiety i dyskusję na temat: „Granice cyfryzacji w szkołach”. W wydarzeniu wezmą udział edukatorzy filmowcy, nauczyciele i uczniowie.
 
Więcej informacji na: www.nina.gov.pl oraz www.nhef.pl

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie