Nowe horyzonty edukacji filmowej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Już w 30 miastach w całej Polsce uczniowie i ich nauczyciele mogą wziąć udział w projekcie edukacji audiowizualnej realizowanym przez Stowarzyszenie Nowe Horyzonty, organizatora Międzynarodowego Festiwalu T-mobile Nowe Horyzonty we Wrocławiu. W poprzedniej edycji uczestniczyło ponad 45 tysięcy młodych widzów!(C) Nowe Horyzonty

 

Projekt Filmoteka Szkolna. Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej (NHEF) powstał z myślą o młodych odbiorcach kina. Jego celem jest umożliwienie uczniom z całej Polski dostępu do niekomercyjnych, ambitnych filmów oraz zachęcenie ich do refleksji i rozmowy o poruszanych w nich tematach.

"Widownią kina dzisiaj w Polsce jest młodzież. To jest ich forum informacji o świecie, o kondycji człowieka, wyborach moralnych. Muszą przyjść na to spotkanie z filmem przygotowani. Muszą się dowiedzieć i przeżyć jak o tym świecie myśleli wielcy artyści kina. Muszą się nauczyć z ekranem dyskutować, a nie tylko przed nim wypoczywać". – mówi Jerzy Stuhr, ambasador projektu.

"O tym, że film jest doskonałą platformą do dyskusji nie trzeba nikogo przekonywać." – mówi Magdalena Bravo, psycholożka wychowawcza i edukatorka. "Z drugiej strony widać, że nie wykorzystujemy tej szansy. Jak wynika z przeprowadzonego w sierpniu br. przez PBS DGA badania [1] aż 42% rodziców dzieci w wieku szkolnym nie chodzi z nimi do kina. Spośród tych, którzy to robią, prawie połowa (45%) rzadko lub wcale nie wykorzystuje filmów do rozmów ze swoimi dziećmi, np. na trudne tematy. To smutne i zastanawiające, bo w naszym „obrazkowym” świecie, wydaje się to zarówno dość proste, jak i bardzo potrzebne!" – dodaje Bravo.

W opinii rodziców (48% badanych) szkoła nie zwraca wystarczającej uwagi na edukację filmową. 20% badanych uważa, że uczniowie chodzą do kina zbyt rzadko, a nauczyciele nie przykładają wagi do wyboru wartościowych filmów. Edukacja filmowa w przeciętnej, polskiej szkole ogranicza się do wycieczki do multipleksu na dużą produkcję – dwa, trzy razy w roku. Na szczęście, to się zmienia. Nauczyciele i uczniowie coraz chętniej wybierają inteligentne, niekomercyjne kino. "Celem naszego projektu jest dostarczenie ważnych filmów tam, gdzie ich nie ma, bo istotą edukacji filmowej, poza wyborem odpowiedniego repertuaru, jest traktowanie filmów jako katalizatora do rozmów. Młodzi ludzie są bardzo wrażliwi i chętnie wykorzystują obejrzane produkcje do dyskusji o ważnych dla nich rzeczach." – mówi Maciej Jakubczyk ze Stowarzyszenia Nowe Horyzonty.

W projekcie NHEF od 2001 roku wzięło udział blisko 200 tys. uczniów wszystkich poziomów edukacyjnych oraz ponad 3 tys. nauczycieli z całej Polski. Idea programu jest prosta. Nauczyciele zapisują swoich uczniów na wybrany z oferty cykl i od października do czerwca, raz w miesiącu przychodzą wraz z nimi do kina. Przed pokazem odbywają się prelekcje, a nauczyciele otrzymują materiały dydaktyczne do wykorzystania podczas lekcji. Tematyka cykli jest bardzo różnorodna - część spotkań poświęcona jest zagadnieniom filmoznawczym i audiowizualnym, część - kulturowym i społecznym.

Zgłoszenia do programu przyjmowane są w kinach, w których realizowany jest projekt oraz poprzez stronę www.nhef.pl. Na stronie znajduje się również lista kin oraz formularze zgłoszeniowe. Rekrutacja trwa do końca września.

[1] Badanie przeprowadziła PBS w dniach 17-19.08.2012 na losowej próbie n=1053 reprezentatywnej dla mieszkańców Polski w wieku 18 lat i więcej.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie