Edukacja medialna - gry jako narzędzie ekspresji młodzieży

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

media i edukacjaW epoce łowieckiej dzieci bawiły się łukiem i strzałą, w epoce informatyzacji dzieci bawią się komputerami i grami. To naturalna prawidłowość i nie możemy uznawać jej za nienormalną, próbując znaleźć cudowny lek, który oderwie młodych ludzi od wirtualnych rzeczywistości. Trzeba po prostu przyjąć, że oni grając, też się wiele uczą, chociaż dla wielu dorosłych nauka ta jest niepojęta.

Prezentujemy nagranie wystąpienia Mirosława Filiciaka (SWPS) sprzed kilku miesięcy, zarejestrowane przez Edunews.pl podczas Targów Gier i Zabezpieczeń oraz Multimediów w Edukacji Level_01 (Kraków, 19.04.2008).

W kolejnych trzech odsłonach dowiemy się, w jaki sposób media i gry zmieniły sposób funkcjonowania młodzieży, ale również jakie ma to konsekwencje dla społeczeństwa i rynku pracy. Prowadzący część warsztatową podczas targów apelowali, aby mówiąc o grach komputerowych i wideo, nie skupiać się tylko na wątkach przemocy i szkodliwości dla zdrowia z racji spędzania wielu godzin przed komputerem. Zaletą tej formy edukacji medialnej jest to, że gry mają olbrzymi wkład w przygotowanie młodych ludzi do życia w społeczeństwie informacyjnym:

poprawiają koncentrację,
uczą języków obcych (zwłaszcza angielskiego),
wpływają pozytywnie na sposób myślenia i organizacji własnego życia,
a także rozwijają (bo jest wiele gier edukacyjnych, a ponadto w każdej grze, np. strategicznej, RPG czy przygodowej gracz zdobywa wiele cennych umiejętności, np. wyszukiwania informacji, analizowania danych, zarządzania zespołem, itp.).

Warto o tym zawsze pamiętać, zanim napisze się kolejny artykuł o „szkodliwości gier i ich złym wpływie na współczesną młodzież”

część druga:

część trzecia:

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie