Co robią inni i dlaczego im to tak dobrze wychodzi?

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jedną z największych korzyści wynikających ze spotkań nauczycieli praktyków jest możliwość swobodnego czerpania od siebie pomysłów i doświadczeń pedagogicznych. W sytuacji, gdy wiele (może nawet większość) dostępnych na rynku szkoleń dotyczy tematyki słabo związanej z dydaktyką nauczania, takie spotkania mogą przyczyniać się zarówno do poszerzenia horyzontów myślowych i zakresu działań (inspiracje!), jak i poprawy kompetencji w zakresie nauczania. Oczywiście kluczem jest tu edukacyjne chcenie. Czyli: chcę dowiedzieć się o nowych podejściach dydaktycznych; zobaczyć, jak pracują z uczniami inni nauczyciele; spróbować zaadaptować i wdrożyć nowe pomysły w mojej klasie/szkole... Temu właśnie służą INSPIR@CJE, które od 2013 roku zgromadziły już ponad 6000 osób zajmujących się dobrą edukacją w Polsce na co dzień! Dołączysz do nas przy najbliższej okazji?

Kiedy w 2013 roku uruchamialiśmy (Edunews.pl, Fundacja Think! i Superbelfrzy) ten cykl edukacyjnych spotkań, mieliśmy nadzieję, że uda nam się na trwale umieścić na edukacyjnej mapie Polski wydarzenie cieszące się niezmiennie dużym zainteresowaniem nauczycieli. Nie chcieliśmy tworzyć konferencji naukowej poświęconej edukacji szkolnej – od początku postawiliśmy na wymianę praktyków, wychodząc z założenia, że taka wymiana będzie najbardziej wartościowa dla nauczycieli i przyniesie im bezcenne wsparcie oraz dobrą energię i… motywację do działań.

Postawiliśmy na pewien eduPrzewrót Kopernikański - największymi ekspertami od nauczania w polskiej szkole są... nauczyciele! Ale jak uczestniczymy w różnych konferencjach, także tych naukowych, które opowiadają o tym, jaka ma być ta dobra, "wymarzona" polska szkoła - nauczycieli w roli ekspertów od edukacji jak na lekarstwo! Wszyscy się potrafią wypowiadać, tylko często nauczyciel ekspert występuje w roli takiej "paprotki", zagłuszony/a przez inne głosy ekspertów. To pewien paradoks, że największa grupa ekspertów od polskiej szkoły jest tak często pomijana w debacie o polskiej szkole! Dlatego od początku proporcje INSPIR@CJI są zupełnie inne niż w innych wydarzeniach edukacyjnych - naszymi ekspertami w ok. 80-90% są niesamowici nauczyciele, którzy nie tylko potrafią dobrze uczyć, ale jeszcze porywają za sobą innych - w tym uczniów, rodziców oraz koleżanki i kolegów z pracy.

Otrzymywane przez Organizatorów co roku opinie, komentarze i listy faktycznie potwierdzają, że takie INSPIR@CYJNE podejście jest dobre, słuszne i wskazane. Czyli najcenniejsza dla uczestniczek i uczestników jest przede wszystkim wiedza pedagogiczna i doświadczenia z nauczania, którymi dzielą się nauczyciele z innymi nauczycielami. Taki inspirujący przekaz od praktyka edukacji do pracującego w szkole nauczyciela, który ma szansę (i motywację), aby sprawdzić dane podejście w swoich warunkach. Tu raczej nie obowiązują prawa autorskie - dobre pomysły edukacyjne i sprawdzone praktyki powinny się swobodnie rozsiewać po edu-Galaktyce polskiej szkoły. To właśnie ułatwiają INSPIR@CJE i powiązane z nimi kanały komunikacji ze szkołami. To prawdziwe święto dobrej, polskiej edukacji!

INSPIR@CJE (odbywające się dwa razy do roku) to takie miejsce i czas, w którym możemy swobodnie rozmawiać o nowych edukacyjnych „odkryciach” i poznawać sposoby ich realizacji w szkołach. Zawsze wierzyliśmy, że cykl ten stanie się  jednym z najważniejszych i najpopularniejszych wydarzeń edukacyjnych w kraju. Staramy się mieć na uwadze potrzeby i oczekiwania środowisk edukacyjnych: dyrektorów i nauczycieli w szkołach, edukatorów, doradców, działaczy organizacji edukacyjnych. Chcemy, żeby INSPIR@CJE były rzeczywiście świętem nauczycieli i edukatorów rozumiejących wyzwania szkoły i rzeczywiście działających na rzecz rozwoju edukacji w Polsce. Od samego początku uważamy, że prawdziwa zmiana w polskiej szkole może nastąpić tylko oddolnie. Żaden minister czy kurator nie przyczynią się do poprawy jakości oświaty, jeśli nauczyciele (i dyrektorzy szkół) sami nie będą poszukiwać najlepszych rozwiązań, inspirować się wzajemnie, doskonalić swój warsztat pracy i testować nowe pomysły. To nauczyciele z polskich szkół są Kopernikami odkrywającymi nowe galaktyki i przestrzenie edukacji.

Tę olbrzymią radość nauczycieli i nauczycielek z udziału w INSPIR@CJACH dobrze pokazują gromadzone od lat zdjęcia w galerii tworzonej na potrzebę tego wydarzenia - https://flickr.com/photos/edunews/albums/

Dlatego zawsze serdecznie zapraszamy Was na INSPIR@CJE do Warszawy. Spotykajmy się jak najczęściej nabierając dobrej edu-energii na cały rok szkolny. Więcej informacji o bieżących wydarzeniach zamieszczamy na tej stronie: https://www.edunews.pl/wydarzenia. Tu znajdziecie informacje o najbliższych spotkaniach. 

Ale to nie wszystko!

Nam nie chodzi tylko o to, żeby zrobić dobrą konferencję. Nie po to je organizujemy. Chodzi przede wszystkim o tę wspomnianą oddolną zmianę polskiej szkoły na lepszą. Dlatego każde wystąpienie najlepszych ekspertów od polskiej edukacji jest nagrywane i publikowane w sieci.

Te blisko 20 zorganizowanych już INSPIR@CJI zaowocowało bogatym zbiorem wystąpień, które umieszczamy w kanale TerazEdukacja na YouTube. To już ponad 500 filmów! To w zasadzie jeden z największych, niekończących się kursów doskonalenia nauczycieli. Zachęcamy do oglądania i czerpania dobrych pomysłów (nota bene świetnie się słucha i ogląda także na telewizorze): https://www.youtube.com/user/terazedukacja/videos. Udział w konferencji jest płatny, ale dzielimy się jej owocami jak najbardziej bezpłatnie.

Dla tych, którzy chcieliby użyć pewnego przewodnika po treściach zgromadzonych w tym kanale YouTube przygotowaliśmy także prosty blog Edu-Doskonalenie, w którym można wyszukać treści z danej dziedziny: https://www.doskonalenienauczycieli.pl/. A od pewnego czasu rozwijamy także fan-page INSPIR@CJI na Facebooku: https://www.facebook.com/eduinspiracje.

Serdecznie zapraszamy do udziału i/lub współpracy!

 

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym portalu o nowoczesnej edukacji Edunews.pl (2008-) i organizatorem cyklu konferencji dla nauczycieli  INSPIR@CJE (2013-). Zajmuje się zawodowo edukacją od 2002, angażując się w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Należy do społeczności Superbelfrzy RP.

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Świetny sposób uczenia dorosłości, odpowiedzialności i współpracy - bez osądzania, bez wzbudzania po...
A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...
Obawiam się, że to może się często zmienić w atak 2:1 lub 3:1 - kiedy rodzice wezmą stronę dziecka (...
To się nazywa "zimny telefon" - metoda marketingowa polegająca na dzwonieniu do losowych ludzi, nie ...
Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie